2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
"מדוע שאותו 'ניגוד עניינים' לא יחול על גורמים אחרים?". בהרב-מיארה ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אמש (יום רביעי) על קביעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלפיה עליו להימנע מהתערבות במהפכה במערכת המשפט, וציין: "הטלת הגבלות על ראש הממשלה פוגעות בחופש הביטוי של מיליוני אזרחים שהצביעו עבורו בבחירות".
נתניהו כתב זאת בתגובה לעתירה לבג"ץ בנושא. הוא ביקש משופטי העליון לדחות את העתירה ולקבוע כי חוות הדעת של היועמ"שית אינה מחייבת אותו. נתנהיו הצהיר כי הוא מקבל על עצמו את הסדר ניגוד העניינים הקודם שמטיל עליו מגבלות בשל משפטו הפלילי, אבל התנגד לכך שאסור לו לעסוק במהפכה המשפטית ובוועדה לבחירת שופטים.
בתגובתו תקף נתניהו את מכתב היועמ"שית, כינה אותו "פרשנות מרחיקת לכת", ושאל: "מדוע שאותו 'ניגוד עניינים' לא יחול על גורמים אחרים העוסקים ברפורמה ומושפעים ממנה הרבה יותר מאשר ראש הממשלה?". לדבריו, "חוות הדעת החדשה מעלה חששות תיאורטיים ורחוקים, ומטילה מגבלות גורפות ולא ענייניות. לא ניתן למנוע מראש הממשלה להתייחס לרפורמה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מטילה מגבלות גורפות ולא ענייניות". לוין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהרב-מיארה קבעה כאמור כי על נתניהו להימנע מהתערבות במהפכה המשפטית בשל משפטו המתנהל בימים אלו, ובהתאם להסכם ניגוד העניינים שנערך עימו - ואחר כך התירה לו "להתבטא להרגעת הרוחות, אבל לא לעסוק ביוזמות המשפטיות". במכתב שהעביר לפני שבועיים המשנה ליועמ"שית נכתב: "בכל מצב שבו ראש הממשלה מצוי בניגוד עניינים ונדרש כי יפעיל את סמכויותיו, עליו להעבירן לשר אחר שימלא את מקומו. כך נהג ראש הממשלה בעבר. ככל שלפי דעתו נוצר צורך לבצע פעולה שהוא מנוע מלבצע אותה, זוהי אחריותו להעביר אותה למי משרי הממשלה".
בפתח המכתב צוין כי בפסק דינו של בית המשפט העליון, שניתן בשנת 2021, אושרה חוות הדעת למניעת ניגוד עניינים של ראש הממשלה ונקבע כי "אחת מהנחות היסוד שעל בסיסן התאפשרה הרכבת הממשלה ה-35 על ידי נתניהו, על אף כתב האישום התלוי ועומד נגדו, הייתה כי יערך לו הסדר ניגוד עניינים. בהתאם לכך, ראש הממשלה מנוע מלעסוק בכל עניין שיש לו זיקה מהותית להליך המתנהל בעניינו או לאשר נדון בו".
עם כינון הממשלה ה-37, לפני כחודשיים, נקבע על ידי היועמ"שית - לאחר שיח שקיימה בנושא עם ראש הממשלה ובהסכמתו - כי הסדר ניגוד העניינים ימשיך לחול. כך גם הודיעה לבית המשפט העליון.