הקשב עבר לצפון, גם אחרי יותר משנה עסקה לא נמצאת על הפרק - והמשפחות מרגישות שנדחקו לאחור: שר הביטחון יואב גלנט נפגש אתמול (שני) עם משפחות חטופים ועדכן אותן במשא ומתן לשחרור יקיריהן - שנתקע. הוא סיפר למשפחות שישנה הקשחה מצד חמאס לגבי החטופים, ואמר כי הם מצפים להסלמה בצפון שתוביל גם להסלמה מול איראן. "מה שקורה בצפון משרת את חמאס, והם ממתינים", אמר להם גלנט.
ההפגנה למען השבת החטופים בצאת יום כיפור
(צילום: ליאור שרון)

עם זאת, שר הביטחון הבהיר כי אם תיווצר הזדמנות לקשור בין הזירות, עזה ולבנון, זו לזו עבור עסקה - ישראל תשתמש בה, על אף שעד כה פעלה לפרק את הקשר שיצר חיזבאללה לסיום המלחמה עם חמאס. גלנט לא היה אופטימי בשיחה והבהיר שנכון לעכשיו, נוכח המציאות ברצועה, אין לחמאס מה להפסיד - ואמר כי הוא לא רואה הזדמנות לעסקה כרגע.
"אני מחפש כל דרך כדי להתניע את המשא ומתן מחדש בכל שיטה שהיא", אמר שר הביטחון. "אני מקווה שנגיע למשהו אבל כרגע אין קצה חוט. חמאס איטי ביצירת הקשר, ישנה זחילה בתקשורת מולם ואין שליטה מרכזית של סינוואר או מי מטעמו".
הוא שיתף שנפגש עם אלוף (במיל') ניצן אלון, שמופקד על המאמץ המודיעיני לשחרור החטופים, וצוותו לפני יום כיפור, וכי השניים משוחחים מדי יום. גלנט ביקר את המתווכות בשיחה עם המשפחות ואמר כי "האמריקנים לא מאוד על העניין". הוא אף חזר על עמדתו בנוגע לעתיד ניהול רצועת עזה ב"יום שאחרי", ואמר למשפחות: "לא טוב שצה"ל ישלוט בעזה, אנחנו לא נישאר שם".
הורה של אחד חטופים, שהגיע לפגישה עם גלנט, שיתף בשיחה עם ynet: ״שר הביטחון לא חידש לנו כלום. יש קיפאון מוחלט בין הצדדים ואין קצה של חוט לחידוש המשא ומתן. התסכול שלנו החמיר, שכן מ-7 באוקטובר לא היתה תקופה כל כך תקועה".

המו"מ נתקע, והתקווה: יכולים לראות התפתחות מהירה

ברקע הדברים, ישנם ניסיונות מצד ישראל לשבור את המבוי הסתום במגעים לעסקה, והיא ממשיכה לפעול בכמה צירים מול קטאר, מצרים וארה"ב. ההערכה היא שמנהיג חמאס יחיא סינוואר ימתין בזמן הקרוב כדי לראות איך מתפתח העימות בין ישראל לאיראן, שכן השאיפה שלו למלחמה אזורית שרירה וקיימת.
בישראל מעריכים שאם סינוואר יראה שהמצב לא מסלים, ייתכן שתהיה פריצת דרך במגעים לעסקה, וזו תהיה מהירה ולא בסגנון של מה שהכרנו עד כה - משא ומתן מתיש עם עליות ומורדות. העסקה ההומניטרית, שבה דנו בחודשים האחרונים, כבר לא נמצאת על הפרק ומדברים על עסקה גדולה בפעימה אחת. במסגרת המגעים האלו, ראש השב"כ רונן בר ביקר שלשום בקהיר לראשונה מאז חודש אוגוסט האחרון, וראש המוסד דדי ברנע ממשיך לדבר עם הקטארים.
1 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם האלוף במיל' ניצן אלון לצורך גיבוש מתווה לשחרור החטופים
שר הביטחון יואב גלנט בפגישה עם האלוף במיל' ניצן אלון לצורך גיבוש מתווה לשחרור החטופים
גלנט ואלוף (במיל') אלון. "נפגש איתו כמעט כל יום"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מאז רצח ששת החטופים במנהרה ברפיח, והעברת מרכז הכובד של הלחימה לצפון, המגעים לעסקה הוקפאו כמעט לחלוטין. בשבוע שעבר, לראשונה זה חודש, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון ביטחוני סביב "רעיונות חדשים" במבוי הסתום במגעים לעסקה. המגעים נתקעו גם בצל אי-הוודאות בנוגע למצבו של סינוואר. גורמים בישראל ובארה"ב מעריכים כי אדריכל טבח 7 באוקטובר עדיין חי, ובדיווח ב"ניו יורק טיימס" נטען כי הוא כלל לא מעוניין בעסקה.
ראש השב"כ, כאמור, הגיע שלשום לביקור חשאי בקהיר, שם נפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, לדיון על המבוי הסתום לעסקת חטופים. השניים דנו בסוגיות שמהוות מכשול לעסקה, בהן הדרישות הישראליות הנוגעות לשליטה בציר פילדלפי ובמעבר רפיח.