בתקשורת הבינלאומית מכתירים היום (ד') את חזרתו המסתמנת של בנימין נתניהו לראשות הממשלה כ"קאמבק סוער" ו"תפנית יוצאת דופן", אך מזהירים כי הממשלה שאותה הוא עומד להקים, במיוחד בהנחה שתכלול את מפלגותיהם של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', לא רק תציב את ישראל על מסלול התנגשות עם הממשל האמריקני – אלא גם עלולה להרחיק ממנה את תומכי ישראל בארה"ב, בכלל זה הקהילה היהודית הגדולה שחיה בה.
באתרים כמו BBC ו-CNN מוצאים הבוקר השוואות בין הכיוון שאליו צועדת ישראל לבין הונגריה האוטוקרטית של ויקטור אורבן, ובין החזרה הסוערת של נתניהו לזו של נשיא ברזיל לשעבר לולה דה סילבה, שניצח השבוע בבחירות, שנים אחדות אחרי שהורשע בפרשת שחיתות חמורה.
5 צפייה בגלריה
בחירות 2022 סיקור בעולם BBC
בחירות 2022 סיקור בעולם BBC
"נתניהו בדרך לקאמבק דרמטי". אתר ה-BBC
5 צפייה בגלריה
בחירות 2022 סיקור בעולם לה רפובליקה
בחירות 2022 סיקור בעולם לה רפובליקה
הדיווח ב"לה רפובליקה" האיטלקי. "נתניהו יצטרך לקיים את ההבטחות לבן גביר וסמוטריץ'"
"נתניהו בדרך לקאמבק", בישרה סוכנות הידיעות רויטרס, ודיווחה כי בחגיגת הניצחון של הליכוד הלילה קטעו אותו תומכיו בשירת "ביבי, מלך ישראל". סוכנות הידיעות AP הסבירה לקוראיה כי "התוצאות מצביעות על המשך המגמה של הליכה ימינה בציבור הבוחרים הישראלי, ומפחיתות עוד יותר את התקווה לשלום עם הפלסטינים. הן גם מניחות את הקרקע לעימות אפשרי עם ממשל ביידן ועם תומכיה של ישראל בארה"ב".
שלא במפתיע, להתייחסות נרחבת בתקשורת העולמית זוכה הצלחתה של רשימת "הציונות הדתית" של בן גביר וסמוטריץ', וכלי התקשורת הזרים מסבירים לקוראיהם מיהם השניים וכיצד הם עתידים להשפיע על המערכת הפוליטית. סוכנות הידיעות AP דיווחה לקוראיה כי חגיגת הניצחון של בן גביר נערכה בהשתתפות גברים בלבד, וכי מנהיג "עוצמה יהודית" הוא תלמידו של מאיר כהנא, "רב גזעני שנאסר עליו להיבחר לכנסת ושתנועת כך שלו הוגדרה כארגון טרור בארה"ב לפני שנרצח בניו יורק ב-1990".
5 צפייה בגלריה
בחירות 2022 סיקור בעולם CNN
בחירות 2022 סיקור בעולם CNN
"על סף קאמבק". נתניהו ורעייתו מצביעים, בדיווח של CNN
הסוכנות, שדיווחיה מובאים כלשונם באלפי כלי תקשורת בכל העולם, דיווחה כי משנתו של כהנא כללה קריאה לאיסור על נישואים בין יהודים לערבים, שלילת אזרחות לאזרחי ישראל הערבים וגירוש רבים מהפלסטינים, "אך בעוד כהנא נתפס כמנודה, בן גביר הוא אחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר בישראל הודות להופעותיו התכופות בתקשורת, סגנונו העליז, יכולתו להדוף ביקורת וקריאתו לנקיטת יד קשה יותר נגד הפלסטינים".

לא שירת בצבא ורוצה להיות שר ביטחון

ב-AP ציינו כי בן גביר וסמוטריץ' הצהירו שכחברים בממשלת נתניהו הם יחתרו לרפורמות שיחלישו את עצמאות מערכת המשפט ויתנו לכנסת סמכות להפוך החלטות של בית המשפט שהם אינם אוהבים: "זה יכול לסלול את הדרך לביטול משפטו הפלילי של נתניהו". עוד נכתב: "סמוטריץ' וחברים אחרים במפלגתו השמיעו גם הצהרות חוזרות ונשנות נגד להט"בים. עמדות כאלה יכולות להציב את ממשלתו העתידית של נתניהו על מסלול התנגשות עם ממשל ביידן, שתומך בפתרון שתי המדינות עם הפלסטינים. הן יכולות גם להרחיק בעלי ברית של ישראל בארה"ב, בעיקר הקהילה היהודית-אמריקנית שם, הליברלית ברובה".
גם סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי "הצפי לממשלה שבה יהיה חבר בן גביר עלול לעורר דאגה גדולה בקרב בעלי בריתה של ישראל, בין השאר בוושינגטון", בהתחשב בכך שהשר-לעתיד הוא "חבר לשעבר בתנועת כך, הנמצאת ברשימות ארגוני הטרור של ישראל וארה"ב, ובעבר הורשע בהסתה לגזענות".
5 צפייה בגלריה
בחירות 2022 סיקור בעולם קוריירה דלה סרה
בחירות 2022 סיקור בעולם קוריירה דלה סרה
"ברית דתית-קיצונית והומופובית". "קוריירה דלה סרה" באיטליה
ב"קוריירה דלה סרה" האיטלקי הגדירו את הברית של בן גביר וסמוטריץ' ברית "דתית-קיצונית והומופובית", וציינו: "אם נתניהו יקבל את המנדט לנסות להקים ממשלה הוא יצטרך לתת לשניים את מה שהבטיח להם: סמוטריץ' דורש את משרד הביטחון אף שמעולם לא שירת בצבא – דבר נדיר במדינה הזו – ובן גביר רוצה את המשרד לביטחון פנים".
ב-BBC הגדירו את ניצחונו המסתמן של נתניהו "קאמבק דרמטי", וקבעו כי אם אכן יושג, "תהיה זו תפנית בלתי רגילה עבור נתניהו, שרבים סברו כי אין לו עתיד פוליטי אחרי שלפיד הקים אשתקד את הממשלה". גם שם הדגישו את הישגה של הציונות הדתית, והחוקרת גייל טלשיר מהאוניברסיטה העברית צוטטה אומרת כי אם המדגמים משקפים את תוצאות האמת, הרי ישראל נמצאת בדרך להפוך להונגריה של ויקטור אורבן, שלאחרונה הוגדרה על-ידי האיחוד האירופי "אוטוקרטיה אלקטורלית". הונגריה אמנם חברה באיחוד, אך זה יותר מעשור שהיא ובכירים בבריסל מתעמתים בצל הצרת צעדיהם של התקשורת המקומית ומערכת המשפט ההונגרית על-ידי אורבן, תהליכים שבאיחוד האירופי מזהירים כי הם מכרסמים עוד ועוד ביסודות הדמוקרטיה ההונגרית.

מביבי עד לולה: קרש הקפיצה לקאמבק

דווקא באתר של רשת "פוקס ניוז" השמרנית לא נמצא הבוקר זכר להישג של נתניהו ובעלי בריתו. ברשת CNN קשרו בין חזרתו המסתמנת לשלטון לבין חזרתו לשלטון של לולה דה סילבה, נשיא ברזיל לשעבר שהשבוע ניצח בבחירות את איש הימין ז'איר בולסונרו, וישוב ללשכת הנשיאות עשור אחרי שעזב אותה בצל משפט השחיתות שלו. "זו העונה של הקאמבקים הפוליטיים, ואל תחשבו שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לא צופה", כתב סטיבן קולינסון לאתר הרשת.
5 צפייה בגלריה
בחירות 2022 סיקור בעולם CNN
בחירות 2022 סיקור בעולם CNN
"טראמפ ישמח ללכת באותו התלם". לולה, נתניהו ונשיא ארה"ב לשעבר שחולם לרוץ ב-2024
"פעמיים בתוך יומיים – בברזיל ובישראל – מנהיגים בינלאומיים לשעבר שפשוט אינם יכולים לוותר על טעמן המגרה של השאיפות הפוליטיות הצליחו להביא את עצמם אל סף חזרה לשלטון. שערוריות עבר, הסיוטים המשפטיים שלהם והפוליטיקה הבוגדנית אינם מונעים מהם לחלום שוב על ימי התהילה שידעו. טראמפ ישמח ללכת באותו התלם. לולה ונתניהו הראו שהזמן מחוץ לשלטון יכול להיות קרש קפיצה לקאמבק פוליטי לא צפוי".
בשבוע הבא ייערכו בארה"ב בחירות אמצע הכהונה, ושורה ארוכה של מועמדים הנתמכים על-ידי טראמפ מתמודדים בהן, במה שנתפס מבחן כוח עבורו. טראמפ מפזר זה תקופה ארוכה רמזים לכך שבכוונתו להתמודד שוב על הנשיאות ב-2024. "נתניהו, אחד מידידיו הקרובים ביותר של טראמפ בזירה הבינלאומית, ישמח לחבור אליו שוב", קבעו ב-CNN.