תחילת הדיון בשלב הטיעונים לעונש, היום
(צילום: נדב אבס)

יותר מ-100 שנים בכלא: זה העונש שהפרקליטות דורשת להטיל על ראש ארגון הפשע יצחק אברג'יל, לאחר הרשעתו בשלושה מעשי רצח ובעבירות נוספות בפרשה 512, פרשת ראשי הפשע. בבית המשפט המחוזי בתל אביב החל היום (שלישי) שלב הטיעונים לעונש בפרשה, ואברג'יל עצמו צפה בדיון בווידאו מתא המעצר ונראה מחויך. הפרקליטות דורשת להטיל עליו שלושה מאסרי עולם על "הפיגוע הפלילי" ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, לצד עשרות רבות של שנים בכלא, על האישומים הנוספים שבהם הורשע.
תחילה עלו להעיד עדי הגנה. אברג'יל לא הביא עדי אופי מטעמו, אבל יד ימינו אבי רוחן - שהורשע בשורת עבירות כולל סיוע לרצח במסגרת ארגון פשיעה - דווקא הביא לדיון כמה עדים מטעמו. אחת מהם, אלמנתו של ג'וג'ו לוי - אחד הנאשמים שהלך לעולמו במהלך המשפט עוד בטרם הוכרע דינו - אמרה: "את אבי אני מכירה רק מהזמן שבעלי נפטר. בן אדם שבא ונרתם לתת ככל יכולתו. בן אדם חביב, בעל רצון טוב לעזור".
5 צפייה בגלריה
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל, היום בדיון
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
אבי רוחן הנאשם בבית המשפט
אבי רוחן הנאשם בבית המשפט
אבי רוחן. הביא עדי אופי
(צילום: מוטי קמחי)
עד אופי נוסף, יאיר זמר טוב, העיד אף הוא לטובת רוחן: "גדלתי בפרדס כץ, אני מכיר את אבי הרבה שנים. הוא היה נותן בסתר לנזקקים, והגדולה שלו היא שלא היה מתפאר כמו אחרים". הרב שלמה משה העיד: "אבי תמיד אהב שלום. בעל חסד. הרבה משפחות קיבלו ממנו בסתר מצרכים. לא יודע איך מייחסים לו שמועות".
התובע, עו"ד נסים מרום, אמר כי "הכרעת הדין חושפת שלצד העולם הנורמטיבי שכולנו מתקיימים בו, מתקיים עולם מקביל ואפל שהתאגד בארגון הפשיעה האכזרי - המתת חפים מפשע וחפים פחות, עסקאות סמים, הימורים ופשע. המדינה תבקש מבית המשפט בשל המסוכנות הגלומה במעשים ובנאשמים, שייגזר עונשם בחומרה מיוחדת, גם מעבר לפסיקה. לפרשיה חריגה בחומרתה צריך ענישה חריגה בחומרתה. נעתור לרף חדש לענישה, בשל היות ארגון הפשיעה אלים ומסוכן".
לגבי עבירת ניהול ארגון פשיעה, אמר מרום על אברג'יל ורוחן: "נבקש מבית המשפט לקבוע שמדובר בארגון פשיעה ברמה הגבוהה ביותר והחמורה ביותר - ארגון פשיעה חסר תקדים בהיקפו ששלח ידו במעשי רצח, חמישה במספר. הוא עומד בשורה אחת עם המאפיה הסיציליאנית ועם ארגונים דומים. לגבי אברג'יל נראה שטרם קם בישראל ראש ארגון פשיעה דוגמתו. הוא היה המנהיג הבלתי מעורער, גם כשהיה בחו"ל שלט בכל המתרחש בארגון. רוחן היה מנהל, בעל תפקיד מפתח בארגון. הוא הגיע כמנהיג של קבוצת עבריינים, חבר לאברג'יל והיה יד ימינו הבכיר. לכן נבקש לקבוע לאברג'יל מתחם של 15-20 שנה רק על סעיף זה. על רוחן נבקש לקבוע מתחם של בין 10 ל-15 שנה על סעיף זה".
הקלטה שהוצגה במשפט: "ראיית הזהב של התיק"

דן שילון מראיין את אברג'יל בשנת 1994
(באדיבות רשת)

5 צפייה בגלריה
עורך הדין נסים מרום בבית המשפט
עורך הדין נסים מרום בבית המשפט
התובע, עו"ד נסים מרום
(צילום: מוטי קמחי)
מרום כינה את סיפור השיקום של אברג'יל שהוביל לסיום תקופת מאסרו הראשונה "מלאכת תעתוע", והזכיר את הריאיון המפורסם שלו ב"מעגל", בתוכנית "בשידור חי עם דן שילון" ב-1994: "כפי שאמר על עצמו בטלוויזיה - 'הילד הזה לא מכיר כלום, הוא ינק פשע, שתה פשע'. רישומו הפלילי מתחיל בגיל 14, בגיל 15 ניסיון לרצח, בגיל 17 רצח, סמים ושוד. כשהוא משוחרר הוא מתחיל בעבירות בתיק זה. ב-2012 נגזר דינו בקליפורניה ל-8.5 שנות מאסר לריצוי בישראל בגין קשירת קשר לסחיטה, אלימות וייבוא סם". לפי מרום רוחן החל מגיל 24 לבצע עבירות פליליות, ולא הפסיק: "הוא היה בעל עסק, ובחר לפנות לדרך עבריינית".
עורכת הדין מיכל מזור מהפרקליטות אמרה כי "מעשיהם של הנאשמים בתחום הסמים פגעו בתדמיתה וחוסנה של מדינת ישראל". היא הזכירה את אחד האישומים שבו הורשעו אברג'יל ורוחן - עסקה להברחת מאות קילוגרמים של סמים: "מדובר בעסקת הסמים הגדולה אי פעם בישראל - 460 קילו קוקאין הוברחו מפרו לקנדה במכונה שבתוך גלגליה הוטמנו 60 קילו בכל גלגל. עסקת סמים כמעט דמיונית. רוחן הוא אבי העבירה. נכון שאברג'יל ורוחן לא 'לכלכו בעצמם את הידיים' אבל הם ידעו להוציא את העסקה מטעמם לפועל". על סעיף זה דורשת הפרקליטות שיוטלו 20 שנות מאסר על אברג'יל ורוחן.
הפרקליטה עו"ד קורל שריג הרחיבה על ליבת כתב האישום, הפיגוע הפלילי ביהודה הלוי: "אישום זה ממחיש בצורה הטובה ביותר שמדובר בארגון שאלימות היא דרכו וכוחו, ארגון ללא מורא וללא פחד. ב-11 בדצמבר 2003 התפוצץ מטען חבלה רב עוצמה בציינג' שיועד לפגוע בזאב רוזנשטיין. בפיגוע נרצחו שלושה אנשים - משה מזרחי ורחמים סרויה. עשרות נפצעו, כולל רוזנשטיין ומאבטחיו. עדי המדינה תיארו לפרטי פרטים תוכנית מזוויעה להתנקש בחיי רוזנשטיין. הפרטים, מבחינת אמצעי הרצח, מיקומו וזלזול מוחלט בחיי אדם, הם חריגים".
5 צפייה בגלריה
ניסיון ההתנקשות בזאב רונזשטיין בתל אביב
ניסיון ההתנקשות בזאב רונזשטיין בתל אביב
זירת "הפיגוע הפלילי", ברחוב יהודה הלוי
(צילום: מיכאל קרמר)
5 צפייה בגלריה
משה מזרחי, נפתלי מגד ורחמים סרויה
משה מזרחי, נפתלי מגד ורחמים סרויה
החפים מפשע שנרצחו בדצמבר 2003
(צילום רפרודוקציה: שאול גולן, דני סולומון, יריב כץ)
היא אמרה כי התביעה מבקשת "להעמיד רף חדש של ענישה". לדבריה, לאחר ניסיון חיסולו של רוזנשטיין בכיכר פלומר, חצי שנה לפני כן, "הוכפלה כמות חומר הנפץ. אברג'יל היה הרוח החיה, היוזם ומתכנן האירוע, מודע ומעורב בכל פרט. תזכירי נפגעי העבירה מראים שהמקרה ילווה אותם לכל חייהם. הנסיבות הטרגיות והברוטליות החמירו את הכאב וזעזוע המשפחות. נבקש שהנאשמים יצחק אברג'יל ועופר בוהדנה ירצו שלושה מאסרי עולם במצטבר ושעל רוחן, שהורשע בסיוע לרצח, יוטלו 35 עד 40 שנות מאסר על סעיף זה".
עם אחד הנאשמים, ישראל אוזיפה, הודיעה הפרקליטות כי הגיעה להסדר טיעון. לפי ההסדר, עונשו של אוזיפה יהיה 41 חודשי מאסר - למעשה משך ימי מעצרו עד עתה. המשמעות היא שאוזיפה יודה בעבירות, יורשע וישוחרר מהכלא.
אברג'יל מיוצג על ידי שמשון וייס מהסנגוריה הציבורית. סנגורים נוספים בתיק הם עו"ד ליאור שטלצר, ניר אלפסה ואבי כהן. את התיק ניהלו פרקליטות מחוז ת"א ומרכז.