אבירם אלעד מעיד בבית המשפט המחוזי בירושלים בתיק 4000
(צילום: משה מזרחי )

החקירה הנגדית של עורך וואלה לשעבר אבירם אלעד בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת זה יומה השלישי, במסגרת שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. סנגורו של נתניהו, עו"ד בועז בן צור, הציג בפני אלעד כתבה שעלתה באתר וואלה על השמלה שלבשה שרה נתניהו ביום השבעת הכנסת ה-19 ב-2013. אלעד אמר כי הוא זוכר שבאתר פרסמו מספר כתבות בנושא. בן צור ציטט הודעה ששלח מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה לאלעד בעניין: "כואב לי עליה ועל הילדים. כמו חיות טרף. מרגיש צורך עמוק לתקן את זה". בנוסף נחשפה התכתבות בין ישועה לאלעד בעניין פרשת הצוללות. אלעד כתב לישועה כי מדובר ב"סיפור גדול שיכול להפיל את ראש הממשלה נתניהו" וישועה ענה: "אמן".
אלעד אמר לאחר מכן: "מה שאני אמרתי בחקירה זה אם השמלה בסדר או לא. זכרתי שבנושא הזה עלתה כתבה והייתה התערבות חיצונית של אילן ישועה באותה כתבה. זה מה שאני זוכר". עוד עלה מהחקירה הנגדית כי מנכ"ל וואלה לשעבר, שכבר ירד מדוכן העדים בשבוע שעבר, אילן ישועה, נהג לכנות את בנימין נתניהו בשם "קים'" כשהוא מתכוון למנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און.
עו"ד בועז בן צור: "היה כינוי שבו כינו את נתניהו אצלכם".
אלעד: "אילן ישועה כינה את נתניהו 'קים'. אני מעולם לא כיניתי כך את נתניהו. אילן היחיד שכינה אותם ככה. מבחינתי אילן לא חלק מהמערכת. זה היה רק בשימושו של אילן".
אלעד סיפר עוד כי לא זיהה להט אידיאולוגי אצל אילן ישועה, אלא להט מסחרי: "שמעתי את אילן ישועה אומר שנתניהו מאיים על המפעל הציוני ויוביל לחורבן בית שלישי". עו"ד בן צור שאל את אלעד: "פרסמת מאמר אחד על הסכם הגרעין. הכותרת של המאמר היא 'נתניהו, תתרגל, כי בדצמבר 2013 אין יותר איום איראני'".
2 צפייה בגלריה
אבירם אלעד
אבירם אלעד
אבירם אלעד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלעד: "האתר לא נערך בצורה פוליטית. לא הייתה אג'נדה פוליטית; גם לא מצד ינון מגל שערך את האתר לתקופה קצרה. לא בעד ולא נגד. זה גם השתקף בדברים שאני כתבתי לאילן בזמן אמת".
בן צור הציג עוד כתבות שאינן מחמיאות לנתניהו ומשוות את ראש הממשלה לשעבר לאחמדינג'אד או רוחאני. אלעד המשיך ואמר כי ההתערבות של אילן ישועה בנעשה באתר לא הייתה תקינה. "אילן מערבב אינטרסיים כלכליים עם אינטרסים עיתונאים", הדגיש. "ההתנהלות שלו הייתה אגרסבית".
עו"ד מיכל רוזן-עוזר, הסנגורית של הזוג אלוביץ', חקרה גם כן את אלעד. היא הציגה התכתבויות בבית המשפט מתוך שתי קבוצות וואטסאפ, שכללו את ישועה, אלעד, מיכל קליין (לשעבר ראש מערכת החדשות בוואלה) ואנשי הנהלה בכירים כמו עידו אשד ודודו בכר. רוזן-עוזר הראתה דוגמאות בהן ישועה נותן הערות תוכן על כתבות שעלו לאתר.
רוזן-עוזר: "אמרת שמנכ"ל בשום צורה ודרך לא מתערב בתוכן. לשיטתך הדבר הזה תקין או לא תקין?".
אלעד: "כשמנכ"ל מערב בין אינטרסים מסחריים ותוכן או אינטרסים אחרים, זה לא תקין. פה זה לא המקרה. יש כאן הערה, נכון שזה המנכ"ל".
רוזן-עוזר: "לא הבנתי משהוץ אנחנו יודעים שזה פורום של מנהלים, זו לא סתם קבוצת חברים, ישועה הוא לא סתם אדם, אלא המנכ"ל. אתה אמרת ניואנס, אתה אומר 'לא כל התערבות בתוכן היא בעיה'..."
אלעד: "הדבר הזה הוא הבעת דעה, ואני סוחר בה כמו כל אחד אחר".
עו"ד מיכל רוזן-עוזר הציגה דרישה של ישועה מאלעד בנוגע לכתבה על התאחדות המלונאים. ישועה כתב לאלעד: "זה בלתי נסלח שאתה מזלזל באופן אוטומטי בכל דבר שאני מבקש, פשוט לא ייאמן. הפסדנו לשווא תקציב של התאחדות המלונאים. אתם שוכחים מי מנהל את החברה, חבל".
אלעד השיב בבית המשפט: "אני מסרב כפי שאני עושה הרבה פעמים".
2 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)

אבירם אלעד: "ישועה אמר לי 'אתה שרוף אצל משפחת נתניהו כי פרסמת על הצוללות'"

אתמול, ביום העדות השני, אמר אלעד כי מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה אמר לו: "אתה שרוף אצל משפחת נתניהו כי פרסמת על פרשת הצוללות וגם כי כתבת מאמר על תוכנית הגרעין עם ביקורת על משפחת נתניהו". לדבריו, ישועה "אמר שהם (משפחת נתניהו) דורשים את פיטוריי באמצעות אלוביץ' והוא כרגע מגן עליי". עו"ד יהודית תירוש, ראש צוות תיק 4000 בפרקליטות מיסוי וכלכלה, היא זו שחקרה את אלעד, שמשמש כיום כמנכ"ל חדשות 13, בבית המשפט המחוזי בירושלים. אחריה החלה חקירתו הנגדית שאותה מנהל סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור.
אלעד, שעזב את וואלה וחזר לאתר ב-2016, אמר: "הבעתי פליאה רבה בפני ישועה. הוא אמר לי, 'אני יודע שעזבת על רקע ההתערבויות. אני רוצה שתחזור והחלטתי שהדבר הזה הורס את וואלה, גרוע לחברה וצריך להפסיקו ולכן אני צריך עורך ראשי שייחשק אותי ויגיד לי לא בקשר להתערבויות. כשהוא אמר את הדברים כך הבהרתי לו שאם אשקול לחזור זה רק בהבטחה ברורה שההתערבויות הללו ייפסקו והוא יפסיק לתת לזה גיבוי".
לעד הוסיף ואמר בעדותו כי ישועה ביקש ב-16 בנובמבר 2016 מהעורכים: "ראו בקשתי להתייעץ על כל אייטם בנוגע אליהם". הוא הדגיש: "כל דבר שקשור במשפחת נתניהו עולה דרך אילן לפני הפרסום. הרגשתי עם זה זוועה. בנושאים אחרים שלא קשורים אליהם אני לא זוכר שקיבלתי הנחיה, למעט קבוצת בזק". הוא נתן דוגמה: "התבקשנו לעשות כתבה על שרה נתניהו ואילן הכריח אותנו לשים חמש תמונות. זה קרה בתדירות יומיומיות, לעתים כמה פעמים ביום. היו גם התערבויות בנושאים אחרים, אבל התדרים היו שונים לחלוטין".
עו"ד תירוש שאלה את אלעד: "מה הרגשת כשהגעת לחקירה?". הוא השיב כי הופתע ממנה, "אבל בפתח החקירה אמרתי שאני שמח ומברך עליה. "הרגשתי כנפגע עבירה בשלב הזה. חשבתי שנעשו דברים חמורים מבחינה עיתונאית בוואלה. אילצו אותנו במשך תקופה ארוכה לעשות דברים בניגוד לצו מצפוננו העיתונאי; הטייה והכוונה לעשות כתבות לטובת משפחת נתניהו באופן שיטתי".
בתום החקירה הראשית נחקר אבירם אלעד על-ידי סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור. אלעד אמר: "למעט שיחת רקע של מערכת וואלה עם נתניהו לא הייתי בקשר איתו, לא הייתי בקשר עם שאול אלוביץ'. כל מה ששמעתי זה מאילן ישועה".
בתיק 4000 נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ואנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' נאשמים בשוחד. ישועה עבר חקירה חוזרת של הפרקליטות וסיים את עדותו אתמול בצהריים, חצי שנה אחרי תחילת עדותו. בתחילת הדיון אתמול סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, ביקש לפטור את נתניהו מהתייצבות בעדותם של שני העדים הבאים - אלעד ומיכל קליין, ששימשה גם היא ראש מערכת החדשות בוואלה. הפרקליטות לא התנגדה לכך. התייצבותו האחרונה של נתניהו הייתה בהקראת כתב האישום, לפני כחצי שנה.