פרטים חדשים על החיסול הדרמטי בטהרן: נציג תנועת חמאס באיראן, חאלד אל-קדומי, אמר לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי כי איסמעיל הנייה ויתר נציגי חמאס הגיעו לבית ההארחה של משמרות המהפכה בשעת לילה מאוחרת, וראש הלשכה המדינית של חמאס התפלל. לאחר מכן ישבו הוא וחברים אחרים בארגון הטרור, ו"דיברו על טקס ההשבעה של הנשיא והאווירה הטובה שהייתה שם".
לדברי אל-קדומי, "הנייה אמר לי ששרי חוץ רבים ונציגי מדינות מסוימות שלא מכירות בחמאס הגיעו לברך אותו ולהחליף איתו מילים. דיברנו גם על הרצח של פואד שוכר, והסוף הטוב שלו. הוא אמר שזה סוף טוב לכל אח שנלחם ביישות הציונית". עוד קודם לכן, הספיק הנייה להיפגש גם עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה ב  טקס השבעה בפרלמנט בטהרן של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן
איסמעיל הנייה ב  טקס השבעה בפרלמנט בטהרן של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן
הנייה בטקס ההשבעה של פזשכיאן, שעות לפני חיסולו
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
3 צפייה בגלריה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
ובמפגש עם חמינאי
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
לאחר מכן הלך הנייה לחדרו לישון, לדברי אל-קדומי, בזמן שהמלווה שלו - וסים אבו שעבאן - שומר עליו כביכול מחוץ לחדרו. באשר לרגעים האחרונים בחייו של הנייה, סיפר אל-קדומי כי הפיצוץ אירע "בשעה 01:37 בדיוק" - ואז "יצאתי מהמקום שהייתי בו וראיתי עשן סמיך. לאחר מכן נודע לנו שהנייה נהרג".
לדברי אל-קדומי, "חשבתי שהיו רעמים או רעידת אדמה, בגלל עוצמת הפיצוץ. אבל פתחתי את החלון ולא היה גשם, ומזג האוויר היה חם. עלינו לקומה הרביעית, וראינו שהקיר והתקרה של החדר שבו שהה הנייה נפלו ונהרסו".
אל-קדומי אומנם טען כי לא מדובר היה במטען חבלה אלא בהפצצה מהאוויר. אולם, כלי תקשורת בעולם - ובהם גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן - כבר דיווחו כי הפיצוץ בוצע באמצעות מטען חבלה, שהוטמן על-ידי סוכנים שגייסה ישראל. ייתכן שאל-קדומי מבין שמשמעות פיצוץ עלום באמצעות מטען אינה אמורה להיות זהה למשמעות של תקיפה בשטח איראן, ולכן טוען כי מדובר בהפצצה ולא במטען חבלה.

גל מעצרים באיראן - ודיווח דרמטי בטלגרף

לפי פרטים שפורסמו הלילה ב"טלגרף" הבריטי, הסוכנים שהטמינו את מטעני החבלה שייכים ככל הנראה ליחידת האבטחה של משמרות המהפכה, והם הטמינו אותם בשלושה חדרים נפרדים בבניין שבו שהה הנייה. עוד נמסר, כי ישראל התכוונה להתנקש בהנייה עוד בחודש מאי, כשהגיע להלווייתו של הנשיא איברהים ראיסי, אך התוכנית לא יצאה לפועל לאור הקהל הגדול שהיה במתחם.
(צילום: ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שבו לפי הדיווחים חוסל הנייה
הסוכנים, כך נטען, תועדו במצלמות האבטחה במתחם כשהם נעים במהירות ובחשאיות, בעודם נכנסים לחדרים שבהם הטמינו את המטענים ויוצאים מהם תוך דקות בודדות. לאחר מכן הפעילים ברחו משטח איראן, אך שמרו על מקור מידע בשטחה. ביום רביעי לפנות בוקר, ממקום מושבם מחוץ לאיראן, הסוכנים פיצצו את המטען שהניחו בחדרו של הנייה, שהגיע למדינה עבור טקס ההשבעה של הנשיא החדש, מסעוד פזשכיאן.
"הם בטוחים עכשיו שהמוסד שכר את הסוכנים מבין אנשי יחידת האבטחה 'אנסר אל-מהדי' של משמרות המהפכה", אמר לטלגרף גורם בארגון השוהה בטהרן, בנוגע ליחידה האחראית לאבטחתם של גורמים בכירים באיראן. "חקירה נוספת העלתה שהם טמנו מטעני חבלה גם בשני חדרים נוספים", אמר.
בינתיים, ב"ניו יורק טיימס" דווח הלילה כי אחרי פרצת האבטחה המשפילה עצרה איראן יותר מ-24 בני אדם, כולל קציני מודיעין בכירים, פקידי צבא ועובדי מטה בבית הארחה שבו חוסל הנייה. בדיווח, שמיוחס לשני גורמים איראנים שמכירים את פרטי החקירה, צוין כי יחידת המודיעין המיוחדת של משמרות המהפכה לריגול השתלטה על החקירה ועל ציד החשודים, שהיא מקווה שיובילו אותה לצוות המתנקשים שתכננו, סייעו וביצעו את החיסול.
ב"טיימס" ציינו את ההשפלה שבעובדה שישראל - כפי שמייחסים לה איראן וחמאס - הצליחה לחסל את הנייה שהיה אורח כבוד של טהרן, שעות אחרי שנפגש עם המנהיג העליון עלי חמינאי. באיראן חוששים מהמשמעות של פרצת אבטחה כזו, ובהלווייתו של הנייה בטהרן ביום חמישי חמינאי היה מוקף במעגל צפוף מהרגיל של שומרי ראש. לאחר מכן הוא עזב מיד, ועצר רק לרגע כדי לברך את בנו של הנייה.
שני הגורמים האיראנים ששוחחו עם העיתון ציינו כי לאחר החיסול, סוכני ביטחון פשטו על מתחם בית הארחה ששייך כאמור למשמרות המהפכה - והכניסו את כל אנשי הצוות בו להסגר. חלקם נעצרו, והמכשירים האלקטרוניים שלהם נלקחו - כולל טלפוניהם האישיים. בנפרד, צוות אחר חקר בכירי צבא ומודיעין בעלי תפקידי מפתח בשמירה על הבירה האיראנית, וכמה נעצרו עד לתום החקירה.
"סוכני האבטחה סרקו כל סנטימטר במתחם ובחנו מצלמות מעקב שתיעדו גם חודשים ארוכים אחורה, וגם את רשימת האורחים", נכתב ב"טיימס". "הם בדקו את הגעתם והליכתם של אנשי הצוות, שנבדקים בקפדנות לפני העסקתם ונלקחים בין היתר מכוחות הבסיג'". החקירה מתמקדת גם בשדות התעופה הבינלאומיים והפנימיים של טהרן, שם גורמי החקירה בוחנים צילומים מהגעתם ועזיבתם של נוסעים בשורת טיסות.
בינתיים, כצעד זהירות, איראן שינתה את פרטי אבטחתם של בכירים בשורותיה, והחליפה בין היתר את הטלפונים הניידים שלהם.