בממשל האמריקני מזהירים כי איראן לא רק מתקרבת יותר ויותר אל עבר יכולת לייצר נשק גרעיני, אלא גם מדברת בפומבי על האפשרות הזו מאז חודש אפריל האחרון – אז חיסלה ישראל בכיר בכוח קודס בסוריה ובתגובה טהרן שיגרה לעברה מתקפה ישירה וחסרת תקדים של מאות טילים וכטב"מים, שהסתיימה בכישלון מבחינת איראן שכן רובם המוחלט יורט בהצלחה.
בלינקן מעריך: איראן תוכל לייצר חומר בקיע לנשק גרעיני בתוך שבוע-שבועיים
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
חמינאי והצנטריפוגות האיראניות שמעשירות אורניום
חמינאי והצנטריפוגות האיראניות שמעשירות אורניום
חמינאי והצנטריפוגות האיראניות שמעשירות אורניום
(צילום: AP, EPA)
ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי שלח ארה"ב, אמר אמש (שישי) בפורום הביטחון באספן כי בוושינגטון הבחינו מאז אותם אירועים באפריל ב"עלייה בהתבטאויות הפומביות מצד פקידים איראנים" בנוגע לאפשרות של פיתוח נשק גרעיני. "זה היה חדש, זה משהו שתפס את תשומת לבנו", אמר סאליבן.
איראן, נזכיר, מעשירה אורניום בהיקפים חסרי תקדים מאז שהחלה להפר את הסכם הגרעין, בעקבות פרישתה של ארה"ב מההסכם ב-2018 בהוראת הנשיא הקודם דונלד טראמפ. כעת היא מחזיקה בכמות גדולה של אורניום שמועשר לרמה של 60%, כזו שמספיקה באופן תיאורטי לכמה פצצות גרעין.
כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא אמנם צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%, אך מדעני גרעין מסבירים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% – וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית. אף שטהרן טוענת כי תוכנית הגרעין שלה היא למטרות אזרחיות לכאורה, אין שום צורך אזרחי באורניום שמעושר לרמות גבוהות כל כך.
5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן  בדיון ב קונגרס
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן. "אנחנו לא במקום טוב"
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
בארה"ב העריכו לפני כשנה שמרחק הפריצה של איראן לחומר בקיע עבור נשק גרעיני, כלומר העשרתו לרמה של 90%, הוא בסביבות 12 ימים. בוועידה אמש באספן סיפק מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הערכה חמורה אף יותר, ואמר שאיראן תוכל בתוך שבוע – ולכל היותר שבועיים – לייצר את החומר הבקיע עבור פצצה. לדברי בלינקן, בשבועות ובחודשים האחרונים איראן "מתקדמת" בהעשרת אורניום – והוא האשים את טראמפ במצב המדאיג.
"במקום שנהיה במרחק שנה מבחינת זמן הפריצה ליכולת לייצר חומר בקיע עבור נשק גרעיני, הם ככל הנראה במרחק שבוע או שבועיים מכך", אמר בלינקן – וציין: "המקום שבו אנחנו נמצאים עכשיו הוא לא מקום טוב". בלינקן הדגיש כי איראן טרם ייצרה בפועל נשק גרעיני, שדורש רכיבים נוספים מעבר לחומר הבקיע עצמו, אך הזהיר: "אם אתה מחבר את הדברים ביחד – חומר בקיע ומכשיר עם חומרי נפץ – יש לך נשק גרעיני".
מזכיר המדינה הוסיף כי וושינגטון עוקבת "מקרוב מאוד" אחרי כל סימן לכך שאיראן פועלת לייצר רכיבים אחרים מלבד חומר בקיע, ממה שמכונה "קבוצת הנשק", על רקע הפרסום ב-ynet עוד בחודש מרץ על כך שאיראן פועלת לפתח רכיבים מסוימים הקשורים לנשק גרעיני. בלינקן ציין כי ארה"ב פועלת גם בהיבט הדיפלומטי על מנת לבלום כל מהלך נוסף – רמז אולי למסר שהועבר לאיראן.
5 צפייה בגלריה
תחמושת  אמריקאית המועברת לאוקראינה לשימוש במלחמתה נגד רוסיה
תחמושת  אמריקאית המועברת לאוקראינה לשימוש במלחמתה נגד רוסיה
היועץ לביטחון לאומי של ביידן, סאליבן. "לא ראיתי החלטה איראנית על נשק. אבל אם כן - תהיה להם בעיה גדולה איתנו"
(צילום: EPA ,SHAWN THEW)
מתקפת הכטב"מים והטילים של איראן, באפריל

בפורום דיבר כאמור גם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, סאליבן, וגם הוא הדגיש כי עד כה "לא ראה" החלטה מצד איראן "להתקדם הלאה" באופן שיעיד על כוונה לייצר בפועל נשק גרעיני. "אם הם יתחילו לצעוד בדרך הזו, תהיה להם בעיה אמיתית מול ארה"ב", איים.
גם בישראל מביעים כאמור דאגה הולכת וגוברת, ורק בשבוע שעבר הזהיר סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, כי "מצב הגרעין באיראן הוא כמו מכונית שכל החלקים נמצאים – ועכשיו רק צריך לחבר אותם". ברעם, שדיבר בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הוסיף: "עלינו להיות מסוגלים להילחם בשתי זירות במקביל ולהבין שמדובר במלחמות ארוכות. ושאנחנו יכולים להיות בעימות חזרתי וישיר מול איראן".
האזהרה החריגה של ברעם מצטרפת לדבריו של שר הביטחון יואב גלנט במהלך ביקורו בסוף החודש שעבר בארה"ב, שם קרא לממשל האמריקני לממש את מחויבותו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. "זה הזמן לממש את המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות - מניעת גרעין מאיראן שמהווה סכנה לעולם כולו", אמר גלנט במפגש שערך אז עם שר ההגנה לויד אוסטין. "הזמן הולך ואוזל בנושא הזה", הוסיף.
5 צפייה בגלריה
אמיר ברעם
אמיר ברעם
סגן הרמטכ"ל אמיר ברעם. ""הגרעין באיראן? כמו מכונית שכל החלקים נמצאים - ורק צריך לחבר"
(צילום: דובר צה"ל)
בזמנו דיווחנו כי מאחורי דברי גלנט עומד חשש בישראל כי איראן תנצל את תקופת הבחירות בארה"ב כדי לפרוץ לנשק גרעיני. הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקיימו בנובמבר הקרוב, והחשש בישראל הוא שבטהרן מבינים כי בוושינגטון יהיו עסוקים מדי מכדי לעסוק בהם – וינצלו זאת כדי לפרוץ לגרעין בצורה מהירה. כמו כן, בישראל סבורים שגם המלחמה שהיא מנהלת בדרום ובצפון עשויה להביא מוטיבציה לאיראנים לעשות זאת.
לחשש הזה מצטרפים הדיווחים על הרחבת תוכנית הגרעין של איראן, וגם תוכנית הטילים הבליסטיים שלה. בחודש שעבר דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" כי איראן פתחה במבצע הרחבה ענקי של הפעילות במתקן העשרת האורניום פורדו, אתר הגרעין המבוצר ביותר שלה, וכי בקרוב עשוי ייצור האורניום המועשר בו לגדול פי שלושה ויותר – מה שיספק לאיראן אפשרויות חדשות לפתח במהירות נשק גרעיני אם תבחר לעשות זאת. במקביל, הודיעה איראן על תוכנית להרחיב את הייצור גם במתקן העשרת האורניום המרכזי שלה ליד נתנז.
כדי לפתח פצצת אטום איראן זקוקה כאמור למרכיבים טכנולוגיים אחרים, ובמרץ פרסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נדב איל כי איראן פועלת לאחרונה להשגת כמה רכיבים שכאלו. מדובר על הרכיבים הנדרשים להרכבת אותו ראש נפץ גרעיני, ובכיר אחד הגדיר אותן "פעולות מטרידות מאוד".
5 צפייה בגלריה
טיל משגר איראני איראן  סימורג ב 2017
טיל משגר איראני איראן  סימורג ב 2017
שיגור טיל איראני, ב-2017. יש עוד רכיבים שדורשים עבור ראש קרב גרעיני
כדי לייצר פצצה גרעינית תקינה יש צורך ביכולת טכנית וידע, וגם מרכיבים פיזיים כמו נפצים הפועלים בצורה מדויקת ומתואמת. בדרך כלל, מקובל לומר שאיראן רחוקה בין שנה לשנתיים מיכולות כאלה. אך שלושה בכירים בישראל – אחד ממערכת הביטחון, השני בדרג המדיני והשלישי בגוף החשוף למידע מסווג – אמרו כי דברים החלו לזוז בזירה הזו.
בתקופה האחרונה, אמרו השלושה, איראן פועלת או "מגששת" להשגת רכיבים הנחוצים ל"קבוצת הנשק" הנדרשת להרכבת פצצה גרעינית. היו כאלה שהביעו חשש כבד יותר מההתפתחויות הללו, ואחרים ציינו כי ייתכן שאיראן פועלת כך כל הזמן. אף אחד מהם לא סבר שאיראן פורצת לפצצה גרעינית כעת. ישראל דיווחה על הפעילות, כפי שהיא רואה אותה, לבעלות הברית שלה ובראשן לארה"ב.