הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש שירות הביטחון הכללי רונן בר קיימו היום (שבת) בפיקוד דרום הערכת מצב ואישור תוכניות להמשך הלחימה. על-רקע סיום ההפוגה שבמהלכה חודשו חילופי האש בין ישראל לחמאס והופסקו הפעימות להחזרת חטופים משבי ארגון הטרור, אמר הרמטכ"ל הלוי: "אנחנו ממוקדים בהמשך פירוק חמאס, וביצירת תנאים להחזרת חטופים נוספים".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר קיימו הערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר קיימו הערכת מצב בפיקוד דרום
הרמטכ"ל הלוי בין ראש השב"כ בר ומפקד פיקוד דרום אלוף פינקלמן
(צילום: דובר צה"ל)
לפי צה"ל, נכון להיום מוחזקים בעזה 136 חטופים, בהם 17 נשים וילדים. 113 חטופים, בהם 24 אזרחים זרים, הוחזרו עד כה בשבע הפעימות של עסקת החזרתם בתמורה לשחרור אסירים ועצורים ביטחוניים מהכלא הישראלי. בישראל ציינו כבר אתמול עם הפסקת ההפוגה כי אין ויתור על עקרון שחרור הנשים והילדים שסוכם במתווה. בצה"ל אמרו אתמול כי ישראל לא הקריסה את המתווה וכי חמאס לא העביר רשימת חטופים חדשה לפי המתווה - ואף שיגר בשישי בבוקר רקטה לפני השעה 07:00.
גורם מדיני סיפר אתמול על ההתרחשויות בשעות הלילה סביב רשימת החטופים המיועדים לשחרור שחמאס היה אמור להעביר כדי להאריך את ההפוגה ביום נוסף – רשימה שלא התקבלה לבסוף. "ראינו במודיעין שהם הולכים לעשות תרגילים ולהתחכם עם הרשימה בכמה דרכים", סיפר הגורם, "ראינו שפתאום הם שמים ברשימה גופות במקום אנשים חיים, פתאום הם שמים נשים שלא משתייכות לקטגוריות שסוכמו, וככלל משחקים עם הרשימה".
3 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
חאן יונס אחרי הפצצות צה"ל
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
3 צפייה בגלריה
חיילים ליד גבול רצועת מעזה
חיילים ליד גבול רצועת מעזה
לוחמי צה"ל סמוך לרצועה
(צילום:רויטרס / Amir Cohen)
הגורם אמר כי כבר ביום חמישי התגבשה בישראל ההבנה שחמאס מנסה לשמור לו נשים כקלף מיקוח בגלל הרגישות של החברה הישראלית ליחס לנשים: "חלק מעוגני ההשפעה שלהם זה לגרום לנו כאב ולאיים עלינו. ראש המוסד הבין את זה, והחליט על אפס סבלנות. לקראת שש-שש וחצי בבוקר ישראל הודיעה שאם לא תתקבל רשימה קבילה יתחיל ירי".
עוד אמר הגורם שישראל נחושה להבהיר שהיא לא מגמגמת, אלא ממשיכה בהתקפה צבאית, לא רק בצפון הרצועה אלא גם בדרומה, תוך שימוש משמעותי בחיל האוויר והזזת כוחות להרחבת הלחימה: "אנחנו רציניים והולכים עד הסוף". הוא טען כי חמאס לא האמין שישראל תחדש את הלחימה הבוקר, אלא היה בטוח שהיא תהיה בלחץ ותמשוך כמה שעות.
הבית הלבן הדגיש אתמול כי ההפוגה קרסה אחרי שחמאס לא מסר רשימת משוחררים עתידית שתאפשר את הארכתה, אך ציין גם כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מעורב עמוקות במאמצים להשיג עוד ימי הפוגה ולשחרר חטופים. "אנו ממשיכים לעבוד עם ישראל, מצרים וקטאר על הארכת ההפוגה ההומניטרית בעזה", מסר.