2 צפייה בגלריה
יו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
יו"ר מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
ראש מועצת הריבונות בסודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן
(צילום: רויטרס)
נשיא המדינה יצחק הרצוג קיים השבוע שיחות עם בכירי הממשל בסודן ובירך אותם בערבית לרגל חג הקורבן. זאת לאחר שבשבוע שעבר באולימפיאדת טוקיו החרים לוחם הג'ודו מסודן את הקרב נגד הנציג הישראלי טוהר בוטבול.
מאז כניסתו של הרצוג לתפקיד נשיא המדינה, במקביל לפגישותיו עם ראש הממשלה ושרי הממשלה השונים, קיים הנשיא, בתיאום עם הממשלה החדשה, רצף שיחות עם מנהיגי ערב – ובהם מלך ירדן, נשיא טורקיה ויו"ר הרשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בוועידת הבריאות
יצחק הרצוג בוועידת הבריאות
הנשיא יצחק הרצוג
(צילום: משי בן עמי)
השבוע שוחח הרצוג עם ראשי הממשל בסודן, שמצידם בירכו אותו על כניסתו לתפקיד. הצדדים הביעו את תקוותם להמשך הידוק היחסים בין המדינות והגעה לידי הסכם שלום בהקדם. גורמים שמודעים לתוכן השיחה מעידים שהיא הייתה חיובית וחשובה למרקם היחסים בין המדינות, ושאף הובעה במהלכה תקווה שגם יתקיים מפגש בין הצדדים, שיביא לחימום נוסף ביחסים.
אלו השיחות הראשונות שמתקיימות עם בכירים בסודן מאז השבעת הממשלה החדשה בישראל. באוקטובר 2020 הודיע נשיא ארצות הברית דאז, דונלד טראמפ, על נרמול היחסים בין ישראל לסודן, אולם מאז, על אף שנמשכו המגעים בין המדינות, נוסחו טיוטות ומשלחות ישראליות ביקרו בחרטום, שתי המדינות טרם חתמו על הסכם רשמי לכינון יחסים. הנשיא טראמפ אף שקל להזמין את ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, ואת ראש מועצת הריבונות בסודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, לחתום על ההסכם בבית הלבן - אך הדבר לא יצא אל הפועל.
הסודנים המתינו לחילופי השלטון בארה"ב כדי להבטיח שממשל ביידן יאמץ את תהליך הנורמליזציה. מה שעוד גרם לעיכוב הוא כעס מצד בכירים בסודן מהמגעים שהמוסד הישראלי מקיים עם סגנו של אל-בורהאן, הגנרל מוחמד חמדאן דגאלו, שנחשב לאיש החזק במדינה ועומד בראש המיליציה הגדולה ביותר. בישראל רואים חשיבות רבה בביסוס הקשרים עם סודן, בעיקר מסיבות ביטחוניות שקשורות לנתיבי הברחות הנשק מאיראן לעזה וללבנון.