כל שוטרי אגף התנועה במחוז שי יודעים לספר על תופעת ה"משטובה" - רכב שאינו תקין וכבר נשלח לגריטה, עובר שיפוץ בשטחים ועולה על הכביש ללא לוחית רישוי. "זו פצצה מתקתקת", מזהיר רפ"ק דני לוי, סגן מפקד את"ן במחוז שי. ביומיים האחרונים, הוא חוקר את התאונה שבה נהרגו הללי וטוב ראי מעודד, ליד צומת עופרים בבנימין.
קרא עוד:
החקירה העלתה כי הרכב המעורב היה "משטובה", או בעצם "מחוק לגמרי", לדבריו של לוי, שכעת בוחן גם אם לנהג הפלסטיני בכלל היה רישיון בתוקף. על פי נתוני משטרת מחוז שי, בשנה האחרונה הורדו מכבישי יהודה ושומרון 900 כלי רכב שהיו מיועדים לפירוק. כ-700 מהם פורקו ועוד 200 הוחרמו, ונמצאים כעת בהליך לפירוק. "זו תופעה שהולכת וגדלה והיא עניין של חיים ומוות", הוסיף, "זו סכנת נפשות".
אז איך קורה שכלי הרכב חוזרים לדרכים? לוי מסביר כי מדובר בשתי דרכים עיקריות: "האחת, דרך חברות הביטוח שמעבירות את אותם כלי רכב לפירוק - אך מי שמקבל אותם בשטחי הרשות משפץ אותם ומוכר. הדרך השנייה היא באמצעות אזרחים שנתקעו עם כלי רכב ישנים ורוצים להרוויח כמה אלפי שקלים". הם, ציין לוין, מגיעים למחסומים, פוגשים פלסטיני, "והוא משלם להם עבור הרכב".
במחוז שי מנסים למנוע את התופעה ויוצאים לא אחת למבצעי אכיפה בכבישים. "יש כאן שיתוף פעולה של שלל גורמים. גם מפקד המחוז בעצמו שם דגש על הסוגיה הזו ואנחנו מבינים למה. רק השנה התרחשו עם משטובה ארבע תאונות קטלניות", פירט. "זה רכב לא בטיחותי שמסכן את כל משתמשי הדרך".
אבל נראה שהמחדלים גדולים מדי ולא מתמקדים רק בנהיגה פרועה ולא בטיחותית. הכבישים ביו"ש סובלים מהזנחה משמעותית, שכן ברובם אין תאורה מספקת, ויש בהם רק נתיב אחד לכל כיוון. אין שום מרחב לטעויות, וכמעט כל תאונה הופכת לקטלנית בתוך דקות.
במהלך השנים האחרונות מקדמים במשרד התחבורה סלילת כבישים עוקפים, זאת בעקבות הלחץ שהפעילו ראשי מועצות ביהודה ושומרון, שמתריעים על כך יומם וליל. ראש מועצת שומרון יוסי דגן אף קיים מחאה לפני כמה שנים סביב סוגיית הכבישים העוקפים מחוץ לבית ראש הממשלה בירושלים. חלק מאותם כבישים אושרו, והם נבנים בימים אלו.
ובכל זאת, לא כל התוכניות ממשיכות קדימה. "כשאנחנו דורשים לקדם את שיפור הכבישים - אנחנו מדברים על חיי אדם", אמר ראש מועצת בנימין ישראל גנץ. לדבריו, הכביש המפותל ליד עופרים מיושן ולא סלחני לשום סטייה או טעות. "אני קורא לשרת התחבורה לשקול מחדש את המדיניות עליה הכריזה, שלא לקדם כבישים ביו"ש".
גם דגן קרא אתמול לממשלה לפעול לשיפור הכבישים ביהודה ושומרון אחרי שנים של תת-תקצוב, ואמר: "בשנים האחרונות חל שיפור מסוים, אולם כבישים רבים עדיין לא עומדים בשום סטנדרט מינימלי, כולל הכביש הזה". לדבריו, "היעדר האכיפה וההרתעה כלפי הנהגים מהרשות הפלסטינית, שרבים מהם נוהגים בכלי רכב שלא אמורים להיות על הכביש וללא רישיון, זה מצב שצריך להשתנות באופן מיידי לטובת כל הנוסעים על הכביש".
התאונה אירעה זמן קצר לפני כניסת השבת בכביש 465. רכב פלסטיני ובו אחמד סאלם שלש ובן דודו זיאד אבראהים ביצעו פרסה במקום עם קו הפרדה רצוף - והמשפחה הישראלית שהגיעה מהצד השני התנגשה בהם. מותם של טוב ראי ושני הפלסטינים נקבע במקום, והללי נפטרה מפצעיה כעבור כמה שעות בבית החולים בילינסון.