שר החוץ ישראל כ"ץ חשף הערב (שבת) כי מתקפת המנע נגד חיזבאללה שנשקלה ב-11 באוקטובר 2023, ובסופו של דבר ישראל ויתרה עליה, כוונה נגד כינוס של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יחד עם בכירי ארגונו ובכירים איראנים. כ"ץ הצביע בקבינט נגד המתקפה, לדבריו יחד עם רוב חברי הקבינט.
1 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ באולפן
ישראל כ"ץ באולפן
"בסדרת פעולות שינינו את המאזן". ישראל כ"ץ
(צילום: מוטי קמחי)
"הייתי נגד, חד-משמעית. ההתקפה ההיא באותו רגע הייתה פתיחת מלחמה יזומה נגד איראן והחיזבאללה", אמר בריאיון ל"פגוש את העיתונות". "ההבדל עכשיו שקודם כל טיפלנו בעזה, ריסקנו את כוחו הארגוני של החמאס. היית סופג אלפי טילים, לא היית משחרר חטוף אחד. טיפלנו בדבר הזה, כרסמנו גם ביכולות של החיזבאללה עצמו ואנחנו ממש הגענו לנקודה שהיינו ערוכים. בסדרת פעולות שינינו את המאזן".
על-פי גורמים בכירים, ישראל תכננה לפתוח ב-11 באוקטובר במלחמה מול חיזבאללה, ומטוסים כבר היו באוויר. יו"ר ש"ס אריה דרעי פנה אז לראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט, ואמר להם: "זה פיקוח נפש, תבואו מהר" - ובמקביל לחתימת ההסכם על הצטרפותם לממשלה, כונס בבהילות קבינט המלחמה.
הקבינט התכנס כדי לשמוע סקירות, ובאותו ערב עלה חשש למתקפת דאונים על כל הצפון. חברי הקבינט ירדו לבור, ובקרב בכירים הייתה תחושה שזו תהיה העילה לפתיחה במתקפה. ואז התברר שלא היו כלל דאונים והיה מדובר באזעקת שווא. לאחר מכן, התקיפה כבר ירדה מהפרק.
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הפציר בראש הממשלה בנימין נתניהו באותו יום לא לצאת למתקפת מנע בלבנון. בעיתון דווח כי ביידן הזהיר את נתניהו כי מתקפה שכזו עלולה להוביל למלחמה אזורית גדולה יותר. עם זאת, לפי פרסומים קודמים נתניהו עצמו היה זה שבלם מתקפה גדולה נגד חיזבאללה.