כתב האישום שהוגש הבוקר (רביעי) נגד ולדימיר ורחובסקי (35) מתל אביב בגין שורת עבירות ביטחוניות בשליחות המודיעין האיראני, מתאר בצורה מפורטת כיצד הוא הגיע לבניין בשכונת ל' בעיר לבקשת סוכן החוץ שאיתו היה בקשר, ודפק על דלת של אחד הדיירים בקומה החמישית. שלומי, בנו של אדם בשם עמנואל שמתגורר בדירה, אמר ל-ynet כי הוא מופתע מהממצאים: "אבא שלי פנסיונר של בנק הפועלים, אין לו שום קשר לענייני ביטחון".
2 צפייה בגלריה
הדירה בבניין ברח' בורלא תל אביב אליה נשלח המגויס הישראלי לאתר אדם על ידי סוכן חוץ
הדירה בבניין ברח' בורלא תל אביב אליה נשלח המגויס הישראלי לאתר אדם על ידי סוכן חוץ
הבניין ברחוב בורלא בתל אביב
(צילום: רן רימון)
בכתב האישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד, נטען בין היתר כי ורחובסקי קיבל הוראה לאסוף אקדח שמיועד לשמש לרצח מדען ישראלי. הסוכן הזר, מתחזה לאזרח ישראלי שמתגורר בקנדה בשם "אלי", הבטיח לנאשם סכום של 100 אלף דולרים, והציע לסייע בהברחתו לרוסיה לאחר ביצוע הרצח. ורחובסקי נסע במונית מתל אביב למודיעין, ושם אסף תיק שמכיל אקדח, מחסנית תואמת ו-15 כדורים תואמים. אחרי שהגיע חזרה לביתו, הוא נעצר על-ידי כוחות הביטחון.
כמה ימים קודם לכן, התבקש הנאשם על-ידי סוכן החוץ לאתר אדם שגר ברחוב בורלא בתל אביב. סוכן החוץ, כך נטען בכתב האישום, אף העביר לנאשם תצלום של אותו אדם לצורך זיהויו. ב-19 בספטמבר הגיע ורחובסקי לרחוב בורלא וניסה לאתר את אותו אדם. הוא הגיע לבניין, ולבקשת סוכן החוץ צילם את תיבות הדואר ואת דלתות הדירות בבניין שבו שמונה קומות.
בהמשך שאל הנאשם את סוכן החוץ באיזו דירה מדובר, והסוכן נקב במספר דירה ספציפי. הנאשם פגש בקומה הראשונה בשכנים שמתגוררים בבניין, הציג בפניהם את התצלום ושאל אותם האם הם מכירים את אותו אדם. השכנים השיבו בשלילה. הנאשם עלה לקומה החמישית, דפק על דלת הדירה, אולם לא היה מענה. עבור פעולה זו, כמו גם עבור פעולות אחרות, קיבל הנאשם תשלום באמצעות ארנק קריפטו.
התייחסות המשטרה לכתב האישום
(צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, בדירה שאליה הגיע הנאשם מתגורר אדם ששמו עמנואל. הבן שלומי סיפר: "אני מתאר לעצמי שהם ידעו את מי הם מחפשים. אבא שלי עבר את גיל 80, הוא לא מעניין בקטע הזה. זה ממש הזיה שצילמו בבניין הזה. זה לא משהו שאני מתרגש ממנו, אין שום קשר בין הבן אדם הזה לעניין ביטחוני".
שכנים שמתגוררים בבניין הופתעו גם הם משרבוב מקום מגוריהם לכתב האישום. אחת מהם אמרה: "אני מקווה שאין 'דברים בגו'. אני מרגישה הכי לא בטוח שאפשר עם זה שצילמו לנו בבניין. אני לא יודעת מה לעשות, זה מפחיד. הכול יכול כבר לקרות פה, אבל זה מאוד מוזר מה שאתם מספרים פה".
שכן אחר אמר: "מדובר באיש מבוגר שהילדים שלו כבר עזבו את הבית. הוא גר כאן שנים, איש מאוד נחמד. זה מפחיד מאוד לחשוב שהסתובבו פה אנשים שצילמו בבניין". שכן נוסף אמר: "לפני כמה ימים דפקו אצלי אנשים בדלת ושאלו אם אני גר לבד. הם נראו שוטרים". שכנה אחרת ציינה: "אני מרגישה גרוע מאוד עם העובדה שאנשים זרים צילמו בבניין שלי".
2 צפייה בגלריה
הדירה בבניין ברח' בורלא תל אביב אליה נשלח המגויס הישראלי לאתר אדם על ידי סוכן חוץ
הדירה בבניין ברח' בורלא תל אביב אליה נשלח המגויס הישראלי לאתר אדם על ידי סוכן חוץ
דלת הדירה שאותה מצא הנאשם
(צילום: רן רימון)
בכתב האישום, שמייחס לוורחובסקי עבירות של מגע עם סוכן חוץ, נשיאת והובלת נשק וקשירת קשר למעשה טרור, צוין כי הנאשם שעלה לארץ לפני שמונה שנים מאוקראינה ניהל קשרים עם סוכן חוץ דרך אפליקציית הטלגרם, ובמהלך החודשים אוגוסט וספטמבר 2024 ביצע כמה משימות בעבור הסוכן.
בין הפעולות שביצע: ריסוס כתובות גרפיטי בתל אביב נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הטמנת מכלי פלסטיק עם מכשירי מעקב סמוך לבית העלמין סגולה בפתח תקווה, ושליחת סרטונים מהפגנות בתל אביב בניסיון ליצור קשר עם מפגין נוסף. בעבור כל פעולותיו, הנאשם קיבל תשלום במטבעות דיגיטליים.
משימות בשליחות איראן המחירון
בכתב האישום צוין כי במהלך מה שהוגדר "תקופת המגע", גורמי המודיעין באיראן יצרו קשר עם ורחובסקי בטלגרם באמצעות כמה פרופילים. סוכן חוץ שכינה את עצמו כאמור "אלי", שאל את הנאשם האם הוא מעוניין להרוויח כסף. הנאשם השיב בחיוב, והסוכן שלח אליו 10 דולרים באמצעות ארנק קריפטו.
לאחר כמה ימים, פנה סוכן החוץ אל הנאשם וביקש ממנו לרסס גרפיטי עם המילה "LEHI" באנגלית ובעברית. ורחובסקי עשה כן וריסס ארבע כתובות ברחוב ברזילי בתל אביב, בחניון הרכבת בתל אביב, בין הרחובות נחמני-טיומקין בתל אביב, ובאזור נחלת בנימין בתל אביב. עבור כל אחת מהפעמים שבהן ריסס הנאשם גרפיטי, העביר לו סוכן החוץ 30 דולרים לארנק.
לאחר ביצוע משימה זו, סוכן החוץ שאל את ורחובסקי האם הוא מעוניין להרוויח עוד כסף. הנאשם השיב בחיוב. הסוכן ביקש ממנו להשתמש במכשיר נייד אחר. הנאשם הסכים, וחלק מההתכתבויות עם הסוכן בוצעו באמצעות מכשיר טלפון מסוג "שיומי" שהיה בחזקתו של הנאשם. בתמורה להחלפת המכשיר, הסוכן העביר לנאשם סך של 200 דולרים לארנק.
בסוף ספטמבר ביקש סוכן חוץ מהנאשם לקנות שני מכלי פלסטיק ריקים של 10 ליטרים, ולהטמין אותם עם מכשיר עיקוב בשיחים מאחורי תחנת אוטובוס, סמוך לבית העלמין סגולה בפתח תקווה. הנאשם ביצע את ההנחיה, צילם עבור הסוכן את מיקום הסתרת המכלים ומכשיר העיקוב, ושלח לסוכן החוץ מיקום מדויק של מקום ההסתרה. עבור פעולה זו העביר סוכן החוץ לנאשם סך של 100 דולרים לארנק.

שלח צילום של השלכת קרשים למדורה בהפגנה בת"א

בהמשך התבקש הנאשם על-ידי סוכן החוץ לרסס שוב גרפיטי, והפעם עם הכיתוב "Netanyahu=Hitler". ורחובסקי הסכים וריסס כמה פעמים את הכיתוב על גבי קירות ומכשירי כספומט. בנוסף, סוכן החוץ ביקש מהנאשם לצלם עבורו סרטון מהפגנות בתל אביב. הנאשם נעתר לבקשה, ולאחר שצילם הפגנות בתל אביב הוא שלח סרטון שצילם כמה ימים קודם לכן בו נראה אדם משליך קרשים למדורה.
בבקשה להאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים, צוין כי "בידי המבקשת ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של המשיב, ובכללן הודאותיו המפורטות בחקירותיו בשב"כ ובמשטרת ישראל, במסגרתן הודה הנאשם בעובדות המיוחסות לו בכתב האישום, אם כי טען כי לא התכוון להוציא לפועל את רצח המדען. עוד בידי המבקשת התכתבויות של הנאשם עם סוכן החוץ באפליקציית טלגרם שעולות בקנה אחד עם הודאתו, וכן תמונות וסרטונים שמתעדים את ביצוע חלק מהמשימות שהוטלו עליו". לנאשם הרשעה קודמת, אך היא לא פורטה.
גורמים בשב"כ אמרו: "המלחמה בין שב"כ לאיראן עולה שלב. רצף הפרשיות שנחשפו ועוד ייחשפו ממחיש בצורה משמעותית את המאמצים הבלתי פוסקים של איראן לגייס, להפעיל ולפגע בתוך ישראל. היכולת של שב"כ לסכל מבעוד מועד מונעת מאיראן להגיע לתמונת ניצחון בדמות של התנקשות ביעדים ישראלים. הפניות ברשתות החברתיות מתבצעות בצורה רחבה, לקהלי יעד מגוונים, ויש מי שנופל ברשת. מי שבוחר, בזמן מלחמה, לעבוד עבור גורמי מודיעין איראנים תמורת תשלום - ישלם מחיר כבד".