2 צפייה בגלריה
 לימסול. מטרת המפגעים הייתה אזרחים ששהו בעיר הקפריסאית
 לימסול. מטרת המפגעים הייתה אזרחים ששהו בעיר הקפריסאית
לימסול. מטרת המפגעים הייתה אזרחים ששהו בעיר הקפריסאית
(צילום: AP)
המוסד אישר הערב (ראשון) את הדיווחים מקפריסין ולפיהם סוכל לאחרונה פיגוע של משמרות המהפכה האיראניים נגד ישראלים באי. ל-ynet נודע כי מטרת המפגעים הייתה אזרחים ישראלים ששהו בלימסול.
"ישראל מברכת את סיכול פיגוע הטרור האיראני בשטח קפריסין נגד מטרות ישראליות", נמסר ממשרד ראש הממשלה. "מדינת ישראל פועלת במגוון רחב של שיטות בכל מקום על מנת להגן על יהודים וישראלים ותמשיך לפעול כדי לגדוע את הטרור האיראני בכל מקום שבו הוא ירים את ראשו, כולל על אדמת איראן, מפיצת הטרור הראשית בעולם".
סיכול המתקפה נעשה בשיתוף פעולה הדוק בין שירותי הביון של קפריסן למוסד. על פי הדיווחים מהמדינה, המידע על הפיגוע המתוכנן הגיע לשירותי המודיעין הקפריסאיים בין השאר מ"עמיתים זרים", וביניהם ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
ניידת משטרה ב קפריסין ארכיון
ניידת משטרה ב קפריסין ארכיון
המידע הגיע מ"עמיתים זרים". ניידת משטרה בקפריסין, ארכיון
(צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 /shutterstock)
גורם קפריסאי רשמי אמר כי קפריסין שולחת מסר של אפס סובלנות לפעולות טרור כאלה, ומדגיש כי חלקו היווני של האי אינו "החוליה החלשה" בסיפור. לדבריו, תכנון הפיגוע התאפשר בשל "החור הביטחוני" (חורים בגבול, א"א) שנוצר על ידי צפון קפריסין הטורקית. "המדינה לא תהיה מעורבת בסכסוכים אזוריים", אמר הגורם הרשמי, וציין כי למרות שהיא מביעה חוסר שביעות רצון מהעמדה האיראנית, ניקוסיה מתכוונת להשאיר את כל ערוצי התקשורת וההבנה פתוחים עם טהרן.
שירותי הביון הקפריסאיים והמוסד עקבו מקרוב אחרי התנועות של החוליה במהלך החודשים האחרונים, וכך סיכלו את פעולת הטרור שתכננה. מדובר ברשת של מחבלים - אנשי מודיעין איראנים - שהגיעה בטיסה מרוסיה להצד הטורקי של קפריסין שבצפון המדינה, ושלחה משם פעילים לקפריסין היוונית, שם עקבו כאמור אחרי מטרות ישראליות בלימסול, ובהם בית חב"ד אנשי עסקים ותיירים ישראלים.
שירותי המודיעין במדינה ניטרו באופן קבוע את החשוד המרכזי שזוהה, והדבר סייע למניעת הפיגוע. אמנם, החשוד הצליח להימלט, אך שירותי הביון המקומיים איתרו דירת מסתור של החוליה, ומצאו ציוד שבו עשויה הייתה להשתמש לביצוע הפיגוע. כמו כן, הוצא נגד החשוד המרכזי שנמלט צו מעצר בינלאומי.
אותה רשת קשורה גם לחוליה של מחבלים פקיסטנים שמשמרות המהפכה הפעילו ביוון, ושתכננה פיגוע נגד בית חב"ד באתונה. שיטת ההפעלה האיראנית זהה: טהרן שוכרת שכירי חרב זרים כדי שאם יתפסו יהיה לה מרחב שבאמצעותו תוכל להכחיש כי יש לה קשר לאירוע.
מדובר בתקרית השנייה הקשורה למשמרות המהפכה המתרחשת בקפריסין תוך שנתיים, אז נעצר במדינה אזרח אזרי בעל דרכון רוסי, שתכנן גם הוא פעולות טרור נגד מטרות ישראליות בשליחות משמרות המהפכה האיראניים. ניסיון החיסול כוון נגד אנשי עסקים ישראלים.