תיעוד השריפה שפרצה בעקבות המתקפה האמריקנית, שלשום

בסוריה ובאיראן דיווחו אמש (ו') על המשך התקיפות ההדדיות של ארצות הברית והמיליציות הפרו-איראניות הפעילות במזרח סוריה, כיממה לאחר שאזרח אמריקני שמשמש כקבלן של צבא ארה"ב נהרג וחמישה אנשי צבא נוספים נפצעו, במתקפה על מתקן בבסיס של כוחות הקואליציה בצפון מזרח סוריה. במקביל הורה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על תקיפות "תגמול" של בסיסים המזוהים עם משמרות המהפכה, והזהיר את טהרן: "איננו רוצים עימות אתכם - אבל נגיב בעוצמה כדי להגן על אנשינו".
לפי הדיווחים אמש, ארה"ב תקפה באמצעות מטוסים כמה יעדים איראניים באזור מזרח-סוריה, ליד דיר א-זור, והמיליציות הפרו-איראניות תקפו בסיס של ארה"ב ליד שדה הגז "קוניקו" הסמוך לאזור, ואת שדה הנפט אל-עומאר שנמצא תחת שליטה אמריקנית. לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם הבסיס הותקף במטחי רקטות מכיוון האזורים שבהם פעילות המיליציות הפרו-איראניות בסוריה. בתגובה, תקפו מטוסי הקואליציה אתרים של המיליציות האיראניות באותו אזור, ובמקום "נשמעו הדי פיצוצים עזים". מאוחר יותר עדכנו גורמים רשמיים בארה"ב כי איש צבא אמריקני נפצע בתקיפה האחרונה של המיליציות הפרו-איראניות.
2 צפייה בגלריה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
ביידן בנאום שנשא בקנדה
הזהיר את טהרן, והורה על תקיפות "תגמול" נגד המיליציות. ביידן, הלילה
(צילום: AFP)
ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית "אל-עאלם" אישר את הדיווח על תקיפת הבסיס האמריקני, וציטט את "המרכז לייעוץ איראני בסוריה": "ארה"ב תקפה בכמה יעדים באזור דיר א-זור. בתקיפה נפגעו אתרים אזרחיים המשמשים לאחסון מזון ומרכזי שירות. כתוצאה מהתקיפה נפגעו ונהרגו כמה בלתי מעורבים. אנחנו מזהירים את ארה"ב, הזרוע שלנו ארוכה ולא נהסס להגיב אם האתרים או הכוחות שלנו בסוריה יותקפו". עוד דווח בערוץ האיראני כי הבסיס האמריקני הותקף ב-20 רקטות. לפי ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מיאדין", בתקיפה האמריקנית נהרגו שבעה בני אדם ולפחות שבעה נוספים נפצעו. כלי תקשורת איראניים וסוריים דיווחו על תנועה רבה של מטוסי קרב ומסוקים אמריקנים באזורי התקיפות.
ביידן אמר בנאום שנשא הלילה (שעון ישראל) בבירת קנדה אוטווה, שם הוא שוהה בביקור מדיני, כי ארה"ב אינה מחפשת עימות עם איראן, אך היא "תגיב בעוצמה כדי להגן על אנשיה בסוריה ובמקומות אחרים". ביידן הוסיף כי הורה על תקיפות "תגמול" נגד אתרים בסוריה שמשמשים ארגונים המזוהים עם משמרות המהפכה של איראן. הוא שלח תנחומים עמוקים למשפחתו של הקבלן של צבא ארה"ב, שנהרג כאמור בתקיפה שלשום.
הפנטגון הודיע אתמול, כאמור, כי קבלן של צבא ארצות הברית נהרג בחמישי ואחר נפצע, ביחד עם חמישה אנשי צבא שנפצעו, במתקפה על מתקן בבסיס של כוחות הקואליציה בצפון מזרח סוריה. שר ההגנה לויד אוסטין אמר כי בתגובה לכך, כוחות פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית ביצעו "מתקפה מדויקת" על מתקנים במזרח סוריה, שמשמשים ארגונים המקושרים למשמרות המהפכה של איראן. לפי "ספוטניק" בערבית, מטוסי F-15 תקפו מכיוון עיראק ושיגרו כמה טילים שפגעו במטרות.
2 צפייה בגלריה
תיעוד של האש לאחר התקיפה
תיעוד של האש לאחר התקיפה
תיעוד של האש לאחר התקיפה, שלשום
גורמים אמריקנים אמרו אתמול ל"ניו יורק טיימס" כי מערכת ההגנה האווירית הראשית בבסיס "לא פעלה במלואה" בעת תקיפת המל"ט האיראני, מה שהעלה תהיות אם התוקפים זיהו את הפגיעוּת הזו וניצלו אותה, או ששלחו במקרה את המל"ט באותו הזמן. דובר הפנטגון, פטריק ריידר, אמר שמכ"ם ההגנה האווירית פעל באותה שעה, וציין כי הדבר עומד בפני חקירה של הפיקוד המרכזי של הצבא.
במהלך הלילה אתמול הופצו ברשתות החברתיות סרטונים שבהם נראו פיצוצים בדיר א-זור שבסוריה, סמוך לגבול עיראק. לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, במתקפה האמריקנית נפגעו מחסני אמצעי לחימה שגרמו לפיצוצי משנה. במרכז ציינו אתמול כי במתקפה האמריקנית נהרגו 11 בני אדם, אך הבוקר כבר עדכנו את המספר הזה ל-19. מדובר במספר ההרוגים בגל התקיפות האמריקניות הראשון, והוא אינו כולל נפגעים מהתקיפות בלילה האחרון, בין שישי לשבת.
פורסם לראשונה: 00:56, 25.03.23