הבית של הורי אחד החשודים בסחיטה ואיום

לאחר חקירה סמויה של חודשים רבים, עצרה המשטרה אתמול (שני) שני תושבי ירושלים בני 19 ו-23 בחשד שסחטו כספים באיומים ובהפעלת כוח. לפי החשד, באחד האירועים אף חטפו השניים אדם, וגרמו לו להעביר לרשותם מאות אלפי שקלים ורכוש יקר ערך באיומי סכין. הם חשודים כי ביצעו עבירות של סחיטה בכוח, תקיפה, חטיפה, כליאת שווא והלבנת הון, והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרם בעשרה ימים. תושב ירושלים נוסף בן 17 נעצר גם כן בחשד להתפרעות והעלבת עובד ציבור, אך הוא שוחרר לביתו ללא תנאים מגבילים.
תיעוד המעצר ממצלמות השוטרים
(צילום: דוברות המשטרה)

משפחתו של אחד החשודים טענה בדיון כי בלשי הימ"ר ביצעו מעצר אלים שבמהלכו נהגו בברוטליות, ואמרה כי השוטרים שברו את ידה של ילדה אחת ואת שיניו של ילד אחר. בני המשפחה אף טענו כי בעת פריצת השוטרים לביתם, הם קרעו את הספות והשחיתו ציוד רב המוערך על ידיהם במאה אלף שקל. "שברו ידיים ורגליים של ילדים ונכנסו לבית כאילו מדובר בפח"ע", אמר אב המשפחה בדיון, "אני אומר את את זה כדי שבית המשפט יבין מה עבר עלינו. שברו לילד שלי את השיניים - במשטרים הכי אפלים לא עושים דברים כאלו".
נגד החשוד בן ה-23 הוגש בסוף שנת 2019 כתב אישום בגין זריקת רימון לעבר ביתו של מנהיג קהילת "שובו בנים" אליעזר ברלנד, והוא שוחרר ממעצר לפני כמה חודשים תחת פיקוח באמצעות איזוק אלקטרוני. הוא חשוד ששלח את שני החשודים האחרים לבצע את מעשי החטיפה שבגינם נעצר כעת, כשהוא תחת פיקוח, כאמור.

"חשד סביר שהחשודים ביצעו את העבירות"

שופטת בית משפט השלום בירושלים דורית פיינשטיין שחררה את בן ה-17 ללא תנאים מגבילים, והאריכה את מעצרם של בני ה-19 וה-23 בשישה ימים. השופטת קבעה בהחלטתה: "מעיון בחומר החקירה עולה חשד סביר כי המשיבים ביצעו את העבירות של סחיטה באיומים וחטיפה, וכי אחד מהם גם ביצע הדחת עד. בשל העדויות שהוצגו לי, מתקיימת עילת מסוכנות וחשש לשיבוש חקירה".
השופטת הורתה למשטרה להעביר באופן מיידי למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) את כל החומרים הרלוונטיים, לרבות הטענות בעניין הפגיעה בבני המשפחה וברכושם בזמן החיפוש.
עו״ד דותן דניאליעו"ד דותן דניאלי
עורך הדין דותן דניאלי, המייצג את החשוד בן ה-23 מטעם הסניגוריה הציבורית, מסר בתגובה: "אנו נתקלים שוב בהתנהלות אלימה ובריונית של בלשי ימ"ר ירושלים שהפעילו כוח בלתי סביר ופגעו בגוף וברכוש שלא לצורך. אנו מצפים שמח"ש תחקור את התנהלותם ותביא להפסקת פעילותם הבלתי-חוקית של שוטרים הרומסים את זכויותיהם של האזרחים".
עו"ד מיאדה סוועאד, שייצגה את הקטין מטעם הסניגוריה הציבורית, מסרה: "מדובר בהתנהלות שערורייתית של שוטרי ימ"ר ירושלים שרמסו זכויות של קטין. הם עצרו אותו ללא עדכון של משפחתו והסנגוריה הציבורית. לאחר שהסניגוריה פנתה למשטרה, הם טענו שבכוונתם לשחררו. רק בשעות הערב התברר שהוא נעצר והשוטרים אף לא סיפקו לו אוכל ושתייה. בית המשפט קיבל את טענותינו והורה על שחרורו ללא כל תנאי. אנו מצפים מהמשטרה להקפיד על זכויות חשודים, ובפרט על זכויות חשודים קטינים".
מהמשטרה נמסר: "הטענות המובאות בכתבה מעוותות וחוטאת לאמת וצר לנו על הבאתם באופן חד צדדי ומגמתי. במהלך מעצרם של חשודים בעבירות חמורות של חטיפה, סחיטה ואיומים שבוצעו כלפי קטינים, כוח משטרה שהגיעה לבצע חיפוש על פי צו בית משפט בביתו של אחד החשודים נתקל בהתנגדות של יושבי הבית שכללה קללות, יריקות ואיומים בניסיון להכשיל את הפעילות. אחד מהם ניסה לתקוף את השוטרים, ולכן נעצר. במהלך מעצרו התנגד למעצר, התפרע והוביל לפציעתו של אחד הבלשים בפניו, והוא נאלץ להשתמש בכוח להשלים את המעצר.
"בסיום הפעילות אף אחד מהמעורבים לא נזקק לפינוי לטיפול רפואי, ולאחר מעצרם המשיכו החשודים בהתנהלותם הפסולה כולל איומים בפנייה למח"ש בטענות שקריות, שחלקן מובאות בכתבה. חלק מהתנהלות זו של החשוד שנעצר שהמשיכה כם לאחר מעצרו ניתן לראות בתיעוד המצורף. לצערנו התנהלותם האלימה והפסולה של יושבי הבית כלפי שוטרים המבצעים את תפקידם מקבלים גיבוי בכתבה זו תוך הצגת טענות מופרכות וחצאי אמיתות. לא נאפשר לאף אדם לפגוע בשוטרי משטרת ישראל המבצעים את תפקידם לאכיפת החוק ושמירת שלום הציבור ובטחונו".