כלי תקשורת באיראן מדווחים הערב (יום א') כי שלושה בני אדם נפגעו בשריפה שפרצה במרכז מחקר של משמרות המהפכה באזור טהרן. לא נמסר מהי הסיבה לדליקה שפרצה שם ובאיזה מרכז בדיוק מדובר.
"שריפה פרצה ביום ראשון בערב באחד ממרכזי המחקר של משמרות המהפכה", נמסר בהודעה של המשמרות שהוקראה בטלוויזיה הממלכתית. "שלושה בני אדם נפגעו, והושגה שליטה על האש".
4 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה של איראן. "מרכז מחקר"
משמרות המהפכה של איראן. "מרכז מחקר"
משמרות המהפכה של איראן. "מרכז מחקר"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שריפה בית זיקוק טהרן איראן
שריפה בית זיקוק טהרן איראן
שריפה בבית זיקוק באיראן, ארכיון
(צילום: AFP)
הדיווח על השריפה במתקן האיראני מגיע אחרי שורה של פיצוצים, תקלות וחבלות-לכאורה שאירעו במפעלים ובמוסדות איראניים בשנה האחרונה. בין השאר פרצה ביולי אשתקד שריפה הרסנית שגרמה נזק כבד במתקן העשרת האורניום בנתנז, ובאפריל השנה התפוצץ באותו מתקן מטען חבלה שגרם להפסקת חשמל ושיבש את הפעילות שם. בשני המקרים האשימה איראן את ישראל באחריות למעשה, ובתגובה לפיצוץ באפריל היא הודיעה כי החלה להעשיר אורניום לרמה של 60%, רמה המקרבת אותה מאוד לייצור של נשק גרעיני.
טהרן, נזכיר, האשימה את ישראל גם בחיסולו אשתקד של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה, מי שכונה "אבי תוכנית הגרעין האיראנית". ממש לפני שבוע וחצי דיווח "ניו יורק טיימס" כי לצורך חיסולו של פחריזאדה הבריח המוסד לתוך איראן מכונת ירייה רובוטית הנשענת על אינטליגנציה מלאכותית, וכי היא הופעלה על-ידי מתנקשים ישראלים ממרחק של יותר מאלף קילומטרים. דווח כי הם צפו במתרחש בעזרת מצלמות שהעבירו שידור חי מזירת החיסול.
4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן שהותקף בנתנז אשתקד
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
תמונת מוחסיין פחריזאדה ותמונה מהלוויה שלו
תמונת מוחסיין פחריזאדה ותמונה מהלוויה שלו
"אבי תוכנית הגרעין" שחוסל, פחריזאדה
(צילום: AP, רויטרס)
הרפובליקה האיסלאמית ספגה בשנה האחרונה גם כמה מתקפות סייבר מביכות. מתקפה אחת כזו גרמה לכאוס במערכת הרכבות, ובמסגרתה פורסם על לוח אלקטרוני מספר הטלפון בלשכת המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, כנראה כדי להשפילו. במתקפה אחרת השתלטו האקרים על מצלמות האבטחה בכלא "אווין" בטהרן, כלא שבו מוחזקים בין השאר אסירים פוליטיים ושבויים זרים, וגנבו מהם תיעוד של התעללויות באסירים ושל תנאי המחיה האיומים. את הצילומים הדליפו לתקשורת, פעולה שאילצה את איראן להתנצל על המראות.
הדיווח על השריפה במתקן של משמרות המהפכה הערב בא כשברקע מתיחות גוברת בין טהרן למערב. מאז תחילת הקיץ יש קיפאון במגעים בין הצדדים על חזרה להסכם הגרעין משנת 2015, הסכם שאותו זנחה איראן אחרי שארה"ב פרשה ממנו בהוראת דונלד טראמפ. במסגרת הפרת ההסכם מנעה לאחרונה איראן מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) את האפשרות לבצע עבודות תחזוקה במצלמות מעקב במתקני הגרעין שלה, כפי שחייב אותה ההסכם. לפני שבועיים סיכמה טהרן עם סבא"א כי תיתן לה מחדש גישה למצלמות, אבל הערב הודיעה סבא"א כי הרפובליקה האיסלאמית לא עמדה בכל הסיכומים, אלא רק ברובם, ולא אפשרה לה גישה לחלק ממתקן שלה בכראג' שבו מייצרים רכיב מסוים לצנטריפוגות המעשירות אורניום.