בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך הבוקר (רביעי) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין, העיד במסגרת תיק 1000 (תיק המתנות), שבו מואשם נתניהו במרמה והפרת המונים. וינשטיין כיהן כיועמ"ש בין השנים 2010 ל-2016, והיום הוא עורך דין פרטי.
יהודה וינשטיין ושרה נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים

לראשונה מתחילת המשפט, שנפתח במאי 2020, רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, הגיעה לדיון בבית המשפט בירושלים. ביוני האחרון היא טסה לאנגליה כדי לצפות בעדותו של איש העסקים ארנון מילצ'ן, שנמשכה כמה ימים.
לפי האישום, מילצ'ן העניק לנתניהו טובות הנאה - יחד עם המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר - בדמות סיגרים, שמפניות ותכשיטים בשווי כולל של מאות אלפי שקלים.
וינשטיין פתח את עדותו: "מ-2010 עד 2016 הייתי היועץ המשפטי לממשלה. קודם לכן הייתי סנגור המון שנים, ולפני כן תובע בפרקליטות מחוז מרכז. כיהנתי כיועמ"ש תחת בנימין נתניהו. היום אני עוסק בייעוץ למדינות זרות".
4 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
שרה נתניהו. לראשונה הגיעה לדיון
(צילום: גלעד מורג)
עורך הדין יונתן תדמור מפרקליטות מיסוי וכלכלה שאל אותו: "באיזה מידה נתניהו פנה אליך כיועמ"ש ותיאר שהוא מקבל מתנות מאנשים שונים?", וינשטיין השיב: "הוא מעולם לא אמר". תדמור: "באיזה מידה הוא פנה ושאל אותך לגבי גבולות המותר והאסור בקבלת מתנות?". וינשטיין: "מעולם לא שאל. גם לא שיחה אקראית. לא נתתי שום חוות דעת בנושא הזה, לא בעל פה ולא בכתב".
עו"ד תדמור שאל: "כיצד מועברות פניות לחוות דעת כאלו מיועמ"ש?", והעד השיב: "בדרך כלל בכתב, אם יש פנייה חייב להיות לה תיעוד". תדמור: "מי אמור לעסוק בשאלה של מותר ואסור של נבחר ציבור בכיר?". וינשטיין: "התשובה שלי היפותטית כי לא פנו אליי. אני מניח שפונים ליועמ"ש המשרד או לממשלה, תלוי מי. שר פונה ליועץ של משרדו, מן הראוי שראש הממשלה פונה ליועצת שלו, של המשרד או ליועמ"ש. היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה לא פנתה אליי בסוגיה".
שרה נתניהו: "לא אמרתי למשפחות החטופים שאסור להפגין, איזה שטויות"
(צילום: גלעד מורג)

4 צפייה בגלריה
יהודה וינשטיין מעיד במשפט נתניהו
יהודה וינשטיין מעיד במשפט נתניהו
עו"ד יהודה וינשטיין. "נתניהו מעולם לא התייעץ איתי על מתנות"
(צילום: שלו שלום )
עו"ד תדמור: "מה ידעת על מילצ'ן?". וינשטיין: "שמעתי את שמו בתקשורת. לא הייתה לי שיחה בעניינו עם נתניהו אף פעם. הוא לא דיבר איתי עליו". תדמור: "מה ידעת על האינטרסים של מילצ'ן בישראל?". וינשטיין: "לא ידעתי. את ג'יימס פאקר לא הכרתי. נתניהו לא סיפר לי עליו". תדמור: "לפני שמונית ליועמ"ש, מה היה הקשר שלך לנתניהו?". וינשטיין: "הייתי סנגורו לפני 25 שנה, ייצגתי אותו יחד עם עו"ד יעקב וינרוט".
הפרקליט תדמור ביקש לשאול את וינשטיין גם על התקופה שהיה סנגורו הפרטי של נתניהו לפני 25 שנה, והאם אז ניתנה לנתניהו חוות דעת על קבלת מתנות: חדד התנגד וטען שיש חיסיון עו"ד-לקוח על כך, גם וינשטיין לא שש לענות, אולם לבסוף אישר את דבריו בחקירה ש"הוא לא נתן ייעוץ על מתנות לנתניהו גם כסנגור". וינשטיין: "זו לא הייתה סוגיה על הפרק ולא דברים שצפו פני עתיד. ממני כסנגור הוא לא קיבל חוות דעת, לא נדרשתי לכך".
על הרצון של נתניהו בסגירת ערוץ 10, סיפר וינשטיין: "ראש הממשלה ביקש בשתי הזדמנויות לסגור את הערוץ כי הוא לא עומד בהתחייבות שנטל על עצמו. התנגדתי לסגירה. בסופו של דבר ראש הממשלה הגיע למסקנה שאין מקום לסגור את הערוץ. בפעם השנייה, לפני בחירות 2013, הייתה ישיבה בלשכה של ראש הממשלה, יו"ר הרשות השנייה טענה מדוע אסור לסגור את הערוץ, נתניהו נראה היה נחוש שלא להשתכנע ובסופו של דבר אמרתי שלא אתן את ידי לסגור הערוץ, חשבתי שזה לא נכון בתקופת בחירות. ראש הממשלה קיבל את עמדתי. לא הייתה שיחה על מניעיו על סגירת הערוץ".
4 צפייה בגלריה
"על מילצ'ן שמעתי רק בתקשורת"
"על מילצ'ן שמעתי רק בתקשורת"
"על מילצ'ן שמעתי רק בתקשורת"
(צילום: רויטרס, EPA)
בחקירה הנגדית וינשטיין סיפר לסנגור עמית חדד שלא רצה להעיד היום: "חשבתי שזה מיותר לחלוטין ולא נכון להעיד את היועמ"ש על דברים שעשה במסגרת תפקידו, בטח לא בידי התביעה הכללית. זה תקדים רע. וגם לא חשבתי שאני זכאי בערוב ימיי לכהן כעד מטעם התביעה. התנגדתי לעדותי, ניסיתי לשכנע אותם ואתה רואה כמה הצלחתי. חדד: "משעה שנפתחה הדלת, גם נביא יועץ אחד בפרשת ההגנה".
וינשטיין נשאל על פעולות של בדיקות וחקירות של ראש הממשלה באופן כללי ובתקופתו. הוא הסביר כי: "הסכמת יועץ נדרשת גם לבדיקה וגם לחקירה".
חדד שאל: "אי אפשר לחקור שתי על טיסות ואז לחקור אירועים אחרים, נכון?" וינשטיין: "צריך לקבל את הסכמת היועץ המשפטי לממשלה". חדד: "תאשר שהודעת על סיום הבדיקה ב-2014. מבחינתך היה אפשר לחדול על בדיקות בנושא?". וינשטיין: "הסיפור נגמר עם החלטתי. (לסגור הבדיקה - ג"מ)".
חדד טען כי הבדיקה שעליה הורה ויינשטיין הורחבה בהמשך ללא אישורו לנושאים נוספים: הוא הציג מסמך, שהוגש על ידי הפרקליטות לפני מספר חודשים, ובו נכתב שהיועץ וינשטיין אישר לחקור את "תיק 1000 הישן", וממנו התפתח תיק 1000 הנוכחי. וינשטיין העיד שאישר לחקור רק בנוגע לחשד למימון כפול של טיסת נתניהו, ולא שום דבר מעבר לכך. הוא אישר כי שבועיים לפני סיום תפקידו אישר לפתוח בבדיקה מחודשת בעניין טיסה נוספת, ובדיקה זו הסתיימה בזמן מנדלבליט. וינשטיין: "אישרתי לחקור טיסה ועוד טיסה נוספת ותו לא. לא נתתי אישורים נוספים.".
4 צפייה בגלריה
יהודה וינשטיין מעיד במשפט נתניהו
יהודה וינשטיין מעיד במשפט נתניהו
וינשטיין ונתניהו, הבוקר בדיון
(צילום: שלו שלום)
חדד: "מעולם לא אישרת ב-2015 או בתקופות אחרות לבוא לארי הרו, להציע לו למסור מידע על ראש הממשלה כדי להקל על עצמו?, וינשטיין: "התשובה שלילית.".
חדד: "תאשר לי שב-2012 ו-2014 לא אמרת לראש הממשלה שבעניין ערוץ 10 הוא מנוע לגרום לתוצאה של ניגוד עניינים. וינשטיין: "לא אמרתי לו שהוא נמצא בניגוד עניינים. וגם לא אחרי הבחירות, הוא אישר. וגם לא אמרתי לו שאסור לו להתערב בחקיקת ישראל היום".
העד סיפר על חקיקה מוקדמת בנושא ישראל היום: "הייתה חוות דעת של נורית קורן, שאמרה בישיבה באוצר שהצעת החוק בנושא מגבילה את חופש הביטוי והעיסוק. ולא עומדת בחוות דעת חוקתיות". חדד: ציפי לבני לקחת חוות דעת כלכלית מ'ידיעות אחרונות'". וינשטיין: "לא ידעתי. בדרך כלל שר משפטים מקבל את חוות דעת היועמ"ש, זה די חריג".
הצדדים יצאו להפסקה ואז נשאלה הגברת נתניהו על ידי עיתונאים על שיפוץ הבריכה בבית רה"מ וענתה: "איזה שטויות, יש גבול, שום שיפוץ ולא באמצע מלחמה. באמצע מלחמה עושים דברים אחרים".
על משפחות החטופים נשאלה האם לא אמרה שאסור להם להפגין כי זה עושה רע. לכך השיבה: "איזה שטויות, אתה פשוט משקר. ממש לא אמרתי להם שאסור להפגין".
עורכת הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג המייצגות את נוני מוזס, חקרו את וינשטיין וטענו שנפגש עם נוני מוזס בלשכתו בת"א לגבי על הצעת החוק מוקדמת על מימון בעיתונות בהקשר לישראל. "נוני מוזס בחקירתו סיפר שבאותה תקופה על רקע הדברים הללו הוא ביקש להיפגש איתך בנושא הצעת חוק ישראל היום והייתה פגישה" וינשטיין: "הייתה פגישה. נפגשתי איתו מספר פעמים בודדות במשרד המשפטים, החוקרים לא שאלו אותי על כך. לא כופר בכך שהיה אצלי".
פורסם לראשונה: 10:10, 07.02.24