כנס הקיץ של הכנסת שייפתח מחר (שני) באופן רשמי צפוי להיות סוער בין כתלי המשכן, אך גם סביבו צפויה המולה, לפחות ביממה הקרובה. שורה של ארגוני מחאה נגד הממשלה, וכן חלק ממשפחות החטופים, מתכננים שורה של צעדי מחאה לכל אורך היום, כאשר המרכזית ביניהם הינה עצרת שתתקיים ליד המשכן בשעה 17:00 ובה יקראו המוחים לפזרה.
על פי ההערכות המארגנים, רבבות צפויים לנהור לירושלים משעות הבוקר המוקדמות לקראת העצרת, כאשר שיא התנועה צפויה להיות בשעות הצהריים. בין הארגונים שישתתפו: "מוקד קיסריה", "אחים לנשק", "לוחמי כיפור 73'", "עיניים על הכנסת", "בונות אלטרנטיבה", "החזית הוורודה", "דורשינוי" ועוד.
דבריהן של שקמה ברסלר ואיילה מצגר לקראת המחאות

4 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת נגד הממשלה
הפגנה מול הכנסת נגד הממשלה
ארגוני המחאה מקווים למפגן כוח. הפגנה מול הכנסת נגד הממשלה, ארכיון
(צילום:EPA /ABIR SULTAN)
ב-17:00 כאמור תתקיים מול הכנסת, בכתובת קפלן 1, הפגנה שתובל על ידי מאהל משפחות הנרצחים והחטופים בקריאה לחברי הכנסת: תדאגו שזה יהיה הכנס האחרון של הכנסת הנוכחית ולוודא של-7 באוקטובר 2024 נגיע עם ממשלה אחרת, ש"זוכה לאמון הציבור בתקופה המורכבת בתולדות מדינת ישראל". בשעה 19:00 המחאה תמשיך למעון רה״מ ברחוב עזה.
ממטה המאבק "חופשי בארצנו" נמסר לקראת ההפגנות מחר כי "חברה שוחרת חיים ועתיד חייבת לוודא שמושב הכנסת שנפתח השבוע יהיה המושב האחרון של הכנסת הנוכחית. הממשלה הזו פוגעת בביטחון המדינה ואזרחיה לטובת הישרדות פוליטית. נחריף את המאבק עד אשר ייקבע מועד לבחירות, אנו קוראים לכל הציבור להשתתף בפעולות המחאה ולחזור לרחובות. התקווה תנצח".
גם עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, הודיעה כי בכוונתה להגיע לכנסת. "אני אקח חלק בישיבות הסיעה שיתקיימו, בוועדות שונות בכנסת וכמובן במליאה עצמה. חשוב לי להבהיר לחברי הכנסת והממשלה שאמנם הם חזרו מפגרה אבל למתן שלי לא היה יום אחד של פגרה מאז 7 באוקטובר. צריך להפסיק לעסוק בתפל ולעסוק בעיקר - להחזיר את החטופים הביתה", אמרה.
4 צפייה בגלריה
מיצג משפחות החטופים ליום ה-200 בשבי, כיכר הבימה, תל אביב
מיצג משפחות החטופים ליום ה-200 בשבי, כיכר הבימה, תל אביב
"להפסיק לעסוק בתפל ולהחזיר את החטופים". עינב צנגאוקר שבנה חטוף תגיע לכנסת
(צילום: ליאור שגב)
צנגאוקר הוסיפה: "אני מתכננת להיות במגרש שלהם ולהשמיע את הקול שלי והמסר שלי אל מול נבחרי הציבור. אני יודעת שכל ארגוני המחאה, לא רק ביחס הישיר לקריאה מחר לצאת למה שהם קוראים 'המסע להצלת המדינה', אלא מהשבעה באוקטובר ומאז שאני באופן אישי כאמא של חטוף נמצאת במרחב הציבורי - עוטפים אותי ומריצים את המסר שלי - האג'נגדה הכי אותנטית ואתית להחזרת החטופים. כדי להחזיר את החטופים צריך להפסיק את המלחמה. מההצהרות של גלנט וגנץ הבנו שהשיקולים בחדרי הישיבות על חיי החטופים הם פוליטיים. אין ברירה, צריך להחזיר את המנדט לעם כדי שיהיה לנו ביטחון אמיתי".

"מכינים הפתעות"

כמו בעצרות גדולות בעבר מול הכנסת, גם מחר, פעולות המחאה לא צפויות להצטמצם לעצרת בלבד והעיר ירושלים בפרט ואמורים להתמשך לאורך היום. על פי גורמים בכירים בארגוני המחאות השונות "לאורך כל היום צפויים הפתעות שונות, בין אם זה יהיה מסביב לכנסת ובוועדות השונות שיתקיימו בתוכה ובין אם במקומות אחרים בארץ".
על סמך מקרי עבר וההערכות שונות ייתכן והמחאות יחלו כבעבר מוקדם בבוקר עם הפגנות ליד בתיהם של חברי כנסת ושרים בקואליציה ויימשכו במספר מוקדים של מחאה בירושלים ובתל אביב. בעוד מארגני המחאות שומרים את התוכניות קרוב לחזה, נזכיר כי רק אתמול, בעת נאומו בקפלן אמר איל נוה, ממובילי "אחים לנשק" כי ארגונו מתכנן "40 ימי זעם". אם כי גורמים בארגון מאוחר יותר הבהירו כי מדובר ב-40 ימים בהם הפעילות של הארגון תיגבר.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של מובילי המאבק
מסיבת עיתונאים של מובילי המאבק
הבטיח "40 ימי זעם". איל נווה, ממובילי "אחים לנשק"
(צילום: מוטי קמחי)
בנאומו אמש, אמר נווה כי "מול אומה שבורה ומדינה שהתפרקה אין מנהיגות, אין ניהול ואין תוכנית". נוה התייחס למורשת של ממשלת החורבן: "ישראבלוף. הישרדות פוליטית שמסכנת את בטחון המדינה. במקום ערכים, במקום ביטחון - מריחת זמן היא התכלית. לפנינו 40 יום להשיב בימי זעם, לעמוד כחומת מגן למשפחות החטופים והחטופות ולהחזיר את המנדט לעם".
שילוב הכוחות בין כל הארגונים, כולל הגעתם של משפחות חטופים לכנסת, צפוי להוביל ליום סוער במשכן וסביבו. חלק ממשפחות החטופים צפויות להיות נוכחות בדיוני הועדות בבוקר ושם, עם הרוח הגבית של המחאה המתארגנת בחוץ הרוחות עשויות להתלהט.
המחאה מחר, צפויה להשפיע בין היתר על התנועה במספר כבישים מרכזיים בישראל ובראשן כביש 1 בין תל אביב לירושלים, כבר משעות הבוקר. על פי המתוכנן, כבר ב-08:00 בבוקר ייצאו שיירות מ-11 נקודות ברחבי הארץ לנסיעה במה שמוגדר "המסע להחזרת המנדט לעם". השיירה תיסע בנסיעה ב"מהירות המינימלית המותרת על פי חוק", מתוך הבנה שמדינת ישראל לא יכולה להמשיך להתנהל כסדרה בזמן שהממשלה מקבלת החלטות שפוגעות באינטרס הלאומי, כלשון המוחים.
נקודת המפגש הראשונה, אותה תזניק שקמה ברסלר שהייתה ממובילות המחאה נגד המהפכה המשפטית ומאז החלה המלחמה "הנמיכה פרופיל", תצא ממחלף זרזיר בצפון, ותעבור דרך נקודות איסוף שונות בניהן: קיסריה, געש, מחלף גלילות, לטרון ועד לגשר המיתרים בירושלים. "לחטופים אין זמן לאולטימטומים פוליטיים, גם לא לתושבי הצפון והדרום. זה עלינו, על כל אחת ואחד מאיתנו לצאת, לקחת יוזמה", אמרה ברסלר.
בדרום הארץ ייצאו בשעה 08:00 למסע בהובלת "מחאת הדרום" של אנשי העוטף מצומת בית הגדי, וכן ב-08:30 מבאר שבע, ולאחר חבירה בשדה תימן ימשיכו בחזרה לבאר שבע.
מפגינים מהצפון ייצאו בשעה 08:00 מצומת חורפיש אלקוש דרך נהריה ומגשר קדרים דרך כרמיאל, ולאחר חבירה בצומת עין המפרץ ימשיכו לכיוון הקריות וחיפה. בסביבות השעה 12:30 יגיעו חלק מהשיירות לנקודת כינוס בחניון 9 בלטרון ומשם תתקיים עלייה בשיירה אחת אל הכנסת להפגנה שתתקיים בשעות אחר הצהריים.
4 צפייה בגלריה
שקמה ברסלר בהפגנה בתל אביב
שקמה ברסלר בהפגנה בתל אביב
תשתתף גם כן במחאה. שקמה ברסלר
(צילום: מוטי קמחי)
בארגון "לוחמי כיפור 73'" מתכוונים להגיע לירושלים עם דמוי הטנק איתו הם הגיעו בעבר למספר הפגנות. המסע שלו יחל בצהריים בלטרון במהירות נמוכה, מה שיכול ליצור פקקים בכניסה לירושלים. בכירים בארגוני המחאה השונים אמנם הודו כי הם מתכננים שורה של מחאות קצרות בבירה ומחוצה לה במהלך השעות שלפני ההפגנה הגדולה, אך סירבו לחשוף מה הן יהיו, מתי יערכו והיכן.
"אנחנו נכנסים לרגע הקריטי שבו עלינו האזרחים להביא לפיזור הכנסת", טוען בר פקולה, ממובילי "דורשינוי". "הממשלה הזאת כבר לא לגיטימית, הכנסת לא לגיטימית. איבדנו את האמון במי שהפקירו את האחים והאחיות שלנו למות בשבי. איבדנו אמון בראש ממשלה שתחתיו חברים שלנו מתים בקרב בשביל מלחמה שהופכת פוליטית. איבדנו אמון במי שבזמן מלחמה וברגע של התפכחות היסטורית מתכננים לחוקק חוק השתמטות על הראש של כולנו. זה הזמן שלנו להתעורר, לצאת מהייאוש, זה בידיים שלנו. מחר ב17:00 בכנסת, ובפעולות נוספות שיתפרסמו בהמשך - אנחנו נחזיר את המנדט לעם".