סטרוק: "המפכ"ל - ככלב השב אל קיאו"
(צילום: ערוץ כנסת )

שמונה ימים אחרי מחדל הבריחה של ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, הגיע הבוקר (יום ב') השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לדיון בוועדה שעוסקת בתחומו בכנסת. פרט אליו משתתפים בדיון בין היתר גם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, נציבת שירות בתי הסוהר רב-גונדר קטי פרי ונציב הכבאות דדי שמחי. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
המפכ"ל שבתאי אמר בין היתר כי "איומי הפנים של ישראל לא פחות חשובים ולא פחות מסוכנים. מדברים על איום ביטחון פנים של הפרות סדר ואי שוויון ושסעים שיש לנו". במצגת של המשטרה נכתב בנושא האיומים העתידיים בביטחון הפנים: "הפרות סדר בעקבות אי-שוויון מתרחב וגידול בשסעים בחברה".
2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל יעקב שבתאי
(צילום: נדב אבס)
סריקות בבצפון הארץ אחר שני הנמלטים שטרם נתפסו
(צילום: אלעד גרשגורן)

חברי כנסת מהאופוזיציה תקפו אותו בחריפות על דברים אלו. "המפכ"ל הוא ככלב השב אל קיאו", אמרה ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית, שציטטה מספר משלי פסוק המתייחס לאדם המבצע עבירה שוב ושוב. ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה הגיב: "כשאתה כותב הפרות סדר בגלל אי שוויון בחברה זה המשפט הכי גרוע, זה מזמין לאינתיפאדה". ח"כ איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית: "מאז הכהונה שלך יש כניעה טוטאלית של המשטרה. מהרגע שנכנסת לתפקיד רק רצית לרצות".
הדיון מתרחש כאמור על רקע המשך המצוד אחר שניים מהמחבלים. נציבת השב"ס קטי פרי אמרה כי "איום הבריחה הוא הראשון והוא על סדר היום של כולם. לצד האירוע סוכלו 300 ניסיונות בריחה וכוונות בריחה במהלך העשור האחרון. מיום האירוע נקטתי כמה פעולות על מנת להשיג שליטה פעם שנייה, למנוע חקיינות ולהגביר הרתעה. הקמתי צוות שעובד מיום פרוץ האירוע עם אנשי מקצוע ומהנדסים במטרה לעבור תא-תא בבתי הסוהר, לבדוק את המבנה ההנדסי שלהם, לראות מה המיפוי ומה יש מתחת לקרקע".
הנציבה פרי הוסיפה: "שיתוף הפעולה בתוך הכלא נבדק ועל נושא השומרת שנרדמה - זה ייבדק. לא אחראי לתת כאן חצי מידע".
2 צפייה בגלריה
קטי פרי בוועדה לביטחון פנים
קטי פרי בוועדה לביטחון פנים
נציבת שב"ס קטי פרי בוועדה לביטחון פנים
(צילום: דוברות כנסת )
השר בר-לב התייחס לסוגיית החברה הערבית ואמר: "באירועי מבצע שומר החומות התברר לנו שכאשר מדובר באירועי פשיעה ואלימות ברחוב הערבי, זה לא מתחיל ומסתיים באירועי פשיעה, כי נוצרת חפיפה בין אירועים כאלה לבין אירועים לאומניים שמאיימים לפגוע בקיומה של המדינה. זו הייתה הפתעה אסטרטגית למשטרת ישראל ולאזרחי ישראל. יש פה קריאת תגר פומבית לא על רשויות החוק במדינת ישראל אלא גם על המשילות במדינה. כאשר רואים את הבדואים בדרום מבינים שקיים היום איום אמיתי לביטחון הפנים של מדינת ישראל".
דדי שמחי, נציב הכבאות, אמר כי קיים מחסור של 1,200 לוחמי אש: "לצערי אין מחזורי גיוס קבועים ובכל פעם כשאני צריך לגייס לוחמים אני צריך לכתת את רגליי ולקבל אישורים". הוא ציין כי כבאות והצלה לא מוגדרת כגוף ביטחוני. "בכבאות והצלה יש ועד עובדים, שביתות, היו גם הפגנות, ואין אישור על פי חוק לגייס חיילים בסדיר. היום אני אומר את זה קבל עם ועדה - אסור שיהיו שביתות בכבאות", אמר על רקע עימותים ממושכים עם ועד העובדים.
אתמול התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט למחדלי השב"ס: "כמות האנרגיה והמאמצים כדי לתקן רצף טעויות וכשלים שפשוט לא היו צריכים לקרות היא עצומה, וזה מחייב בדיקה והפקת לקחים. יחד עם השר בר-לב החלטנו על הקמת ועדת בדיקה לאירוע הבריחה. תהיה בדיקה מקיפה ורצינית"
פורסם לראשונה: 10:12, 13.09.21