1 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ וגדעון סער
גדעון סער עם בני גנץ
(צילום: יואב דודקביץ )
בתגובה ל"מי בעצם מחכה לגדעון סער?" מ-2 באוקטובר
במאמר שפורסם כאן אתמול (שני) תהה ד"ר ברוך לשם מדוע רוצה לכאורה גדעון סער, שמעולם לא הוכיח את עצמו כמגנט אלקטורלי יוצא דופן, לפרק את השותפות של תקווה חדשה עם בני גנץ חרף הנסיקה שלהם בסקרים. בין הוא השאר התייחס לשם לדברים שאמר ל-ynet ח"כ זאב אלקין, ("המשך השותפות עם המחנה הממלכתי יישקל"), וציין את העובדה שסער שינה את תוארו בהודעות לתקשורת מ"שר המשפטים לשעבר" ל"יו"ר תקווה חדשה".
אני לא נמצא במוחו של סער ואני לא יודע למה שונה התואר, אבל ברור שהחיבור בין תקווה חדשה לבין המחנה הממלכתי היה מלכתחילה מהלך פוליטי בלבד של שתי סיעות שונות - חיבור שנעשה לצורך הבחירות והמשיך אחריהן באופן מוצלח. אבל סער מעולם לא נפרד מהמותג "תקווה חדשה". להיפך: מועמדים רבים בבחירות המקומיות בסוף החודש מתמודדים תחת השם הזה וזוכים לתמיכתו.
בנוסף, ישנה הנחה שגויה בקביעה של לשם שלפיה סער לא הוכיח את עצמו אלקטורלית. הוא אמנם פרש מהליכוד והודיע שיתמודד על ראשות הממשלה כיו"ר תקווה חדשה – והוא אכן לא השיג זאת – אבל אך ורק בזכות המהלך הזה, ומנדטים שקיבל מהימין בבחירות 2021, התאפשרה ההקמה של ממשלת בנט-לפיד. ללא תקווה חדשה, או שבנימין נתניהו היה מגבש רוב או שישראל הייתה הולכת לסבב בחירות נוסף.
לשם טוען שסער מעריך נכונה שיש ואקום פוליטי בימין, אבל הוא אינו האיש המתאים כדי למלא אותו. הוא מצטט סקר שלפיו תקווה חדשה תקבל ארבעה מנדטים אם תרוץ לבדה, בעוד שמפלגת ימין ליברלי בראשות יועז הנדל תקבל שמונה מנדטים, מחציתם על חשבון המחנה הממלכתי. ובכן, אנחנו יודעים מה שווים סקרים שנערכים כשהבחירות לא נראות באופק, ובכל זאת זה המקום להזכיר שהנדל רץ לפני שנה עם איילת שקד במפלגת "הרוח הציונית", והסקרים שכנעו אותם לפרוש הרבה לפני הקלפי.
ד"ר ניסים כץד"ר ניסים כץ
סער, מנגד, לא פרש. והפופולריות שלו – היסטורית – היא לא משהו שצריך להתבייש בו. הוא נבחר פעמיים למקום הראשון בפריימריז של הליכוד, משך מנדטים ב-2021 מגוש הימין המלוכד, והוא, כפי שלשם מציין בעצמו, חבר בפרויקט המצליח ביותר כיום בפוליטיקה הישראלית.
מעבר לכך, סער הוא הבכיר ביותר במערכת הפוליטית שמייצג את הימין הלא-ביביסטי – זה ששומר על האידיאולוגיה והערכים ההיסטוריים שלו, אבל לא רואה עצמו תחת נתניהו בליכוד. לפני כמה שנים הוא קיבץ סביבו מחנה חזק שתמך בו בפריימריז ונדד עימו לתקווה חדשה ומשם לחיבור הפוליטי עם גנץ. אינני יודע באיזה כיוון הוא יבחר בעתיד, אבל אני בטוח שיצליח גם בו.
  • ד"ר ניסים כץ היה פעיל בתקווה חדשה. עוסק במדיה ופוליטיקה, מרצה במכללה האקדמית כנרת
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il