שעות לאחר שיגור טיל הקרקע-קרקע החות'י, שהתפרק באוויר ויורט חלקית, העיתון "א-שרק אל-אווסט", שיוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, דיווח אתמול (ראשון) כי בתימן גובר החשש מתקיפה ישראלית שעשויה להגיע בתגובה. אחד החששות הגוברים בתימן, לפי הדיווח, הוא שישראל תחליט לפגוע שוב בנמל חודיידה - רק חודשיים לאחר שהותקף בתגובה לכטב"ם שפגע אז בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
מיכלי אחסון נפט בנמל חודיידה תימן
מיכלי אחסון נפט בנמל חודיידה תימן
מכלי אחסון נפט שהופצצו בנמל חודיידה בתימן על-ידי ישראל, ביולי
(צילום: AFP)
מקור ממשלתי בתימן אמר לעיתון כי מתקפת-התגובה הצפויה, שהיקפה ומטרותיה לא ברורים, עשויה להחמיר את המשבר ההומניטרי בתימן. התימנים מתמודדים בין השאר עם שיטפונות, מחסור במזון ומחלות. ב"א-שרק אל-אווסט" נטען כי מאיומיו של נתניהו עולה שהתקיפה הפעם תהיה חמורה מזו שהייתה בנמל חודיידה - וכי מקורות במדינה הזהירו שהוא לא יעמוד בתקיפה נוספת.
עבד אל-רחמן, שעובד בנמל חודיידה, אמר לעיתון כי כל תקיפה נוספת בו תוציא אותו לחלוטין משימוש. כרגע, לדבריו, נמל חודיידה פועל באמצעים פשוטים בלבד. גם ארגוני סיוע הזהירו מתקיפה של נמל חודיידה, ש"תהווה אסון לאוכלוסייה באזורים שבשליטת החות'ים", כלשונם. הסיבה לכך היא ש-70% מצורכי המזון והדלק של האוכלוסייה באזורי השליטה של החות'ים נכנסים דרכו.
ההערכה בישראל, יצוין, כי אכן תהיה תגובה לירי אתמול בבוקר, אבל ההיקף והעיתוי שלה אינם ברורים עדיין. מן הסתם, במערך השיקולים תיכלל גם העובדה שהמתקפה כשלה בסופו של דבר ולא הביאה לנפגעים. סביר להניח שהסוגיה תעלה לדיון בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני היום, וראש הממשלה נתניהו כבר רמז אמש לתגובה חריפה - אם כי ניסח את דבריו באופן זהיר יחסית: "הם (החות'ים) כבר היו צריכים לדעת שאנחנו גובים מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בנו. מי שזקוק לתזכורת בעניין זה, מוזמן לבקר בנמל חודיידה. כל מי שתוקף אותנו לא יחמוק מנחת זרוענו".
נתניהו רומז שישראל תגבה "מחיר כבד" מהחות'ים
(צילום: נועם מטרי, לע״מ)

אמש התייחס גם מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר לירי מתימן, בטקס חילופי מפקד בסיס חצרים, ואמר כי "זו תזכורת לאתגר הרב-זירתי המוטל עלינו בהגנה ובהתקפה. נמשיך להגן ונדע להגיב נגד כל מבקשי רעתנו ביד ארוכה וחזקה". שמו של מבצע התגובה בתימן ביולי היה "יד ארוכה", וייתכן שמדובר ברמז של מפקד חיל האוויר לאותו אירוע.
ההפצצות בחודיידה נעשו כאמור בתגובה למתקפת הכטב"ם הקטלנית על תל אביב, שבה נרצח יבגני פרדר. עשרות מטוסים מסוגים שונים לקחו אז חלק בתקיפה, בהם 35-F ("אדיר") ומטוסי "ראם" מסוג בואינג 707 שהיו אמונים על התדלוק האווירי שנדרש בשל הטווח הארוך - 1,700 ק"מ, אפילו יותר מהמרחק לאיראן.
בתקיפות ביולי נגרם נזק קשה לנמל שנשלט על-ידי החות'ים, ושריפה בערה שם במשך כמה ימים בשל פגיעה במתקני אחסון נפט. לפי הדיווחים לפחות 14 נהרגו. בצה"ל הדגישו אז כי תקפו תשתיות אנרגיה ששימשו לא רק למטרות אזרחיות אלא גם לטרור - ואפשרו מימון עצמי לחות'ים. אף שדרך הנמל הזה מגיעה סחורה הומניטרית רבה, הוא משמש גם צינור אספקה עיקרי לשלטונם של החות'ים על חלקים גדולים בתימן - ולקבלת אמצעי לחימה.
2 צפייה בגלריה
 יחיא סריע
 יחיא סריע
דובר החות'ים יחיא סריע ותיעוד משיגור מיירט לעבר הטיל בוקר ראשון
מאז הבטיחו החות'ים לנקום בישראל, והמשיכו במתקפות שלהם נגד ספינות בים האדום - במסגרת "קמפיין התמיכה בפלסטינים" שעליו הכריזו עם פרוץ המלחמה בעזה. אמש (ראשון) כאמור שיגרו טיל בליסטי שחדר לשטח ישראל - אף שלפי צה"ל הוא זוהה מרגע השיגור שלו, בשעה 06:21, באזור החוף בצפון תימן.
מהתחקיר הראשוני שביצע צה"ל עולה כי בוצע תהליך יירוט של הטיל - שבסיומו אחד המיירטים אמנם פגע במטרה, אבל לא השמיד אותה באופן מלא. הסיבה לכך נמצאת כעת במוקד התחקיר של צה"ל. בניגוד לתקרית הנוכחית, בדרך כלל ביירוט מושמדת המטרה באופן מלא. לעבר הטיל שוגרו כמה מיירטים - "חץ" ו"כיפת ברזל" - לפי תורת הלחימה של היירוט במטרה מסוג זה, כדי להגדיל את הסיכוי ליירוט. הירי הוביל לאזעקות ביישובים רבים במרכז, כולל בנתב"ג.
הטיל התפרק באוויר, וחלקיו נפלו בשטח פתוח ליד כפר דניאל שבאזור לוד - שם אותר מכתש. שברי יירוט נפלו בשטחים פתוחים במרכז ובתחנת הרכבת "פאתי מודיעין", שם נגרם נזק למדרגות הנעות - ולמרבה המזל איש לא היה במקום בעת הפגיעה. בחיל האוויר שללו את טענת החות'ים שמדובר בטיל היפר-סוני. "לאויבינו ככל הידוע לנו אין טיל היפר-סוני", אמרו אמש. הטיל ששוגר מוכר למערכת הביטחון, וכבר שוגר בעבר - אבל חיל האוויר נמנע מפרסום שם הדגם.
פורסם לראשונה: 21:00, 15.09.24