בנט בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: עינב חלבי )

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הבוקר (יום ראשון) בחלק הסגור של ישיבת הממשלה לאמירות שהשמיעו חברי כנסת מהקואליציה ושרים נגד מתווה הפליטים של שרת הפנים איילת שקד, ואמר כי "יש חשיבות גדולה במסרים אחידים של הממשלה - בשבועיים האחרונים נוצר מצב שכולם הופכים את שרת הפנים לשק חבטות ממשלתי".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אנחנו ממשלה אחת, בואו נתנהג ככה". בנט ושקד
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"נתנגד לחוק הגיור בקריאה שנייה ושלישית". ליברמן
(צילום: אביגיל עוזי)
לדברי בנט, "גם המתווה הראשון וגם המתווה המתוקן נבנו בתיאום מלא עם כל הגורמים הרלוונטיים, עם שר החוץ, עם האוצר ועם כל מי שמעורב באירוע. חלק מהאנשים שהיו יותר שמרנים משרת הפנים עצמה. בואו נעשה סדר - אנחנו במאמץ גדול לקלוט פליטים אוקראינים זכאי חוק שבות. אף אחד לא מדבר על זה בעולם, אנחנו מהמדינות שהן יותר בסדר בעולם. אנחנו כרגע מקבלים את כולם, לא דוחים אף אחד. כולנו רוצים להישמר בעניין הזה".
"כן, אנחנו לא מתביישים בזה שהמיקוד שלנו הוא בקליטת עליה של זכאי חוק השבות, ואנחנו גם לא דוחים אף אחד כרגע", אמר בנט. "אנחנו מאזנים בצורה נכונה בין ההומניות, לבין האינטרס הלאומי. אנחנו לא אומרים לאף אחד שיחזור לאזור לחימה. מי שיש לו בעיה - יתכבד וירים טלפון לשרת הפנים, לא בתקשורת. זה מצב מאוד דינמי, ואנחנו יודעים לשנות דברים כשצריך. כמו שהיה את השדרוג של המתווה בראשון למתווה השני. אבל אני מבקש - אנחנו ממשלה אחת, בואו נתנהג ככה".
שקד הכריזה לפני כשבוע, לאחר שספגה ביקורות קשות, על שינוי משמעותי במדיניות קליטת הפליטים מאוקראינה. בהצהרה שמסרה בנתב"ג אמרה שקד כי כל מי שיש לו קרובי משפחה בישראל יוכל להיכנס לארץ - ויוחרג ממכסת קליטת הפליטים.
בנוסף, שר האוצר אביגדור ליברמן יצא נגד מתווה הגיור בישיבת הממשלה - וטען כי "לא היה צריך לעלות את ההחלטה, אנשים לא רוצים להתגייר. אנחנו נתנגד להצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית אם היא לא תעבור שינוי משמעותי. אין כמעט רבני ערים, ולכן הוא לא אפקטיבי. יש מאות אלפי ישראלים לא מגוירים". השר עודד פורר הוסיף כי "זה אצבע בעין בשבילנו".
3 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
"יהיה ניתן לגייר ללא הרבנות". השר כהנא
(צילום: קובי קואנקס )
השר מתן כהנא טען כי הטיעונים אינם נכונים, וליברמן המשיך: "לא צריך לערבב יחסי ציבור עם דיני נפשות - זה חוק לא טוב. החוק לא טוב מהרבה טעמים. קודם כל כי נותנים לחתול לשמור על השמנת, הרבנות הראשית עושה הכול כדי למנוע גיורים. זה צריך לעבור בקריאה ראשונה ולעבור שינוי דרמטי בקריאה שנייה ושלישית". פורר הוסיף כי "בהסכם הקואליציוני נכתב שרבני ערים יגיירו כפי שהיה עד שנת 1993, ללא אישור הרבנות הראשית.
כהנא טען: "זה לא נכון. אחרי החוק שלי, הרבה מקומות יוכלו לגייר ללא אישור הרבנות". ליברמן השיב: "תבינו את סדרי הגודל של הבעיה. יש היום מאות אלפים שנולדו כאן והולכים לצבא ולא מוכרים כיהודים. לא צריך להמציא את הגלגל צריך את מה שהיה עד שנת 1993". לדברי כהנא, "ב-1993 הרב הראשי חתם על כל תעודה, ויכול היה גם לא לעשות את זה".
כהנא אף טען: "התחילו תדרוכים מעל הראש שלי".
ליברמן השיב: "אני לא מתדרך, אני תמיד אומר בשמי בגלוי".
חוק הגיור קובע כי גם רבני ערים יוכלו להקים הרכבי בית דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי, ולא רק בתי הדין המיוחדים מטעם המדינה כפי שהיה עד היום. בכך למעשה הוא מציע לשבור את מונופול הרבנות הראשית בתחום הגיור, להוציא מידיה הבלעדיות את האחריות לגיורים ולהפוך אותה לגורם מפקח – בדומה לרפורמה בתחום הכשרות שכבר יצאה לדרך. הרבנים יהיו כפופים למערכת אחת של כללי דיון, פיקוח, בקרה ותעודות אחידות לכולם.
בפתח ישיבת הממשלה התייחס בנט להלוויית הרב קניבסקי וקרא לציבור שלא להצטופף, כדי שהאירוע לא יסתיים באסון המוני. הוא התייחס גם לאיראן ולקריאתו המשותפת עם השר יאיר לפיד לארה"ב שלא להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור. לדבריו, "אנחנו מודאגים מאוד מכוונתה של ארצות הברית להיענות לדרישה האיראנית החצופה, ולהוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, ה-FTO. משמרות המהפכה הם ארגון הטרור הגדול והרצחני בעולם. בניגוד לדאעש, או ארגונים אחרים, עומדת מאחוריו מדינה - איראן. זאת לא רק בעיה ישראלית. מדינות נוספות, בעלות בריתה של ארצות הברית באזור, מתמודדות יום יום, שעה שעה, מול ארגון הטרור הזה".
לדברי בנט, "בשנים האחרונות, הם ירו טילים על מדינות שלוות, ושלחו כטב"מים לעבר ישראל ומדינות אחרות, גם לעבר כוחות אמריקנים. גם כעת, ארגון הטרור משמרות המהפכה מנסה לרצוח ישראלים ואמריקנים מסוימים ברחבי העולם. לצערנו, אנחנו רואים נחישות לחתום על הסכם הגרעין עם איראן כמעט בכל מחיר, כולל לומר על ארגון הטרור הגדול בעולם שהוא לא ארגון טרור. אבל זהו מחיר יקר מדי. חשוב לי לומר - גם אם תתקבל ההחלטה המצערת הזו, מדינת ישראל תמשיך להתייחס למשמרות המהפכה כאל ארגון טרור, ותמשיך לפעול נגדם כארגון טרור. כרגיל, מה שייקבע את עתידנו - הן פעולותינו, ולא מילים".