ראש קרב בראש קרב בדיוק חסר תקדים, הרחק בחלל, מאות קילומטרים מישראל: בלילה שבין חמישי לשישי נרשם הישג היסטורי למערכת הביטחון הישראלית, כשלוחמי יחידת "חרב מגן" של מערך ההגנה האווירית יירטו באמצעות מערכת "חץ 3" את אחד מהטילים הכבדים והגדולים שאי פעם שוגרו לעבר ישראל.
הטיל ששוגר מתימן על ידי החות'ים נאמני טהרן הוא ממשפחת השיהאב 3 האיראני. על הטיל הורכב ראש קרב שנשא מאות קילוגרמים של חומר נפץ. בגובה של עשרות קילומטרים מהקרקע, בחלל, הטיל יורט לראשונה על ידי מערכת "חץ 3" מתוצרת התעשייה האווירית.
תיעוד: יירוט הטיל מול אילת על ידי "חץ 3"
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
"חץ 3" הפך למבצעי רק בשנים האחרונות, ולפני כחודשיים בלבד נמכר לגרמניה בהתמודדותה מול האיום הרוסי ממזרח. הפגיעה הייתה בולט בבולט, "ברזל בברזל", בדומה ליירוט הקודם במלחמה עם "חץ 2", מה שמגדיל את ההישג המבצעי של קציני ולוחמי מערך החץ מחיל האוויר.
מערכת "חץ 3" אמונה על ההגנה בשכבה העליונה של טילים בליסטיים ארוכי טווח וגדולים במיוחד, קונבציונליים ולא קונבציונליים, שבמהלך מעופם יוצאים לחלל. מתחת ל"חץ 3" יש את "חץ 2", קלע דוד ופטריוט, כיפת ברזל ולוחמה אלקטרונית. בצה"ל ובתעשיות הביטחוניות מסתכלים על היירוט המוצלח, מעבר להיותו ראשון והיסטורי, כניסוי כלים לבאות, שסיקרן מאוד את טהרן לא פחות מאשר את ירושלים והפנטגון: השיהאב 3 הוא חלק מתרחיש הייחוס המרכזי שעימו תתמודד ישראל אם תפרוץ לחימה גם בזירה הצפונית וממזרח, בעיקר מאיראן, עיראק וסוריה.
2 צפייה בגלריה
תמונת ארכיון של מיירט 'חץ 3'
תמונת ארכיון של מיירט 'חץ 3'
מערכת "חץ 3". ארכיון
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור, משרד הביטחון)
מטחים מרוכזים ומשולבים לעבר האתגרים האסטרטגיים של מדינת ישראל יהוו את המבחן הגדול לכל מערך ההגנה האווירית, ובדגש על "חץ 3". במצב שכזה עשוי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להפעיל את הפקודה המיוחדת לסיוע צבאי מורחב בהגנה האווירית של כוחותיו המזויינים על ישראל, בדומה למהלך שהופעל בפעם האחרונה במלחמת המפרץ הראשונה ב-1990, מול הסקאדים מעיראק.
"המסר מהיירוט הוא שישראל יודעת לתת מענה הגנתי במספר זירות במקביל ולא רק מעזה, אבל במלחמה רב-זירתית זה לא יספיק ויידרש גם מענה התקפי נגד מקורות השיגורים לפני הפעלתם", אמר בסוף השבוע גורם בכיר בישראל. "השיהאב יכול להגיע לגבהים של מאות קילומטרים ואני בטוח שיש המון למידה אצל האויב מההצלחה הישראלית לקראת הבאות".
בתעשייה האווירית שמהנדסיה פיתחו את "חץ 3" מלווים את צה"ל מקרוב בחודש האחרון, ופתחו החל מ-10:00 בבוקר של 7 באוקטובר את כל קווי הייצור של החברה לעבודה בשלוש משמרות, סביב השעון, לטובת אספקה מהירה של אמצעי לחימה שונים לצבא.
2 צפייה בגלריה
פיצוץ בחצר בית ספר באילת
פיצוץ בחצר בית ספר באילת
הנזק לבית הספר באילת, שנפגע מכטב"ם בשבוע שעבר
חלק מאלפי עובדי התעשייה האווירית גרים בעוטף עזה וחזרו באופן מדורג לעבוד, ואחרים הם קציני צה"ל במילואים שנרתמים למאמץ התעשייתי בנוסף לתפקידם המקביל בצבא, לעיתים באותו היום. בנוסף, חלק מהלקוחות הזרים של היצרנית הישראלית הוותיקה (70% מהתוצר של התעשייה האווירית הוא לחו"ל) הודיעו לה כי האמל"ח שמיועד להן יכול לחזור מבחינתם לצה"ל באופן מידי. כך למשל גרמניה העבירה לחיל האוויר מל"טי הרון טי.פי מתקדמים שיועדו לברלין.
מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי מסר: "יש אמפתיה גדולה מחו"ל למצב בישראל מצד מדינות רבות שאנו עובדים איתן וזה מתבטא במעשה ולא רק במילים. הגרמנים התגלו כפרטנר אמיתי. היירוט של חץ 3 בחלל הוא הישג אדיר עם תוכנית הגנה מצוינת של חיל האוויר מול האיום הזה, כי בחלל קשה יותר לתמרן בניהוג טילים".
יחד עם זאת, מומחים מערביים מעריכים כי לצה"ל צפוי אתגר גדול בגילוי וזיהוי רחפנים וכטב"מים קטנים שטסים לאט ונמוך ויכולים לשאת חומר נפץ שמתפוצץ על היעד בדיוק מירבי. כך היה כבר פעמיים בשבוע האחרון, עם כטב"ם שחדר מסוריה לאילת דרך ירדן והתפוצץ על מבנה בית ספר ריק, ועם שני כטב"מים של חיזבאללה שחדרו מלבנון ביום שישי ופגעו בחניון של אתר תיירות פופולארי בגליל ועל קבוצת חיילים שנפגעה.