לעורכת הדין אמל קלוני, רעייתו של השחקן ההוליוודי ג'ורג' קלוני - שעוסקת בזכויות אדם - היה תפקיד מכריע בהחלטה בהאג להוציא צו מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו. במסגרת תפקידה היא לקחה חלק בפורום הייעוץ לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) ותמכה בהוצאת צווי מעצר, בין היתר גם לשר הביטחון יואב גלנט ולמנהיגי חמאס יחיא סינאוור ומוחמד דף.
1 צפייה בגלריה
אמיל קלוני
אמיל קלוני
"אם השתתפה בפורום בית הדין - היא זו שצריך להעמיד לדין". אמל קלוני
הצהרת תובע בין הדין בעניין הצווים
(צילום: ICC)

ארגון "שורת הדין", המייצג מאות קורבנות טרור מטבח 7 באוקטובר, פנה לתובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד בדרישה לחקור את אשתו של השחקן ההוליוודי על הפרת החוק הפדרלי, המכונה חוק "הפלישה להאג". לטענת הארגון, עורכת הדין לזכויות אדם אמל קלוני השתתפה באופן בלתי חוקי ב"פעולות החקירה" של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נגד ראש הממשלה נתניהו בגין פשעי מלחמה, בזמן שהייתה על אדמת ארה"ב.
בפנייה צוין כי קלוני השתתפה בפורום חקירה שהתכנס כדי לבחון את הראיות לחשודים בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות בישראל וברצועת עזה. על הפורום הוטל לבחון את הניתוח המשפטי העומד בבסיס בקשתו המיועדת של התובע הראשי קארים חאן למתן צווים נגד נתניהו וגלנט, וכן נגד כמה ממנהיגי חמאס. עוד צוין כי קלוני דיברה בפומבי על מעורבותה בפורום החקירות של בית הדין הפלילי הבינלאומי והתפארה בפעולותיה לסייע בהפללת שני המנהיגים הישראלים.
חוק "הפלישה להאג" הוא חוק פדרלי שנחקק כדי להגן על אנשי צבא ארה"ב, נבחרי ציבור אמריקנים ובעלות בריתה של וושינגטון מפני העמדה לדין פלילי על ידי בית דין בינלאומי שארה"ב אינה צד בו. וושינגטון אינה חברה ב-ICC והחוק מספק לנשיא סמכויות מרחיקות לכת להתנגד אליו ולהטיל סנקציות על כל מי שמסייע לו. חוק זה אוסר במפורש על כל גורם מטעם בית הדין לבצע חקירות, תביעות או הליכים משפטיים אחרים בזמן שהוא נמצא פיזית בארה"ב.
לדברי נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, "החוק האמריקני ברור ביותר: אף גורם מטעם ה-ICC לא יכול לפעול או לסייע בפעולות חקירה של בית הדין נגד אמריקנים או בעלי בריתם בזמן שהותו בארה"ב. זה אבסורד שבית המשפט המוטה בהאג מנסה להעמיד לדין בכירים ישראלים בעודם נלחמים ברוצחי החמאס. אם אמל קלוני השתתפה בפורום ה-ICC, שחקר את פעולותיו של ראש הממשלה נתניהו בעת שהתגוררה בארה"ב, אז היא זו שצריך לעמוד לדין".