בית המשפט בדיסלדורף גזר היום (שני) שלוש וחצי שנות מאסר על קצין בצבא הגרמני, שהודה שריגל עבור רוסיה. לפי כתב התביעה, תומאס ה' (שמו המלא לא פורסם) בן ה-54 החל להציע את שירותיו כסוכן חשאי לרוסים באותו הזמן שבו הצטרף למפלגת הימין "אלטרנטיבה לגרמניה", שאליה התקבל כחבר ביולי 2023. הוא נידון לעונש מאסר קצת יחסית מכיוון שחשף "רק" מסמכים צבאיים סודיים ולא סודות מדינה – עבירה שהעונש עליה הוא מאסר עולם.
בכתב ההגנה טען הנאשם כי בארבעה ימים הוא הרס קריירה שאותה בנה במשך שנים ארוכות. הוא סיפר ש"התמכר" לפייק ניוז שנמצא ברשתות החברתיות. הקצין אמר לבית המשפט כי מאז מעצרו הוא פרש מ"אלטרנטיבה לגרמניה". בדברי הסיכום שלו אמר הנאשם, שנעצר באוגוסט 2023: "היה לי דיכאון כתוצאה מעבודה רבה. זה הבלאגן הגדול ביותר שעשיתי בחיי. איבדתי כל מחשבה רציונלית".
1 צפייה בגלריה
רוסיה השבעה של ולדימיר פוטין
רוסיה השבעה של ולדימיר פוטין
הקצין הגרמני העביר מידע לשלטונו של ולדימיר פוטין
(צילום: Kremlin.ru/Handout via REUTERS, shutterstock)
הקצין, בדרגת סרן, שירת במשרד הפדרלי של הצבא בקובלנץ ביחידה לציוד, טכנולוגיה ומידע. מדובר ביחידה שאחראית לצייד את הצבא הגרמני בנשק ולבצע מבחנים, פיתוח ורכש של טכנולוגיות צבאיות. לקצין לא היה עבר פלילי עד שבמאי 2023 הוא החליט להעביר לקונסוליה הרוסית בבון מסמכים צבאיים, ומאוחר יותר יצר קשר נוסף עם הקונסוליה בבון והשגרירות הרוסית בברלין בנסיון להעביר עוד מידע, שאותו שמר במחשב האישי שלו.
"הפחד העיקרי שלי היה ממלחמה אטומית כתוצאה מהפלישה לאוקראינה", אמר הקצין הגרמני לחוקריו. לפי הודאתו הוא נחשף באותה תקופה למשפיענים פרו-רוסים ברשתות החברתיות, שדחפו אותו ליצור קשר עם הקונסוליה הרוסית. לדבריו הוא ניסה לקבל בתמורה אבטחה ומקום מילוט לו ולמשפחתו במקרה של התקפה גרעינית, אבל מעולם לא קיבל תשובה.
הקצין הגרמני הודה כמעט בכל ההאשמות נגדו, הביע חרטה על מעשיו ועל כך ששבר את שבועתו לצבא הגרמני, אך הכחיש את הטענה שהוא השליך דיסקטים עם מידע שהוריד ממחשבו האישי לתחומי הקונסוליה הרוסית בבון.
היחידה בה שירת הסרן מונה 12,000 חיילים ואזרחים עובדי צבא. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה היחידה חוותה עלייה חדה בפעילות שלה, בשל הניסיון של השלטונות הגרמניים להחזיר את הצבא למצב מוכנות לאחר שנים של הזנחה. לדברי הקצין, הוא חש גם חוסר שביעות רצון מפעילותם של ראשי המדינה וחשש כי הם מעמידים את חיי החיילים בסכנה.