סיגל יאנה איצקוביץ', שמואשמת ברצח בנה בן ה-6 ליאם בהרצליה, חוותה "התקף פסיכוטי" - אך כשירה לעמוד לדין. כך קבעה חוות הדעת בעניינה, שהוגשה לקראת הדיון הבוקר (א') בבית המשפט בנוגע להארכת מעצרה.
חרף הקביעה שהיא כשירה לעמוד לדין, אם חוות הדעת תאומץ כקביעה משפטית סופית - אזי מצב פסיכוטי בעת המעשה מגן על איצקוביץ' מאחריות פלילית. בנוסף, גם מכיוון שמדובר בחוות דעת של פסיכיאטר מחוזי - ולא מומחה חיצוני - הדבר עשוי לסייע לסנגוריה בהגנה עליה במשפט.
האם שמואשמת ברצח בבית המשפט, בתחילת החודש
(צילום: גלעד מורג )

במהלך הדיון הבוקר בבית המשפט המחוזי בתל אביב, התברר שאנשי התביעה טרם קראו את חוות הדעת, והשופט העניק להם חודש לגבש עמדה בנוגע לחוות הדעת. סנגורה של איצקוביץ', עו"ד בנימין מלכא, אמר בתום הדיון: "התקבלה חוות דעת שקובעת בפירוש שסיגל הייתה בהתקף פסיכוטי בזמן האירוע, מה שמייתר את היסוד הנפשי ולפי הבנתי ולפי המשפט יש לזכות אותה מעבירת הרצח. נכון שהיא נמצאה כשירה לעמוד לדין, אך אין הדבר משנה את העובדה שלא התקיים יסוד נפשי".
נגד איצקוביץ' הוגש בחודש שעבר כתב אישום שמייחס לה רצח בנסיבות מחמירות של בנה הקטן בביתם בהרצליה בחודש יולי האחרון. לפי כתב האישום המזעזע, שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב, היא דקרה למוות את בנה באמבטיה, ודקרה למוות גם את כלבתה באפי. הסכין, כך נכתב, נשברה מעוצמת הדקירות. "לפחות 15 פצעי חתך בגוף, בזרועות ובפנים", נגרמו לליאם, נכתב בין השאר בכתב האישום, שם צוין כי היא דקרה את בנה רבות באמצעות סכין מטבח בעלת להב באורך 20 סנטימטרים.
לפי האישום, לאחר שהיא דקרה את בנה בחדר האמבטיה היא יצאה לסלון הבית, שם יללה כלבתה הפצועה מהדקירות לפני כן - ודקרה אותה שוב עשרות פעמים, מחשש שהשכנים ישמעו את היללות. עוד נכתב באישום כי לאחר שהיא הבחינה שכלבתה לא בחיים, "נטלה גרזן בעל שני ראשים, האחד מעוגל והשני מחודד - ודקרה אותה פעמים נוספות". יותר מ-20 חתכים ודקירות בראש ובפנים ויותר מ-24 דקירות באזור בית החזה נגרמו לכלבת המשפחה, צוין באישום.
1 צפייה בגלריה
 סיגל יאנה איצקוביץ המואשמת ברצח בנה וכלבה ותקיפת עוברי אורח בגרזן
 סיגל יאנה איצקוביץ המואשמת ברצח בנה וכלבה ותקיפת עוברי אורח בגרזן
סיגל יאנה איצקוביץ' בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
לאחר המעשים המזוויעים שביצעה בבית המשפחה, איצקוביץ' שטפה את הסכין שבה השתמשה "בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי", נכתב. "היא החליפה את בגדיה כשהיא מגואלת בדם ואוחזת בגרזן בידה, והלכה לכיוון קניון 'שבעת הכוכבים' בהרצליה". עוד צוין בכתב האישום כי בדרכה לקניון היא תקפה עוברי אורח ופגעה ברכב של אחד מהם. איצקוביץ' המשיכה כאמור לכיוון הקניון, שם תקפה את המאבטח וגרמה לפציעתו. הוא נאבק עימה בניסיון ליטול ממנה את הגרזן. האישום מייחס לה, בין היתר, עבירות של חבלה בכוונה מחמירה, הריגת בעל חיים ושיבוש מהלכי משפט.
בדיון הקראת כתב האישום בחודש שעבר, טענה איצקוביץ' כי "המשפחה שלנו נחטפה על-ידי חייזרים, עברנו זוועות בחללית. הבן שלי עבר ניסויים בחללית, זה היה מזוויע ומחריד". עוד טענה: "הם פלשו לנו לבית ולגוף ופעלו דרכנו. הדם של הבן שלי לא נשפך לחינם. יש בינינו חוצנים והם מסתובבים בכדור הארץ".
עו"ד בנימין מלכא, מייצג את סיגל יאנה איצקוביץ, האם החשודה ברצח בנה מהרצליהעו"ד בנימין מלכאצילום: מוטי קמחי
התובעת אמרה הבוקר בתגובה לחוות הדעת כי "נבקש להורות על מעצרה עד תום ההליכים. חוות הדעת לא התייחסה לתנאים מיוחדים, נכתב שהיא צריכה לקבל מענה תרופתי ויפעלו בהתאם לחוות הדעת, אבל היא צריכה להיות מאחורי סורג ובריח. אנחנו נלמד את חוות הדעת ונשקול את צעדינו. אין קשר להליך המעצר, לא צריך להמשיך ולדוש בהארכת המעצר. ברור שיש מסוכנות". מנגד, סנגורה של איצקוביץ', בנימין מלכא, אמר כי "אינני יכול להסכים למעצר עד תום ההליכים. התקבלה חוות דעת פסיכיאטרית אשר קובעת כי מרשתי כשירה לעמוד לדין ומבינה את משמעות ההליך המשפטי, אולם הייתה בהתקף פסיכוטי בזמן ביצוע המעשה".
פורסם לראשונה: 09:56, 29.09.24