2 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
מתן כהנא
(צילום: מוטי קמחי)
"אם היה כפתור שאפשר ללחוץ עליו, שיעלה מפה את כל הערבים ושולח אותם ברכבת אקספרס לשוויץ, הייתי לוחץ עליו". כך התבטא אמש (שני) סגן שר הדתות מתן כהנא בשיחה עם תלמידים בהתנחלות אפרת, כשדיבר איתם בין היתר על כך ששני העמים יצטרכו בסופו של דבר לחיות זה לצד זה - אך מטאפורת הרכבת עוררה את זעמם של חלק מהח"כים הערבים.
"יש איזו תפיסה שאומרת אם נחזור לקווי 1967 אז יהיה שלום ויהיו פה שתי מדינות שגרות אחת ליד השנייה ויהיה יופי טופי", אמר כהנא, שדבריו המוצלמים פורסמו הבוקר בחדשות כאן. "אני לא מאמין בזה. אנשי ימין באופן כללי לא מאמינים בזה. גירשו אותנו מהמדינה שלנו לפני 2,000 שנה, חיכינו להזדמנות, חזרנו למדינה שלנו. אנחנו מאמינים שהקדוש ברוך הוא נתן לנו את המדינה, אף אחד לא יספר לנו שלא הכול שלנו, נכון אבל לערבים יש סיפור אחר שהם מספרים לעצמם. אנחנו יודעים שהוא קשקוש, ואנחנו יודעים שהוא לא נכון, אבל זה הסיפור שהם מספרים לעצמם", הסביר סגן השר.
"למה זה חשוב להכיר את הסיפור שהם מספרים לעצמם?", הוסיף כהנא. "לא כדי להאמין שהוא נכון חס ושלום, הסיפור שהם מספרים לעצמם זה שהם אלה שגרו פה תמיד, ואנחנו באנו וגירשנו אותם. המחשבה שאם אנחנו נחזור לקווי 1967 ויהיו פה שתי מדינות שיחיו זו עם זו - אני חושב שזה קשקוש. כי הם לעולם לא יוותרו על בית גמליאל, והם לעולם לא יוותרו על שייח מוניס, על אוניברסיטת תל אביב. כי מי שחושב שאנחנו חלמנו 2,000 שנה - מבחינתם אנחנו רק 74 שנה. מה, הם יוותרו כל כך מהר על החלום שלהם לחזור? לכן אני חושב שהסיכוי לשלום לא קיים, בטח לא בטווח הנראה לעין. אני יודע להגיד על עצמי שאם היה כפתור שאפשר ללחוץ עליו ומעלים מפה את כל הערבים, שולח אותם ברכבת אקספרס לשוויץ, שיחיו שמה חיים מדהימים, אני מאחל להם את כל הטוב שבעולם – בשוויץ, בסדר? הייתי לוחץ על הכפתור הזה. אבל מה לעשות, אין כזה כפתור. אין כזה כפתור שמעביר את כל הערבים לשוויץ בכיף ובטוב. ולכן, כנראה, שנועדנו פה להתקיים על האדמה הזו באיזושהי צורה".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאה
מנסור עבאס במליאה
התעלמו מהדברים. רינאווי זועבי ועבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, הח"כים הערבים זעמו על כך - אך לא כולם בחרו להגיב לדברים. יו"ר רע"מ מנסור עבאס העדיף שלא להתייחס, וכך גם ג'ידא רינאווי זועבי, עיסאווי פריג', חמד עמאר, מאזן גנאים ומופיד מרעי. "לא באנו כמהגרים, גם לא עוברי דרך. אנחנו הילידים ואנחנו כאן", אמרה ח"כ אימאן חטיב יאסין מרע"מ. גם שותפה לסיעה וואליד טאהא הוסיף כי "אנחנו כאן כי זו המולדת שלנו. אתה ומי שחושב כמוך, תמשיכו לגרור את התסכול שלכם כי פשוט לא ניעלם".
כהנא עצמו הבהיר את דבריו וכתב בטוויטר: "בשיחה שקיימתי עם תלמידים חזרתי על ההבנה המובנת מאליה שלא אנחנו ולא הערבים הולכים לשום מקום ולכן צריך למצוא דרך לחיות כאן ביחד. הממשלה הנוכחית היא צעד חשוב בכיוון הזה. בשטף דבריי היתה גם בחירת מילים לא מוצלחת".
ח"כ אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה ציינה כי "מדובר בהתבטאות לא מוצלחת, אבל אני מעדיפה להתמקד בשורה התחתונה והאופטימית: ההכרה בקיום של כולנו כאן, שהיא הבסיס לחיים משותפים".
ח"כ עלי סלאלחה ממרצ הוסיף: "זו אמירה אומללה. חבל שאי אפשר בלחיצת כפתור למחוק דעות גזעניות וחשוכות ובכפתור נוסף להדיח אנשי ציבור עם דעות כאלה".
באופוזיציה הטונים היו חריפים יותר. ח"כ סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת תקף את כהנא ואמר: "סגן שר מבקר בהתנחלות קולוניאלית לא חוקית (פשע מלחמה) דרומית לבית לחם, ואומר לתלמידי תיכון שאם היה יכול להיפטר מהערבים הוא ייפטר. זה מראה עד כמה הכיבוש, הגזענות והטיהור האתני מנורמלים בישראל".
ואילו ח"כ פטין מולא מהליכוד פנה לכל אחד מהח"כים הערבים בקואליציה וכתב: "שותפכם מתן כהנא מחפש כפתור להעיף אתכם לשוויץ. אשמח לתגובתכם".