2 צפייה בגלריה
בתים שנשרפו על ידי מחבלים בקיבוץ ניר עוז
בתים שנשרפו על ידי מחבלים בקיבוץ ניר עוז
מבנים שרופים בניר עוז
כבר יותר משבועיים שתושבי עוטף עזה חיים כפליטים בארצם, הסוף לא נראה באופק ותחושות של תסכול וקושי מלוות את התושבים. מצד אחד, תושבי העוטף שוהים במקומות בטוחים ודואגים לכל מחסורם במלונות ובבתי ההארחה, ומצד שני - הניתוק מהבית ומחיי השגרה קשים מאוד, בעיקר עבור משפחות עם ילדים קטנים, שעבורם פתחו בתי ספר וגנים מאולתרים במלונות במטרה לייצר שגרת לימודים ומסגרת ככל שניתן.
התושבים, אלו שבתיהם לא נפגעו, אינם יכולים אפילו להיכנס ליישוב שלהם כדי להביא חפצים אישיים, אלא רק באישור מיוחד ולזמן קצר. במלונות ובבתי ההארחה מתחילים כבר לאבד את הסבלנות, למרות שברור לכולם כי עוד צפויה שהות ממושכת הרחק מהבית.
"אנחנו מתמודדים עם הרבה מאוד בעיות התנהגות, בעיקר של בני נוער שכבר מאבדים את זה לגמרי", אמרה תושבת אחד היישובים שאחראית על המעקב אחרי הקהילות. "מנסים למצוא להם פתרונות כדי לפרוק אנרגיה, אבל עדיין זה לא כמו בבית. יש בקרבנו משפחות שאין להן לאן לחזור, אחרי שבתיהן נשרפו. המצב מאוד נפיץ ונראה שהוא יימשך זמן רב".
2 צפייה בגלריה
הרודס תל אביב
הרודס תל אביב
בתי ספר וגנים מאולתרים בבתי המלון. מפוני עוטף עזה בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
גם בצה"ל ובמערכת הביטחון מבינים שמתישהו יהיה עליהם לאפשר חזרה ליישובים ולהתחיל בשיקום ובאכלוס. בצה"ל שואפים להגיע למצב שבו גם מתנהלת לחימה וגם מתנהלת שגרה מסוימת בעוטף עזה, בהתאם לאיומים. על כך כבר התקיימו דיונים ועוד ידונו בהמשך, ובינתיים זה עוד מוקדם.
"אלפי משפחות נעקרו מבתיהן וחיות כפליטים", אמר מנהל קהילה באחד היישובים. "צריך לאפשר חזרה לשגרה בהדרגתיות ולא לשתק אזור שלם. מצד אחד לשקם במהירות את ההריסות, ומצד שני לאפשר למשפחות לחזור ככל שניתן או לפחות לכמה ימים. אבל לנתק משפחות מבתיהן לתקופה ארוכה ללא יכולת להיכנס אפילו לקחת חפצים אישיים - זה בלתי מתקבל על הדעת".
הבוקר, בפעם הראשונה, מנהלת תקומה שהוקמה לטובת שיקום יישובי עוטף עזה תיפגש עם נציגי היישובים, ואנשיה יציגו את התוכניות המיידיות שלהם לשיקום הבתים והתשתיות.