הסרטון שפרסם נתניהו עם תחילת הנאום

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו תקף אמש (יום חמישי) את ראש הממשלה יאיר לפיד, וטען כי הנאום שנשא באו"ם היה "כולו חולשה, תבוסה והרכנת ראש". נתניהו, שפרסם סרטון בגנות הנאום כשזה רק התחיל, הוסיף כי "לפיד מחזיר את הפלסטינים לקדמת הבמה העולמית ומכניס את ישראל ישר לתוך הבור הפלסטיני".
לפיד, נזכיר, אמר כי פתרון שתי המדינות הוא הדבר הנכון לישראל, אך סייג זאת בכך שאמר שעל הפלסטינים קודם להניח את נשקם, ולהוכיח כי בניגוד לרצועת עזה - על המדינה הפלסטינית שתקום לא ישתלטו חמאס והג'יהאד האיסלאמי. למרות זאת תקף נתניהו: "לפיד כבר אמר בעבר שהוא מוכן 'לפנות 90,000 ישראלים כדי להקים מדינה פלסטינית'. עכשיו הוא מתכוון לתת להם מדינת טרור בלב הארץ, מדינה שתאיים על כולנו. אז אני מודיע לך לפיד - אני וחבריי לא נאפשר זאת. לא ניתן להקים חמאסטן על גבול כפר סבא, פתח תקווה ונתניה. לא נחזיר את ישראל לאסון אוסלו. לפיד מסכן את עתידנו וקיומנו גם בנושא הפלסטיני וגם בנושא איראן".
נאום לפיד בעצרת האו"ם
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
בארה"ב מברכים, באופוזיציה מבקרים. נתניהו, לפיד וביידן
בארה"ב מברכים, באופוזיציה מבקרים. נתניהו, לפיד וביידן
בארה"ב מברכים, באופוזיציה מבקרים. נתניהו, לפיד וביידן
(צילום: אלי מנדלבאום, gettyimages, EPA)
"בזמן שאיראן דוהרת להסכם גרעין שמסכן את עצם קיומה של מדינת ישראל, לפיד לא עושה כלום", המשיך נתניהו וטען, על אף שבישראל אומרים שהצליחו למנוע לעת עתה את חזרת ארה"ב להסכם הגרעין. "במשך יותר משנה הוא נרדם בשמירה. בניגוד אלינו, לפיד לא נלחם נגד איראן בקונגרס האמריקני, בתקשורת האמריקנית, בסנאט האמריקני. הוא לא עשה כלום". לפיד, נזכיר, הפציר בעולם להעמיד איום צבאי נגד איראן - והוסיף כי ישראל "לא תעמוד מנגד" ולא תאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני.
מנגד, בארצות הברית שמחו למשמע הדברים. הנשיא ג'ו ביידן אף כינה את ההצהרה "אמיצה", ציטט את דברי לפיד על פתרון שתי המדינות וכתב: "אני מסכים לחלוטין". שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, בירך גם כן - והוסיף כי "דו-קיום בשלום הוא הדרך היחידה להתקדם. כפי שביידן אמר, 'שני עמים עם שורשים עמוקים ועתיקים בארץ הזו, החיים זה לצד זה בשלום ובביטחון'".
5 צפייה בגלריה
תומס ריצ'רד ניידס בשגרירות בירושלים
תומס ריצ'רד ניידס בשגרירות בירושלים
"דו-קיום בשלום - הדרך היחידה להתקדם". ניידס
(צילום: עמית שאבי)
מחד"ש-תע"ל נמסר כי "נאום לפיד אמנם התחיל בחרחורי מלחמה ותעמולה, אך הסתיים בקריאה לפתרון הסכסוך בשתי מדינות. אם ננהר לקלפיות נהיה בעמדה להכריח אותו לעמוד בדבריו ולפעול להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל". עם זאת, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן מתע"ל-חד"ש עקצה: "וואלה יאיר, שכנעת אותי: מגיע לך אוסקר!".
שר התפוצות נחמן שי ממפלגת העבודה הצטרף למברכים: "לראש שהממשלה היה נאום מצוין. הוא אימץ בצדק את חזון שתי המדינות. אין עתיד למדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית ללא היפרדות מהפלסטינים וכינון שתי מדינות לשני עמים, המבוסס על ביטחון ישראל, ללא פשרות. על זה צריך להיאבק בבחירות הבאות".
5 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
"כניעה מבישה לטרור". סמוטריץ'
(צילום: הדר יואביאן)
מנגד, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' טען: "המשמעות של נאום לפיד באו"ם היא חזרה לימי אוסלו הארורים. מילים גבוהות ונעימות לאוזן שעוטפות כניעה מבישה לטרור וחתירה לחלוקת הארץ, מסירת שטחים וגירוש רבבות יהודים מבתיהם. לפיד וגנץ החזירו את הרשות הפלשתינית למרכז השיח והבמה הבינלאומית, הפיחו תקווה במפרשי הלאומיות הפלשתינית ואת התוצאות אזרחי ישראל כבר חשים על בשרם בגלי טרור ובהסלמה מסוכנת ביהודה ושומרון".
במרצ בירכו על הנאום, ויו"ר המפלגה זהבה גלאון מסרה כי "זהו נאום היסטורי של לפיד, וסוף סוף חזון השלום על סדר היום. מרצ תעמוד לשמאלו של לפיד כדי להפוך אותו מחזון למציאות. כדי לשים סוף למעגל הדמים, להפסקת השליטה על מיליוני פלסטינים, ולשנים של כאב ושכול משני הצדדים". השר עיסאווי פריג' ממרצ טען: "לפיד אמר את המובן מאליו - הדרך לשלום עוברת דרך פתרון שתי המדינות, זו האמת והתעלמות ממנה לא תעלים אותה".
5 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
"מרצ תעמוד לשמאלו של לפיד כדי להפוך את נאומו למציאות". גלאון
(צילום: יואב דודקביץ)
השר עמר בר-לב ממפלגת העבודה בירך גם כן, כינה את הנאום "מרגש ומרשים" והוסיף: "כבוד גדול למדינת ישראל, שהוצגה על-ידי ראש הממשלה באופן ראוי, תוך עמידה נחושה על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה".
גם ביש עתיד, מפלגתו של לפיד, בירכו. "זו מנהיגות שבוחרת לקחת אחריות וחותרת להבטיח את עתיד ישראל כמדינה יהודה ודמוקרטית", כתב יוראי להב הרצנו, והשרה אורנה ברביבאי הוסיפה: "זה לא ביטחון או שלום - זה ביטחון שמאפשר שלום, ומנהיג שמוכן להביא אותו".
למברכים הצטרף גם הזמר אביב גפן, שצייץ: "יאיר לפיד נתן כרגע את הנאום הטוב והחשוב ביותר שלו".
פורסם לראשונה: 20:17, 22.09.22