דחיית האישורים של הצעדים שמתכנן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נגד הרשות הפלסטינית, שעלו אתמול בקבינט, גורמים לאנשי מערכת הביטחון לחדד שוב את אזהרותיהם מפני מצב שבו תקרוס הרש"פ ביהודה ושומרון. "הממשלה, ובמיוחד שר האוצר, עדיין שבויים בקונספציה. לא יהיה ואקום, החלשת הרש"פ תביא ליותר טרור, ליותר נפגעים ישראלים ולעליית חמאס", הסביר גורם ביטחוני. "אפשר להגיד הרבה דברים נכונים על השאננות של הצבא, אבל ברמה המדינית חיזקנו במשך שנים את חמאס והחלשנו את הרש"פ".
1 צפייה בגלריה
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
המהלכים של סמוטריץ' גורמים לשורת בכירים במערכת הביטחון בגופים השונים הנוגעים בתפקידיהם ליהודה ושומרון להתריע בפני קריסת הרש"פ. ל-ynet נודע כי מאז דחיית האישורים בקבינט ולאורך כל היום, ניהלו כמה אנשי ביטחון שיחות עם סמוטריץ' וניסו להסביר לו את הדברים. "גם אם זו דעתו, זו לא הנחיית הקבינט. איך בצד אחד מחליטים שיש צורך ברשות ולסייע לה כדי לשמור על יציבות, וביד השנייה מכים בה וגורמים להקרסתה?", תהה גורם ביטחוני.
בשבוע שעבר נחשפו ב-ynet שורת סנקציות שאותן מתכוון סמוטריץ' להטיל על הרש"פ. שר האוצר והשר במשרד הביטחון ממשיך ומכה ברש"פ, לטענתו בעקבות פנייתה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ). סמוטריץ' מתכנן לשלול היתרי VIP לבכירים פלסטינים שבאמצעותם הם נעים יחסית בחופשיות גם מעבר לקו הירוק - אלא שכיום מדובר באישורים בודדים בלבד, אחרי שרובם נעצרו כבר ב-7 באוקטובר. בנוסף, בכוונתו של סמוטריץ' להתחיל לאכוף בנייה בלתי חוקית פלסטינית בשטחי b. גם בנושא הזה לא ברור איך הדבר יתאפשר.
לכך מתווסף גם הרעיון של סמוטריץ' שכבר מונח על השולחן, שלפיו יוצאו פועלים פלסטינים לעבוד באיחוד האמירויות. גורמי ביטחון מביעים חשש גדול אם המהלך יצא לפועל ואומרים כי "פלסטינים שיוצאים לתקופות ארוכות וחוזרים אחרי שלא יודעים מה עשו בעולם מייצרת פער ביטחוני אדיר ויכולת שלהם להקים בלב הגדה תאי טרור שלארגונים קיצוניים מאוד האיראנים ודאעש".
כבר תקופה ארוכה שסמוטריץ' משחק עם הרעיון של מיטוט הרש"פ, ובכל דרך שרק יכול נותן עוד ועוד מכות במגדל היציבות שלה. שר האוצר עדיין לא שחרר את כספי הסילוקין, וייתכן כי בהמשך אף לא יגן על בנקים ישראליים העובדים עם בנקים ברש"פ - מהלך העלול לגרום לקריסה כלכלית מהירה בה.
מנגד, סמוטריץ' הסביר שבעצם אינו רוצה בהתמוטטות הרש"פ, אלא לגרום לכך שהיא תצטרך את ישראל, ולא כפי שהמצב כעת. לטענתו, ישראל מחזיקה את הרש"פ - והיא מנצלת זאת. בראייתו העתידית, יהודה ושומרון ינהלו חמולות מקומיות שלא יהיה ביניהן קשר, ולא יהיה באפשרותן להתאגד לכדי רשות עצמאית אחידה.
מערכת הביטחון רואה ברש"פ גורם מייצב שבלעדיו תגיע הגדה לכדי פיצוץ, לאחר שישתלטו עליה גורמים מטעם חמאס ואיראן, ומתריעה מפני צעדיו של השר. רק בשבוע שעבר נכתב ב-ynet על אודות המהלכים שמבצע סמוטריץ', בהם איסור כניסת הפועלים, המשך הקפאת כספי הסילוקין ובד ובבד אישור עוד ועוד מאחזים ותוכניות בנייה למתנחלים.
השר מצידו הגיב ברשת החברתית X, ופרסום בחשבונו האישי כי "הגנרלים ממשיכים להילחם כדי לשמור על אבו מאזן והרש״פ ומאשימים אותי ב'קונספציה'. נגמרו לי המילים".