סכסוך הדמים בטירה, שגבה את חייהם של ארבעה בני אדם בסוף השבוע האחרון, מטלטל את העיר שבשרון. במסגרת הסכסוך, שיוצר נקמת דם אחר נקמת דם, נרצחו חמישה בני אדם בשנה האחרונה - ומלבדם הלילה (בין שבת לראשון) שילם בחייו גם מג'ד שיך יוסף, צעיר בן 23 מטייבה. הוא נרצח בחנות שבה עבד במרכז מסחרי בכניסה הדרומית לטירה - אף שהוא לא קשור לסכסוך. בעקבות הרציחות, הוכרזה מחר שביתה כללית בטירה. במסגרת השביתה לא יפעלו בתי הספר, בתי העסק ומוסדות ציבוריים.
5 צפייה בגלריה
מג'ד שיך יוסף
מג'ד שיך יוסף
מג'ד שיך יוסף. "היה הפרח של המשפחה"
זירת הרצח הכפול בטירה, אתמול

נקמות הדם החוזרות בטירה קשורות בסכסוך בין משפחות בעיר. הרציחות החלו לפני שבעה חודשים, אז נרצח מאיס חטיב. הוא נחטף בזמן שיצא לקנות לחם לקראת סעודת האיפטאר של שבירת צום הרמדאן, ולפי עדי ראייה נדרס, הוכה במקלות ונלקח לרכב. יומיים לאחר מכן אותרה גופתו עם סימני אלימות בשטח פתוח מצפון לטירה. בפרשה נעצרו שני חשודים, אולם מאז הם שוחררו מחוסר ראיות - והפרשה נותרה פתוחה ולא מפוענחת.
הסכסוך התפתח עוד יותר כעבור שלושה חודשים, עם רציחתו של מוהנד עראקי בעיר. עראקי ישב עם בנו ועם אחיינו ברכב, אז נפתחה לעברו אש שממנה נהרג. בנו נפצע באורח קשה מהירי ואחיינו נפצע באורח בינוני.
אינפו אינפוגרפיקה אינפוגרם רצח רציחות גורר גרירה טירה מאיס חטיב מוהנד עיראקי אימן סמארה יזן נאסר אמיר נאסר
ביום חמישי האחרון התחדש סכסוך הדמים בטירה ליד בית הקברות בעיר. אלמונים פתחו באש לעבר רכב שבו ישבו אימן סמארה ויזן נאסר, שניהם צעירים בשנות ה-20 לחייהם. השניים מתו מפצעיהם כעבור זמן קצר. על פי הדיווחים, השניים נרצחו במסגרת "כיפה אדומה", וגורמים במשטרה אמרו כי נבדק אם מדובר בנקמת דם. "קרובי משפחתו של אחד הנרצחים נעצרו בחשד למעורבות ברצח מאיס חטיב ושוחררו", הוסיפו הגורמים. לכן, כאמור, נבדק אם מדובר בנקמת דם.
ההתפתחות האחרונה בסכסוך הדמים הזה בטירה התרחשה הלילה, עם רציחתם של אמיר נאסר שלו ככל הנראה חלק בסכסוך, ושל מג'ד שיך יוסף בן ה-23, שנורה בטעות בחנות שבה עבד. אחיו של נאסר, שאדי, נרצח ב-2019.
"מג'ד הוא הפרח של המשפחה. כולם אהבו אותו. היה לו מקום מיוחד בלב שלנו", אמרו קרוביו של מג'ד שנרצח הלילה. "הוא תמיד גינה את האלימות והפשע". אחמד חאג' יחיא, תושב טייבה שהכיר את שיך יוסף, אמר כי "אנחנו מדברים על צעיר שנרצח בדם קר בזמן עבודתו. חבל שאיבדנו אדם יקר. כמה שאדבר עליו, לא אתן לו את כל מה שמגיע שיגידו עליו".
בן דודו מוחמד שייח יוסף סיפר כי "מג'ד בחיר צעיר, אין לו שום קשר לעבריינים, סך הכול יצא בבוקר לעבודה שלו וחזר בתור גופה". הוא סיפר כי גם הוא חושש לחייו: "בטח, כל אחד חושש חייו. הנה, בן אדם שלא קשור לעולם הפשע הלך לעולמו".
5 צפייה בגלריה
 אימן סמארה ויזן נאסר שנרצחו בלילה שבין חמישי לשישי
 אימן סמארה ויזן נאסר שנרצחו בלילה שבין חמישי לשישי
אימן סמארה ויזן נאסר שנרצחו בלילה שבין חמישי לשישי
5 צפייה בגלריה
מאיס חטיב
מאיס חטיב
מאיס חטיב. הסכסוך השנה החל עם חטיפתו ורציחתו
( צילום: חסן שעלאן)
5 צפייה בגלריה
מוהנד עראקי עם בנו, לצד זירת הרצח בטירה
מוהנד עראקי עם בנו, לצד זירת הרצח בטירה
מוהנד עראקי, ובנו שנפצע קשה מהירי ביולי האחרון
תושבת טירה סיפרה כי הרציחות ביומיים האחרונים גרמו לילדיה לפחד ללכת לבית הספר. "איפה שאנחנו נמצאים, אין ביטחון אישי. האווירה בטירה מאוד עצובה", היא אמרה. "רצח של ארבעה קורבנות תוך יומיים מצביע על אווירה חמורה. הרצח בקניון יכול היה להסתיים בעוד נרצחים".
קרוב משפחתו של הנרצח יזן נאסר, שנורה בלילה שבין חמישי לשישי, אמר כי "צעירים נרצחים בקלות. הכל בגלל הנשק שמסתובב חופשי. המשטרה לא מצליחה לאסוף אותו. כולם אומרים שיהיו עוד רציחות אם הסכסוך לא יסתיים". מתחילת שנת 2022 נרצחו בחברה הערבית 100 בני אדם, רובם בירי.

ראש העיר טירה: למשטרה אין את הכלים

ראש העיר טירה, מאמון עבד אל-חי, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי הוא חש כמעט חסר אונים אל מול הרציחות. "ההרגשה מאוד קשה שאתה עושה ומנסה לעשות כל מה שניתן כדי להביא תנאים יותר טובים ויותר ביטחון ליישוב שלך, וכל רגע אתה רואה מחדש שזה לא זה. שאין ביטחון וקשה להביא ביטחון", אמר. "זה מזעזע. קשה כשבן אדם נרצח, אבל כשנרצח אדם שאין לו שום קשר לסכסוכים זה מוריד עוד יותר את התחושות. בן אדם בא לפרנס, וללא שום סיבה בעולם איבד את חייו".
5 צפייה בגלריה
עו"ד מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה
עו"ד מאמון עבד אלחי, ראש עיריית טירה
ראש העיר טירה מאמון עבד אל-חי. "לראות במה שקורה במגזר הערבי כמלחמה"
(צילום: עידו ארז)
מה אומרים במשטרה? "אני כבר מנוסה הרבה שנים בעבודה עם המשטרה ומול המשטרה. אני לא רוצה להיות הסנגור של המשטרה אגב אבל צריך להגיד את האמת. למשטרה אין את הכלים המתאימים להשתלט על המצב במגזר הערבי. למשטרה אין את הכלים המתאימים לתת מענה לפשיעה ולארגוני הפשיעה ולא רק רצח, זה פרוטקשן, זה רצח, זה ירי, זה שודים, מגוון רחב של עבירות הכי קשות בחוק הפלילי. העניין מחייב החלטה פוליטית. הממשלה והמדינה צריכות לראות את מה שקורה במגזר הערבי כמלחמה. לצערי הרב המענה של המשטרה היום זה כדור אקמול, לא יותר ולא פחות.
"מבנה המשטרה לא ערוך להתנהל באופן יעיל עם מה שקורה במגזר הערבי. כאשר אני אומר החלטה פוליטית אני מתכוון במעשים, מעשים זאת אומרת תקציבים, תקציבים זאת אומרת שיהיה למשטרה גם את כוח האדם המתאים ואנחנו מבינים מה זה כוח אדם מתאים, צריך לתגמל את השוטרים בצורה שהמשטרה תהיה אטרקטיבית לצעירים ולאנשים שמעוניינים להצטרף למשטרה. אני רואה אוזלת יד של המשטרה במתכונת הנוכחית. המשטרה נאלצת כל הזמן להעביר כוחות מכפר קאסם לטירה, מטירה לטייבה, מטייבה לקלנסווה".
ראש העיר קרא לנקוט פעולות לא שגרתיות כדי להביא לרגיעה כלשונו, ולא פסל גם את הכנסת שב"כ. "אני מבין מה זה זכויות אדם ומה זה זכויות אזרח. כשיש מלחמה יש מצב חירום. אם נמשיך לשתוק ולהתווכח על הכלים והשיטות לא יהיו תוצאות. אנחנו רואים היום שחלק מהפעילות של המגזר הערבי משפיעה באופן ישיר על הציבור היהודי. כל המדינה צריכה להבין שאנחנו באותו מקום".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור וביטחונו. חקירות מקרי רצח מנוהלות במשטרה באופן יסודי ומקצועי תוך חתירה בלתי מתפשרת להגיע לחקר האמת ולהבאת הרוצחים לדין. אירועי רצח בכלל ואלו המבוצעים בחברה הערבית בפרט מחיביים טיפול מקצועי האורך לעתים פרק זמן ארוך וממושך. על אף המורכבות מצליחה משטרת ישראל לפענח ולהגיש כתבי אישום. נמשיך במאבק הנחוש והבלתי מתפשר נגד הפשיעה, במטרה לשמור על שלום הציבור וביטחונו ולאפשר שגרת חיים תקינה ובטוחה לכל אזרחי ישראל באשר הם".
שרון כידון וישי שנרב השתתפו בהכנת הכתבה