2 צפייה בגלריה
לפיד, עודה וטיבי
לפיד, עודה וטיבי
נתק ממושך מיולי האחרון. טיבי ולפיד, ארכיון
ראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגש היום (רביעי) לראשונה, אחרי נתק ממושך של שמונה חודשים, עם ח"כ אחמד טיבי מחד"ש-תע"ל, במטרה לתאם מהלכים סביב המהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה. לפיד החרים זה תקופה ארוכה את אנשי חד"ש-תע"ל בטענה שהם משתפים פעולה עם הליכוד. בפגישה לא השתתף ח"כ איימן עודה, יו"ר המפלגה.
עדות לנתק הממושך בין לפיד לבין חד"ש-תע"ל הייתה מסיבת העיתונאים שקיימו בשבוע שעבר ראשי מפלגות האופוזיציה. לפיד כינס הצהרה משותפת עם בני גנץ, אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי וגם עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, ושם הודיעו כי הם מקבלים את מתווה הנשיא. "הוא פשרה הוגנת", אמר לפיד על המתווה שדחתה הקואליציה.
עבאס אמר במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר כי המתווה של הרצוג הוא הזדמנות להסכמות ולדיון על כללי המשחק הדמוקרטיים. "אין ספק שהדמוקרטיה בישראל חשובה לנו במיוחד כבני מיעוטים", ציין. "הרפורמה שתפגע בעצמאות מערכת המשפט וביכולתה לאזן את הממשלה והכנסת תפגע בזכויות ובעתיד של החברה הערבית. אנחנו שואפים להיות חלק מהסכמה רחבה, שתהיה בסיס לעתיד משותף, לפי חזון של ביטחון, שותפות וסובלנות".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראשי המוסדות הלאומיים בקריאה לנתניהו: "ניתן להגיע לפשרה שתשמור על אחדות העם היהודי"
(צילום: מארק ישראל סאלם)
בתוך כך, שבעה ראשי המוסדות הלאומיים - הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית - פנו במכתב משותף לראש הממשלה בנימין נתניהו וללפיד, והזהירו כי המצב הנוכחי גורם לקרע ומבוכה בקרב הקהילות היהודיות, ופוגע בקשר שלהן עם ישראל. הם קראו לשני הצדדים לעשות כל מאמץ ולשבת להידברות כדי למצוא פשרה בעלת קונצנזוס רחב ככל שרק אפשר, וציינו: "עד כמה שהרפורמה לא תהיה חיונית, יתרונותיה לא גוברים על הסכנה שבמלחמת אחים".
במכתבם הביעו ראשי המוסדות הלאומיים דאגה מהסערה סביב תוכנית נתניהו-לוין והאפקט שלה על אחדות העם היהודי. "היינו עדים לעלייה משמעותית בקיטוב בין יהודים אוהבי ישראל ברחבי הגלובוס", ציינו, "הדעות השונות סביב הרפורמה המוצעת, כמו גם הדיון החם, מדאיגים לא רק עבור ישראלים אלא גם עבור קהילות יהודיות ברחבי העולם הקשורות לגורל ואחדות העם שלנו. כפי שאנו רואים, המתח מגיע מכל עבר. רבים מאיתנו חווים דאגה אמיתית".
לדבריהם, "מניעת סכסוכים פנימיים בינינו היא באמת פיקוח נפש, עניין מציל חיים. יש לחפש דיאלוג בכל מחיר ולקחת את הזמן כדי להגיע לקונצנזוס הרחב ביותר האפשרי - ניתן להגיע לפשרה מפייסת שתשמור על אחדות העם היהודי".
עוד נכתב כי "מה שאנחנו באמת צריכים עכשיו זה להתקדם ולאפשר לנבחרים לעסוק בדיאלוג משמעותי, תוך מציאת דרך מקובלת לעשות זאת ולהתאחד סביב רוח מגילת העצמאות למדינה ריבונית שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית. אנו קוראים לשניכם, כמנהיגי הממשלה והאופוזיציה, להתערב בהקדם האפשרי במאמצים משמעותיים להגיע להסכמה רחבה על היוזמה על מנת למזער את ההתנגדות החברתית בתוך עמנו. אנו מקווים כי שביל הזהב, כפי שהומלץ על ידי רמב"ם, יימצא".