כלי תקשורת בלבנון דיווח אמש (חמישי) כי חמישה בני אדם נהרגו בתקיפה שכוונה לעבר בית בן שלוש קומות בספד אל-בטיח שבדרום לבנון, ליד הכפר מג'דל סלם. עלי ג'עפר (חביב) מעתוק, מפקד בכוח רדואן שמקביל בדרגתו למפקד גדוד בדרג ביניים, חוסל בתקיפה, שכוונה לפי הערוץ הסעודי "אל-חדת'" לבית שבו נוהגים פעילי חיזבאללה להשתמש.
תיעוד הבית שהותקף בדרום לבנון

4 צפייה בגלריה
הבית שהותקף במג׳דל סלם
הבית שהותקף במג׳דל סלם
הבית שהותקף במג׳דל סלם
4 צפייה בגלריה
תקיפות במג'דל סלם לבנון
תקיפות במג'דל סלם לבנון
התקיפות במג'דל סלם
4 צפייה בגלריה
חביב מעתוק
חביב מעתוק
חביב מעתוק, המפקד בכוח רדואן שדווח שחוסל
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי 11 נפגעו בתקיפה בפאתי מג'דל סלם. 7 נוספים, כך דווח, נפצעו מתקיפה אחרת שכוונה לבית באזור ג'ומייג'מה - גם באזור מג'דל סלם. זמן לא רב לפני כן, הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", ששייך לחיזבאללה, דיווח גם על תקיפות במיס אל-ג'בל.
לאחר הדיווחים אישר דובר צה"ל כי המחבל עלי ג'עפר מעתוק, מפקד יחידה בתחום המבצעים בכוח רדואן של חיזבאללה, חוסל בתקיפה בדרום לבנון, לצד מפקד נוסף ששהה לצידו. "מטוסי קרב תקפו מפקדה של כוח רדואן, בה שהו מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב ג'מיג'מה, לצד מפקדה נוספת של הארגון במרחב מג'דל סלם", מסר דובר צה"ל.
הוא הוסיף: "בתקיפה חוסלו מעתוק ומפקד נוסף בתחום המבצעים, בגזרת חג'יר בכוח רדואן. המחבלים קידמו מספר פיגועים לעבר שטח ישראל. בנוסף, מספר מחבלים נוספים מכוח רדואן שפעלו במבנים חוסלו בתקיפה".
מעתוק, שזכה לכינוי "חביב מעתוק", לפי הדיווחים החליף בתפקיד בכוח רדואן את עלי אחמד חוסיין, מפקד מרחב ההתקפה חג'יר (רכס רמים) של כוח רדואן של חיזבאללה, שחוסל בתקיפת צה"ל בחודש אפריל. חוסיין, שהיה גורם ותיק ובכיר בארגון הטרור, מקביל בדרגתו לדרג מח"ט, היה אחראי במסגרת תפקידו על תכנון והוצאה לפועל של מתווי טרור באזור רכס רמים נגד העורף הישראלי.
חיזבאללה, מצידו, לקח אחריות על תשע פעולות ירי לעבר ישראל. אחת מהן, לפי ערוץ "אל-מנאר" המזוהה עם ארגון הטרור, כוונה לעבר בסיס שממוקם כ-15 ק"מ מהגבול, ועוד לא הותקף. דובר צה"ל עדכן אתמול אחר הצהריים שיירט בהצלחה כטב"ם שחדר משטח לבנון לשטח ישראל בגליל המערבי. ההתרעות שהופעלו באזור, כך נמסר, היו בעקבות חשש לנפילת שבריי יירוט. כמו כן, אישר דובר צה"ל כי כטב"ם יורט ברמת הגולן, שם לא הופעלו אזעקות. לא היו נפגעים באירועים.
צה"ל עדכן גם כי חיסל פעיל חיזבאללה בשם חסן עלי מהנא, באזור מרימין שבדרום לבנון. המחבל, כך נמסר, שימש כגורם ביחידת ההנדסה של ארגון הטרור בגזרת קאנא ובמסגרת תפקידו לקח חלק בתכנון והוצאה לפועל של מגוון פעולות טרור נגד מדינת ישראל. חיזבאללה הודיע בהמשך על מותו - ההרוג ה-370 שעליו מודיע ארגון הטרור השיעי מפרוץ המלחמה.
בתוך כך, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, ניסה להרגיע את הרוחות ואמר כי "אין סימנים למלחמת כוללת שעשויה לפרוץ בצפון". לדבריו, "איראן ממשיכה בפעילות ערעור היציבות שלה, כולל תמיכתה בחיזבאללה, החות'ים וחמאס. היינו מודאגים מהסלמה בצפון, ולכן קיימנו שיח דיפלומטי כדי למנוע את זה. נמשיך בעבודה הזאת".
4 צפייה בגלריה
ההפצצות בדרום לבנון
ההפצצות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון, היום
(צילום: Kawnat HAJU / AFP)
אתמול בבוקר חוסל מוחמד חאמד ג'בארה, מפקד בכיר בזרוע הצבאית של ארגון ג'מעה איסלאמיה, בתקיפת רכב באזור בקאע שבדרום לבנון. כך דיווחה רשת סקיי ניוז בערבית, שהוסיפה כי הוא היה שייך לכוחות פג'ר של הארגון. ג'מעה איסלאמיה הוא ארגון שמציג "אופציה סונית להתנגדות לישראל" והוא מקיים קשרים הדוקים עם חיזבאללה וחמאס.
בתיעוד החיסול נראה טיל פוגע ברכב, שהתפוצץ באמצע הרחוב באזור הבקאע המערבי. ג'בארה הוא מפקד בכיר בארגון הסוני שמתנגד לישראל.
שלשום איים מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בהרחבת טווח הירי ובתקיפת יישובים שעדיין לא הותקפו בישראל, אם צה"ל, כלשונו, ימשיך לתקוף אזרחים. בנאום שנשא לרגל יום העשורא מנה נסראללה את האזרחים שנהרגו בלבנון בימים האחרונים, בהם שלושה ילדים סורים - ואמר: "התגובה שלנו אתמול בלילה עם טילים לקריית שמונה ויישובים אחרים מראה את המשוואה שלנו. אם תמשיכו לתקוף אזרחים - זה ידחוף את ההתנגדות לתקוף יישובים שלא הותקפו עד עכשיו".
נסראללה הבהיר בנאומו כי "חזית התמיכה" של חיזבאללה לא תיפסק כל עוד נמשכת המלחמה בעזה. "האיום במלחמה לא הפחיד אותנו במשך 10 חודשים, שבהם לישראל לא היו חוסרים", אמר. הוא דחה אפשרות להסכם קרוב להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה - וטען: "עתיד המצב בדרום יוחלט בהתאם לתוצאות בקרב".
פורסם לראשונה: 22:58, 18.07.24