2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון
שר הביטחון יואב גלנט בערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר ובכירים נוספים במערכת הביטחון
שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי
(צילום ארכיון: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
כמה טייסים, קצינים וחיילים במילואים ביחידות עילית כבר הודיעו ישירות למפקדיהם על כוונתם להפסיק את השירות ההתנדבותי לנוכח התקדמות חקיקת המהפכה המשפטית? לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" שמתפרסם היום (שבת), הערכה זהירה במיוחד עומדת על 180, לפני שרבים אחרים, שמספרם לפי ה"טיימס" עומד על מאות, מתכוונים לעשות זאת בשבוע הקרוב והקריטי.
ה"טיימס" מבסס את הנתונים על שיחות עם טייסים במילואים, אנשי סירת מטכ"ל, מערך הסייבר ומודיעין, לצד מכתבים ותכתובות פנימיות בקבוצות דיון של אנשי המילואים. בכתבה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, צוין כי לפחות 220 אנשי מילואים מסיירת מטכ"ל מתכוונים להעביר בקרוב רשמית מכתב למפקד היחידה, ולפיו אם יעבור סופית החוק שמבטל למעשה את עילת הסבירות שבה יכול להשתמש בית המשפט בפיקוח על החלטות הממשלה - יפסיקו את שירותם ההתנדבותי. מאז, מספרם עלה ליותר מ-300.
2 צפייה בגלריה
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
"נוכח מהלכי החקיקה האחרונים שהממשלה ממשיכה במרץ בקידומם", כתבו אנשי המילואים למפקד הסיירת, "תוך התעלמות מוחלטת מכך שחקיקה זו מרסקת את הבסיס המשותף של החברה הישראלית וקורעת את העם, מצפוננו אינו מתיר לנו לעמוד עוד מנגד.
הליך חקיקה אנטי דמוקרטית המערער את יסודות המשטר של מדינת ישראל פוגע באופן ישיר בביטחון המדינה, ביטחון הנשען בראש ובראשונה על ערבות הדדית ואחוות לוחמים.
אנו רואים בדאגה את התהליך שעוברת החברה הישראלית. לאחר לבטים קשים ומתוך כאב עמוק על שהדברים הגיעו לכדי כך, החלטנו לפנות אליך ולהודיע שבמידה ולא ייגנזו תהליכי החקיקה הנוכחית אשר פוגעת בעצמאותה של מערכת המשפט, לא נוכל להמשיך ולהתנדב לשירות מילואים ביחידה.
אנו מודעים לפגיעה העלולה לקרות בשל אי התנדבותנו למילואים ביחידה, אך בצו השעה הנוכחי לא נותרה לנו דרך פעולה אחרת בנסיוננו לעצור את ההרס שהחוקים המתוכננים יעוללו לכולנו".

האזהרה בשיחות סגורות

עוד מוזכרת בכתבה הודעה מקצין בכיר מאוד לשעבר ביחידה 8200 של חיל המודיעין, למפקד היחידה הנוכחי. "העברת החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה מהווה צעד ראשון ומשמעותי בדרך להפיכה משפטית, שתוביל את מדינת ישראל להפוך לדיקטטורה", הוא כתב.
"אני אוהב את מדינת ישראל ומאמין שכעת הזמן להילחם עליה ועל דמותה כדמוקרטיה ליברלית. אי לכך אני נאלץ לנקוט בצעד, שלא חשבתי שאצטרך לנקוט בו, ולהשהות את התנדבותי לשירות מילואים. כולי תקווה שהשכל הישר יגבר על אלו המדרדרים את מדינת ישראל למחוזות חשוכים, ושחוק זה, יחד עם יוזמות נוספות בתחום ההפיכה המשפטית והמשטרית, ייגנזו ואוכל לשוב ולהתנדב ולתרום לצה"ל כפי שעשיתי ב-26 שנים בסדיר ובקבע, ובשלוש השנים האחרונות במילואים.
"כמי שהיה שם", סיכם הקצין הבכיר, "אני מבין את המורכבות בה נמצאים מפקדי צה"ל ומערכת הביטחון בימים אלו, וברצוני לחזק אתכם באמונה שלמה, שתמשיכו לשמור על מדינת ישראל ולדאוג לביטחונה".
העמדה הרשמית בצה"ל היא שיתייחסו רק לפניות ישירות למפקדים ולא לפרסום עצומות כלשהן. כמו כן, נראה שכל עוד לא יזומנו אותם אנשי מילואים לשירות, לא יינקטו נגדם צעדים על עצם הצהרת הסרבנות. עם זאת, לפי הכתבה ב"ניו יורק טיימס", בשיחות סגורות מודים גורמי ביטחון בכירים כי גל משמעותי של פרישה ממילואים צפוי כנראה בימים הקרובים, ושהדבר עלול להשפיע על סדר הכוחות של צה"ל, במיוחד של חיל האוויר, והמוכנות למלחמה ואף לאתגרים בימי רגילים, וכן עלולים אף לעודד פרישה אף של אנשי צבא קבע.
שר הביטחון יואב גלנט דיבר בשבועות האחרונים נגד כוונות אנשי המילואים, אך לפי ההערכות הוא אינו מתכוון הפעם לעשות צעד דומה לזה שעשה במרץ, אז הזהיר את ראש הממשלה נתניהו מההשלכות ומפגיעה בכשירות חיל האוויר וצה"ל ויצא בגלוי נגד המשך החקיקה.