פעילות צה"ל בכפר קבאטיה
(צילום: דובר צה"ל )


כוחות הביטחון עצרו פעיל ג'יהאד איסלאמי שחימש חוליות בשומרון

לוחמי צה"ל ושב"כ עצרו הבוקר (שבת) בכפר קבאטיה את מוחמד אבו זינה, פעיל הג'יהאד האיסלאמי, שלפי גורמים במערכת הביטחון היה אחראי על חימוש חוליות הארגון בשומרון בחודשים האחרונים. בהודעת צה"ל נכתב כי אבו זינה שוחרר באוגוסט 2022 מהכלא הישראלי ומיד עם שחרורו שב ל"פעילות טרור משמעותית".
5 צפייה בגלריה
מעצרו של מוחמד אבו זינה
מעצרו של מוחמד אבו זינה
מוחמד אבו זינה ותיעוד מעצרו
כוחות הביטחון הגיעו לכפר שליד ג'נין בעקבות פעילות מודיעינית של שב"כ. סיירת נח"ל לקחה חלק בפעילות, שבמהלכה נזרקו אבנים והושלך מטען לעבר הכוחות. בתיעוד שהופץ בכלי תקשורת פלסטיניים מקבאטיה נראה רגע המעצר של אבו זינה, והלוחמים נראים בו קושרים בד סביב עיניו.
לפי הודעת דובר צה"ל, במסגרת תפקידו פעל המחבל למימון וחימוש תשתיות צבאיות של הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני ברחבי צפון השומרון. עם מעצרו הבוקר הוא הועבר לחקירת שב"כ, והפעילות ליד ג'נין הסתיימה ללא נפגעים בקרב כוחות הביטחון.
השגריר ארדן: "הושמד הסיכוי לפיוס, הפלסטינים חיסלו אותו"
(צילום: UN)

האו"ם אישר - בית הדין הבינלאומי בהאג ישפוט את ישראל

הוועדה המיוחדת של האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה אישרה אמש ברוב קולות הצעה פלסטינית, הקוראת לחוות דעת דחופה של בית הדין הבינלאומי לצדק של האו"ם בהאג לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך". למעשה, משמעות ההחלטה היא שבית הדין הבינלאומי ישפוט את ישראל.
98 מדינות הצביעו בעד, 17 התנגדו, 52 נמנעו. בין המתנגדות: ארה"ב, איטליה, גרמניה, אוסטרליה, קנדה, אוסטריה וצ'כיה. מספר המדינות שנמנעו היה גבוה יחסית, וביניהן היו רבות ממדינות אירופה. אוקראינה ורוסיה, עם זאת, הצביעו בעד ההצעה הפלסטינית - וכך גם המדינות הערביות, כולל אלו שמקיימות יחסים עם ישראל כמו איחוד האמירויות, ירדן ומצרים. "כל מדינה שתמכה בהחלטה עשתה 'וידוא הריגה' לסיכוי לפיוס ותרמה להנצחת הסכסוך", אמר השגריר באו"ם גלעד ארדן לאחר ההצבעה.
ההחלטה לא תיכנס לתוקף לפני שתאושר בעצרת הכללית של האו"ם בחודש הבא - משום שרק לעצרת הכללית יש סמכות לפנות לבית הדין. עם זאת, לא צפויות הפתעות בשל הרוב האוטומטי נגד ישראל בעצרת. ישראל, מצידה, תצטרך לקבל החלטה אם היא משתפת פעולה עם בית הדין הבינלאומי. לפי ההערכות, ישראל לא תשתף פעולה לנוכח המנדט שמופיע בהחלטה. אם חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי תקבע כי הכיבוש באיו"ש הוא קבוע, כפי שהבקשה הפלסטינית מבקשת ממנו לקבוע - המשמעות היא שישראל תואשם בסיפוח דה-פקטו. לכן, סביר להניח שישראל תעדיף לא לשתף פעולה, אבל זו החלטה שכנראה תתקבל על ידי הממשלה הבאה - ובראשם ראש הממשלה הבא ושר החוץ הבא.
בסיס צנובר ברמת הגולן
(צילום: אביהו שפירא )

בסיס צה"ל בגולן נפרץ, עשרות אלפי קליעים נגנבו

מחנה צנובר שברמת הגולן נפרץ הלילה ותחמושת רבה נגנבה ממנו. לפי החשד לפחות עשרות אלפי קליעים נגנבו. תחילה עלה חשד כי גם כלי נשק נגנבו, אך בצהריים הודיע דובר צה"ל כי רק תחמושת נגנבה מהבסיס.
"תחמושת צבאית נגנבה מבסיס צה"ל בצפון הארץ", מסר צה"ל. "נסיבות הגניבה נחקרות בידי המשטרה הצבאית החוקרת, ועם סיום החקירה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית". במהלך הלילה הגיעו כוחות גדולים שהוקפצו למקום ופתחו בסריקות. במקביל, מידע בנושא הועבר למשטרת ישראל ולשב"כ.
רק בחודש שעבר פרסם דובר צה"ל שבפריצה למחסני אמצעי לחימה בבסיס שדה תימן בדרום הארץ, של חטיבת גבעתי, נגנבו קרוב ל-30 אלף כדורים של רובים ושל מאג. מדובר בבסיס שאירעו בו כבר מקרי פריצה בהיקפים כאלו בעבר, וזאת על אף שהושקעו עשרות מיליוני שקלים באבטחתו.
הנזק שנגרם לאחר התקיפה בגבול סוריה-עיראק

דיווח: תקיפת השיירה האיראנית בגבול סוריה-עיראק בוצעה על ידי ישראל

גורמים צבאיים ישראליים הודו אתמול כי תקיפת השיירה האיראנית בגבול סוריה-עיראק בוצעה על ידי ישראל. כך דווח בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון. לפי הדיווח השיירה נשאה אמל"ח ותחמושת, ולא רק דלק כפי שאיראן טוענת. אותם גורמים טענו בפני העיתון כי "לאחר שאיראן ספגה תקיפות קשות שוהבילו להשמדה של שיירות אמל"ח במספר שדות תעופה סוריים, במיוחד בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, הם חזרו להעביר ציוד בציר היבשתי".
לדברי הגורמים הישראליים, "איראן ניסתה להסוות את אמצעי הלחימה באמצעות שימוש בשיירה אזרחית בתקווה שזה יחמוק מעיני המודיעין הישראלי". ההנחה בישראל, לפי הגורמים, היא שהמשטר הסורי ביקש להפסיק את משלוחי הנשק כי "התקיפות הישראליות פגעו ברוב התעשיות הצבאיות הסוריות, אולם איראן מתעקשת להמשיך לשלוח ראשי קרב של טילים לתעשיות שלה בסוריה ולבנון, כדי להבטיח את המשך ייצור הטילים ושיפור דיוקם".
5 צפייה בגלריה
נתניהו והמלך עבדאללה
נתניהו והמלך עבדאללה
חוששים משינוי בסטטוס-קוו בהר הבית. נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: gettyimages, EPA)

דאגה בירדן מהממשלה החדשה

העיתון הירדני אל-ראי אל-יום דיווח השבוע כי המלך עבדאללה הביע חשש בשיחה עם עיתונאים בלונדון שהתקיימה לפני שנה מחזרתם לזירה הפוליטית של נתניהו וטראמפ, ובדיווח צוין כי "החשש הראשון שלו התממש". על פי הדיווח, המלך עבדאללה חושש שממשלה בראשות נתניהו תפגע בסטטוס-קוו ותפעל לביטול האפרוטפוסות הירדנית בהר הבית, וכן תאפשר ליהודים לעלות ולהתפלל במתחם, מה ש"יבטל את הזהות הערבית והאיסלאמית" של המקום.
כמו כן, נטען שחשש אחר הוא שממשלה כזו תפעל לכאורה לטרנספר של פלסטינים מיו"ש לירדן. העיתון גם דיווח ששר החוץ הירדני איימן ספאדי מסר לשגרירים ממדינות ערביות כי בעמאן חוששים מכך שנתניהו יצרף את יו"ר עוצמה יהודית כשר לממשלה תוך שהוא "ממשיך להעליב את צוות הווקף הירדני בהר הבית". שגרירים אירופים שמעו ממשרד החוץ הירדני שעמאן מודאגת משאיפה אפשרית של ממשלת הימין המתגבשת לשנות את הסטטוס-קוו בהר הבית. בירדן סבורים כי שינוי שכזה עלול להוביל להדלקת הסכסוך הדתי ולאינתיפאדה שלישית.
בחרסון וגם בקייב: אוקראינה חוגגת את שחרור העיר
(צילום: רויטרס, מתוך טוויטר)

באוקראינה חוגגים את שחרור חרסון

המונים יצאו אתמול בערב לכיכר מיידאן בקייב, בירת אוקראינה, כדי לחגוג את שחרורה של העיר חרסון מידי הכיבוש הרוסי. "הלב שלי מתפוצץ משמחה", אמרה לודמילה, במקור תושבת מחוז חרסון, בזמן שהושמע בכיכר ההמנון האוקראיני, וצעירים רבים רקדו ונופפו בשלטים ודגלים. "זה מקרב עוד יותר את סוף המלחמה, ואם הם ינסו שוב לתקוף אנחנו נהיה מוכנים - זה בטוח", היא הוסיפה.
בסרטונים שהופצו מחרסון עצמה נראים חיילים אוקראינים מתקבלים בשמחה רבה ובהתרגשות על ידי התושבים שנשארו בעיר. בערב כבר צולמו תושבים חוגגים ברחובות, רוקדים במעגלים וקוראים "ZSU" - ראשי התיבות של הצבא האוקראיני. הנשיא וולדימיר זלנסקי אמר כי כוחות מיוחדים נמצאים בעיר לאחר נסיגת הכוחות הרוסיים והוסיף כי "זהו יום היסטורי. תושבי חרסון חיכו, הם מעולם לא ויתרו על אוקראינה". לדבריו, כוחות אוקראיניים הוצבו גם בדרכי הגישה לעיר, ותושבים החלו להסיר ברחביה סממנים רוסיים.
5 צפייה בגלריה
אזרחים אוקראינים חוגגים את שחרור חרסון בקייב, אוקראינה
אזרחים אוקראינים חוגגים את שחרור חרסון בקייב, אוקראינה
אזרחים אוקראינים חוגגים את שחרור חרסון בקייב, אתמול
(צילום: AFP)

טוויטר: האפשרות לקנות "וי כחול" ב-8 דולר בוטלה אחרי התחזויות

כמה ימים בלבד לאחר ההשקה, טוויטר בלו - השירות בתשלום של הרשת החברתית שמעניק למנויים פיצ'רים נוספים בתמורה ל-7.99 דולרים בחודש ו"וי כחול" המאשר את זהותם, נעלם מהאפליקציה. ברקע, מאז הושק השירות שמאפשר לכל אדם להיות חשבון "מאומת" תמורת תשלום, זינק שיעור החשבונות שהתחזו לסלבריטאים ולמותגים רשמיים. בין היתר, מאז השקת השירות צצו ברשת החברתית חשבונות מזוייפים "מאומתים" של טסלה ו-SpaceX, שתי חברות נוספות שבבעלות המיליארדר והבעלים חדש של טוויטר, אילון מאסק.
5 צפייה בגלריה
אילון מאסק, טוויט
אילון מאסק, טוויט
אילון מאסק, טוויט
(צילומים: EPA, AP)
בנוסף, לפני שהוסרה האפשרות לרכוש את הוי הכחול, חשבון מזויף של חברת הפארמה Eli Lilly צייץ כי החברה תמכור "אינסולין בחינם", מה שכלל הנראה הוביל לצניחה של המניה ב-3.5% אתמול בוול סטריט. לפי דיווחים, טוויטר חסמה את האפשרות להירשם לשירות החדש והחזירה לחלק מהמשתמשים את תג ה-"official" (רשמי) שהיה קיים ברשת טרם השקת המוצר החדש. נכון לעכשיו, טוויטר לא הגיבה לטענות.