שבוע וחצי חלף מאז המבצע ביריחו שבו חוסלו המחבלים שביצעו את פיגוע הירי במסעדה בצומת אלמוג - פיגוע שהסתיים ללא נפגעים בשל מעצור בנשק של אחד המחבלים. במבצע הצה"לי, כך חשבו הפלסטינים, נהרגו חמישה מחבלים – אלא שהיום (חמישי) התברר כי אחד המחבלים עדיין חי – ומאושפז בבית החולים הדסה עין כרם כשהוא מורדם ומונשם. המידע לא הגיע לידי הפלסטינים עד היום, לאור ביטול התיאום הביטחוני עם ישראל.
5 צפייה בגלריה
המחבל תאאר עווידאת
המחבל תאאר עווידאת
המחבל תאאר עווידאת. מאושפז בישראל, לא מת
גופות המחבלים שהתבצרו במהלך המבצע במשרד קטן לתיווך לא היו שם עם צאת הכוחות ממחנה הפליטים עקבת ג'בר, ולכן העריכו הפלסטינים שהחמישה ששהו במקום נהרגו – ולכן הכריזו עליהם כמתים. לפי ההערכות, גופות המחבלים נמצאות בידי ישראל – ויחד איתן פונה גם תאאר עווידאת, שנפצע קשה במבצע ומאושפז מאז, כפי שהכריזה היום נציבות האסירים הפלסטינים. בימים שבהם פועל מנגנון התיאום הביטחוני, מעדכן המנהל האזרחי הישראלי את עמיתיו ברשות לעניינים אזרחיים הפלסטינית על זהויות הנפגעים במבצעים - ועל מצבם.
בחילופי האש במבצע ביריחו ביום ראשון שעבר נהרגו פעילי החמאס ראפאת וואאל עווידאת ומאלכ עוני לאפי, שביצעו את הפיגוע במסעדה בצומת אלמוג. יחד איתם נהרגו אדהם מגדי עווידאת ואבראהים וואאל עווידאת, שהיו גם הם מעורבים בביצוע הפיגוע. הפלסטינים העריכו שגם תאאר עווידאת, פעיל הג'יהאד האיסלאמי, היה בין ההרוגים – אלא שכאמור, כעבור שבוע וחצי התברר להם שלא כך הדבר.
5 צפייה בגלריה
מחנה פליטים עקבת ג'בר
מחנה פליטים עקבת ג'בר
הזירה ביריחו. רק 4 נהרגו
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מחנה פליטים עקבת ג'בר
מחנה פליטים עקבת ג'בר
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
מחנה פליטים עקבת ג'בר
מחנה פליטים עקבת ג'בר
(צילום: רויטרס)
המבצע ביריחו לפני שבוע וחצי נחשב חריג לאור העובדה שיריחו ובקעת הירדן כולה הם האזור השקט ביותר מבחינה ביטחונית ביהודה ושומרון. יריחו, שנמצאת בדרום בקעת הירדן, שוכנת אמנם בשטחי A של הרשות ואסורה לכניסת ישראלים כמו ערים אחרות בגדה – אבל ישראלים כן יכולים לתאם בה ביקור אחת לשבוע, בהתאם לאישור צה"ל. היא נחשבת גם לאחת משתי הערים התיירותיות החשובות בשטחי הרשות הפלסטינית, ומכילה שורת אתרי תיירות.
אחת הסיבות שפעילי טרור נמנעו עד כה מלפעול בגלוי באזור הזה היא העובדה שיריחו מזוהה היטב עם הרשות וכמה ממוסדותיה שוכנים בה, כגון האקדמיה להכשרת הכוחות הפלסטיניים וכלא יריחו. אלא שהשקט באזור נשבר בפיגוע הירי על המסעדה בצומת אלמוג בסוף ינואר.
5 צפייה בגלריה
השלל שנתפס
השלל שנתפס
האמל"ח שנתפס בכפר הרשאידה, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
הלילה התרחשה בכפר הרשאידה שבספר המדבר בחטמ"ר עציון פשיטה של גדוד רם מפיקוד העורף, יחד עם גששי חטמ"ר עציון, עוקץ ויחידות נוספות. במבצע נעצרו שלושה מבוקשים שהועברו לחקירה, ובנוסף נתפסו שני נשקי M16, נשק ציידים, אקדח איירסופט, 10 מחסניות, 7 ברוסי תחמושת, 13 משקפות, סכינים וציוד צבאי. בסך הכול נעצרו הלילה 16 פלסטינים, כולל בג'נין.