2 צפייה בגלריה
ארכיון. אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו
ארכיון. אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו
ארכיון. אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו
(צילום: רויטרס)
בפרקליטות המדינה אותתו בימים האחרונים לסנגוריו של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שמתקצר והולך לוח הזמנים לעריכת הסדר טיעון בתיקי האלפים, וזאת בשל העובדה שבעוד שבועיים תסתיים כהונת אביחי מנדלבליט כיועץ המשפטי לממשלה. מקורות משפטיים מסבירים שלצורך עריכת ההסדר באופן רשמי נדרשת פרוצדורה מורכבת שמימושה אורך זמן רב.
ראשית, יש להגיע להסכם המסגרת המקובל על שני הצדדים, כשבראש במחלוקות עומדת סוגיית הקלון – סעיף שמנדלבליט דורש לכלול בהסדר, בעוד נתניהו מבקש להימנע ממנו. רק לאחר מכן תוצג טיוטת ההסדר בפני הצוות המורחב של התביעה - כ-20 פרקליטים - כדי שיעירו את הערותיהם.
לאחר מכן יש לצלול לפרטי טיוטת כתב האישום המתוקן, שגם בו יתקיים ויכוח על הנרטיב המוצג, שאמור יהיה לתאר עבירות מופחתות של מרמה והפרת אמונים. כל סעיף וסעיף בהסכם, כל מילה ומילה, ילובנו עד תום הן מתוך עמידה על עקרונות והן לצורך "הלבשתו" כתוכן משפטי שיעמוד לפני ההרכב במחוזי שיידרש לאשר אותו.
הצורך בכך כפול. ראשית דרושה הלימה בין פרטי כתב האישום המתוקן שיוגש נגד נתניהו, שיספר סיפור חדש ויתאים לעבירות מופחתות. אך לא פחות מכך, הפרקליטות מתכוננת ליום שבו תצטרך להגן על ההסכם בבג"ץ בתגובה לעתירות שמן הסתם יוגשו נגדו.

משפחת נתניהו, אמש בפגישה אצל עו"ד בועז בן צור
(צילום: נדב אבס)

כמו כן, הפרקליטות תבקש לשמור בכתב האישום המתוקן על נרטיב מחמיר שבו יודגש ניסוח שיבטא את הסלידה של "הציבור" ממעשיו של נתניהו.
בשלב זה תומכים סנגוריו של נתניהו בהסדר הטיעון שנדון מול היועמ"ש, ולדבריהם מדובר בעסקה הוגנת מבחנה משפטית. עם זאת, הם מבינים כי שאם ההסדר יכלול הטלת קלון והרחקת נתניהו מהחיים הפוליטיים - מדובר בסוגייה שעליו ללבן בעצמו ועם משפחתו.
גורם המקורב לצוות ההגנה אמר: "עורכי הדין מאיצים בנתניהו לקבל החלטה עכשיו, במהלך מה שנותר מכהונת מנדלבליט. אבל גם אומרים לו שהצוות הבכיר שיישאר בפרקליטות ותומך בהסכם, כולל ראשת צוות התביעה ליאת בן ארי ופרקליט המדינה עמית איסמן שיחליף למשך חודש את היועמ"ש, מוסמך לא פחות להשלים את העסקה".
בפרקליטות טוענים כי ההתמהמהות של נתניהו במתן תשובה מובילה ללוח זמנים "על הקשקש", והם מצפים לתשובה בתוך יום-יומיים. עם זאת, במשרד המשפטים הבהירו כי עד כה נתניהו טרם פנה ליועמ"ש באופן רשמי בבקשה להיכנס למו"מ. אמש אמרו מקורבים לנתניהו: "קיימים עדיין פערים במו"מ ועם רצון טוב ניתן יהיה לגשר עליהם בהקדם".
(צילום: נויל האריס)

2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הממשלה תשרוד". לפיד עם רה"מ בנט
(צילום: אמיל סלמן)
בסביבת ראש האופוזיציה ישנם גורמים המעריכים כי הפערים בין הצדדים משמעותיים וכלל לא בטוח שיגיעו להסכמה. הפגישה אתמול בבית הסנגור, שעניינה את התקשורת, לא הייתה דרמטית ולא התקבלו בה החלטות משמעותיות או שינויי עמדה. שרה נתניהו עדיין מתנגדת להצעת ההסדר וגם הבנים חלוקים בניהם. ממילא, טענו המקורבים, הצעת ההסדר לא שונה בהרבה מהתנאים שעליהם דובר בעבר ולכן לא בהכרח ישנה התקדמות. בנוסף, לדבריהם נתניהו משוכנע שהוא חף מפשע ולכן יש לו קושי להודות בעבירות במסגרת הסדר.
נכון לשלב זה, שאול ואיריס אלוביץ', הנאשמים בתיק 4000, מתכוונים לנהל את התיק גם אם נתניהו יחתום על הסדר.

מהן הבעיות ואבני הנגף בהסדר המסתמן

היועמ"ש מנדבליט הגדיר כמה תנאי סף להסכם, שהראשון בהם הוא הרשעת נתניהו בעבירות של שחיתות שלטונית. במילים אחרות, עבירת השוחד בתיק 4000 (בזק-וואלה) תוסר ובמקומה יודה נתניהו בשתי עבירות שחיתות: מרמה והפרת אמונים בתיק 4000 ובתיק 1000 (תיק המתנות). במקביל יוותר היועמ"ש על העמדת נתניהו לדין בתיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס).
תנאי נוסף של מנדלבליט הוא ענישה של מאסר בפועל בן לפחות שישה חודשים, שירוצו ככל הנראה בדרך של עבודות שירות.
היועמ"ש עומד בינתיים על כך שהעסקה תקבע הטלת "קלון סגור" על נתניהו, באופן שירחיק אותו מהשירות הציבורי למשך שבע שנים. כלומר, מנדלבליט דורש שנתניהו לא יוכל לבקש מבית המשפט לא להטיל עליו קלון.
עם זאת, ההערכה היא שאם על כך יקום או ייפול ההסדר, מנדלבליט עשוי "לרדת מהעץ" ולהסכים שבית המשפט יכריע בין טענות שני הצדדים. זאת משום שבקרב המערכת המשפטית סבורים הרוב שבית המשפט יטיל על נתניהו קלון.
היועמ"ש מתנגד גם להסדר שבמסגרתו יתפטר נתניהו מיידית מהכנסת, ומאחר שלא יהיה יותר איש ציבור - יתייתר הדיון בשאלת הקלון עד שיבקש לחזור ולהתמודד.
על רקע קמפיין גיוס הכספים ברשת, שבמסגרתו נתרמו לכאורה מיליוני שקלים למימון ההוצאות המשפטיות של יו"ר הליכוד כתב היום נתניהו: "תודה לכם, המוני אזרחי ישראל, על התמיכה האדירה והאהבה המופלאה שלכם בימים האחרונים. חום הלב שלכם ריגש אותי ואת בני משפחתי בהתרגשות שאין שנייה".
בינתיים, שר החוץ יאיר לפיד אמר בצהריים בישיבת סיעתו כי לדעתו הממשלה תשרוד גם אם נתניהו יגיע להסדר טיעון - שכן היא "תלויה בעשייה משותפת". לדבריו, "הממשלה תלויה בזה שהקמנו ממשלה שמחברת את החברה הישראלית ומייצרת אחדות בעם במקום כל הפיצולים והשסע וההסתה. היא תלויה בזה שנמשיך לעשות דברים כמו השוויון בנטל, כמו דיסריגארד לאנשים עם מוגבלויות, וכמו להעביר תקציב אחרי שלוש וחצי שנים שלא היה תקציב וכמו חוקים לטובת קשישים במדינת ישראל. זה מה שמחזיק את הממשלה הזאת ביחד ולא מישהו מבחוץ.