אווירת נקמה באיראן: אלפי בני אדם הגיעו הבוקר (יום חמישי) למסע הלוויה של איסמעיל הנייה בטהרן, יממה אחרי שחוסל בתקיפה שיוחסה לישראל בבירה האיראנית. "ישראל סיכנה את הביטחון האזורי בהתנקשות בהנייה", תקף שר החוץ האיראני עלי באקרי כני. "איראן תשתמש בזכותה הלגיטימית לפעול נגד ישראל". שלט ענק שנתלה בבירה עם תמונת הנייה הבטיח בעברית: "חכו לעונש חריף".
המונים בטקס הלוויה של הנייה בטהרן, היום

4 צפייה בגלריה
כרזה ענקית על קיר המציגה את דיוקנו של איסמעיל הנייה בירושלים עם שלט שעליו נכתב בפרסית ובעברית: "חכה לעונש חריף" בטהרן איראן
כרזה ענקית על קיר המציגה את דיוקנו של איסמעיל הנייה בירושלים עם שלט שעליו נכתב בפרסית ובעברית: "חכה לעונש חריף" בטהרן איראן
איום מאיראן - בעברית: "חכו לעונש החריף"
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקר קליבאף, אמר כי ארצו חייבת להגיב ל"רצח" האורח שלה, הנייה, שהגיע להשבעתו של הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן. "כל החיסולים שישראל ביצעה נובעים מחוסר היכולת שלה להתמודד עם ההתנגדות בשטח", אמר. "ישראל טועה אסטרטגית אם היא חושבת שפגיעה במנהיגי ההתנגדות תשפיע על הדברים. זמן ההתעלמות שלנו חלף - נגבה מחיר כבד על התוקפנות".
לפי סוכנות הידיעות האיראנית מאהר, הטקס יחל באזור אוניברסיטת טהרן, וימשיך לכיכר אזאדי. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, שלפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" הורה לתקוף ישירות את ישראל בתגובה לחיסול, מוביל את התפילות. בתיעודים שהופצו מהמקום המונים נראו מניפים דגלי פלסטין ואיראן, לצד דגלים של חיזבאללה, ומשאית הובילה את ארונותיהם של הנייה ושומר הראש שחוסל לצידו בין ההמונים.
בטקס נאם בין היתר חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. "אם האויב הציוני חושב שרצח מנהיגינו יחליש את רצוננו, אז הוא הוזה", אמר אל-חיה. "האויב הציוני, עם הפשע החדש שלו, הראה לעולם שוב שהישות הציונית היא מקור הרוע, העוול וחוסר היציבות. אנו מאשרים שדמו של איסמעיל הנייה יוביל בדרך אחדות העם וההתנגדות לשחרור פלסטין וירושלים. אנו מתחייבים להמשיך ולהתנגד לכיבוש כדי לסיים אותו, להחזיר את עמנו לארצו, להקים את מדינתנו ולקבוע את גורלנו".
לקראת הטקס נסגר באופן זמני המרחב האווירי באזור טהרן. ארגון התעופה האזרחי במדינה הודיע כי יוגבלו הטיסות ברדיוס של שני קילומטרים מסביב לאוניברסיטה. לפי ההודעה, ההגבלות יהיו בתוקף מהשעה 06:00 בבוקר עד 10:30. הנייה עצמו צפוי להיקבר מחר בדוחא, בירת קטאר. בינתיים, הלילה דווח כי האדם שחוסל לצידו של הנייה - שומר הראש שלו ווסים אבו שעבאן - היה בין מבצעי פיגוע חדירת המחבלים לפילבוקס ליד נחל עוז במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, שגבה את חייהם של חמישה חיילים.
הלווייתו בסוריה של היועץ האיראני שחוסל בביירות

4 צפייה בגלריה
תפילה המונית בהלוויתו של איסמעיל הנייה בנוכחות עלי חמינאי
תפילה המונית בהלוויתו של איסמעיל הנייה בנוכחות עלי חמינאי
חמינאי מוביל את התפילות בטקס
4 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטין בתימן בעקבות חיסול אסמאעיל הנייה באיראן
הפגנות פרו פלסטין בתימן בעקבות חיסול אסמאעיל הנייה באיראן
הפגנות נגד החיסול בתימן
(צילום: EPA/OSAMAH YAHYA)
4 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שבו לפי הדיווחים חוסל הנייה

איראן תגיב באופן "סמלי"?

ובצל אווירת הנקמה והזעם באיראן, ה"פייננשל טיימס" דיווח הלילה כי דיפלומטים בארה"ב ובאיחוד האירופי מקיימים שיחות "דחופות" במזרח התיכון בניסיון למנוע מלחמה כוללת באזור, בעקבות החיסולים של הנייה בטהרן ושל פואד שוכר בביירות. אנריקה מורה, מבכירי הדיפלומטים באיחוד, שוחח עם נציגים בטהרן, וברט מקגורק, שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, דן עם גורמים בסעודיה. לפי הדיווח, השיחות מתמקדות בניסיון לשכנע את איראן לנקוט פעולה "סמלית" לחיסול בשטחה.
את ההוראה לתקוף ישירות את ישראל, כך לפי הדיווח ב"טיימס", נתן חמינאי במפגש חירום של המועצה לביטחון לאומי שנערך אתמול בבוקר, אחרי החיסול. בעיתון ציינו כי לא ברור אם כמו אחרי החיסול של הבכיר האיראני מוחמד רזה זאהדי בדמשק באפריל, תבחר איראן לפתוח במתקפה נרחבת על ישראל, אך קצינים איראנים שוקלים בכל זאת מתקפה משולבת שתכלול שיגור טילים וכטב"מים ליעדים צבאיים בקרבת תל אביב או חיפה. לדברי הגורמים, יהיה ניסיון להימנע מפגיעה במטרות אזרחיות.
בין האפשרויות שנשקלות, כך אמרו הגורמים האיראנים ל"טיימס": מתקפה מתואמת עם שליחיה של איראן בסוריה, בתימן ובעיראק. כך היה גם בפעם הקודמת באפריל - ואז רובם המוחלט של הטילים והכטב"מים יורטו בהצלחה על ידי ישראל, בסיוען של ארה"ב ובעלות ברית אזוריות. עוד אמרו הגורמים כי חמינאי הורה לצבא האיראני ולמשמרות המהפכה להכין תוכניות הן עבור מתקפה והן עבור הגנה - למקרה שבו תפרוץ מלחמה וישראל או ארה"ב יתקפו באיראן.