מה חושבים ראשי מועצות ביו"ש על הסמכויות שיקבל סמוטריץ'?
(צילום: אסף חן)

ראשי מועצות ביהודה ושומרון הביעו באולפן ynet את שביעות רצונם מהסמכויות שיקבל יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' במשרד הביטחון לאחר הקמת הממשלה החדשה, שיעניקו לו בין השאר את האחריות על המינהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים.
"זה נראה מצוין", אמר ראש מועצת קדומים, סא"ל (במיל') חננאל דורני. "אנחנו למודי ניסיון אחרי שנים ארוכות, גם עם נתניהו וגם עם הממשלה הנוכחית. זה לא שנתניהו לא ימין, אבל יש ההבדל גדול אם הסמכויות נמצאות אצלו כראש ממשלה אל מול זה שהסמכויות עוברת בחקיקה מסודרת. אני מאוד מקווה שבמקרה שיש אילוצים הוא יצטרך ללחוץ כדי לעצור. יש סוגיות בולטות שעומדות על הפרק - בנייה וכינוס של ועדות הבנייה במינהל האזרחי והמאבק על שטחי C. זו אוזלת יד של שר הביטחון. אני מברך על כך שזה עבר לסמכותו של סמוטריץ'".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"כולם צריכים להיות מרוצים מהסמכויות שקיבל". סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי )
2 צפייה בגלריה
כוחות המינהל האזרחי מחרימים את האוהלים והורסים מבנה מפח
כוחות המינהל האזרחי מחרימים את האוהלים והורסים מבנה מפח
כוחות המינהל האזרחי הורסים מבנה לא חוקי. המינהל הוא הריבון בשטחי C
(צילום: בצלם)
"אנחנו חווים גל מאוד חזק של טרור". אמר ראש מועצת בית אל, שי אלון. "המציאות ביהודה ושומרון נמצאת במאה ה-19, אנחנו נמצאים שנות אור ממה שצריכים לקבל תושבים שהם מלח הארץ, חצי מיליון תושבים. כשאנחנו מסתכלים עשור קדימה ויגיעו עוד מיליון תושבים, אין לנו יכולת לתת להם מענה. 55 שנים יושבים פה פקידים ונותנים שירות לאוכלוסייה אזרחית. לקבל מענה מקציני מטה זה נשמע לי סיפור שאני קורא מהתקופה שהבריטים שלטו בארץ".
"המציאות הזו חייבת להיפסק", המשיך אלון. "אנחנו לא יכולים לקבל מענה מקציני מטה, זה לא יכול לקרות במדינה מתוקנת. כולם התרשלו, לא משנה מאיזה צד, כי לא נתנו פה מענים הולמים. אנחנו מצפים לקבל סיוע בעניינים אזרחיים. לא יכול להיות שאחי, גזבר בכפר שמריהו, והוא הולך לאלוף פיקוד מרכז או צפון בשביל לקבל שירותים מונציפליים. למה הצבא צריך להתערב בזה? הוא לא מבין בזה".
גם ראש מועצת קרני שומרון אמר שהוא מרוצה מהסמכויות שניתנו לסמוטריץ' ביהודה ושומרון. "אני חושב שכולם צריכים להיות מרוצים", הוא אמר. "סוף סוף בא בן אדם ואומר שהוא רוצה להיות שר אזרחי ולא צבאי. ואז הוא מנהל את הגורם הצבאי במונחים אזרחיים. קו מים ראשון מהמוביל הארצי - רק עכשיו עושים אותו. אין כביש של ארבעה נתיבים ביו"ש למעט כביש 5. אלה דברים בסיסיים. קצין צבאי מתחלף כל שנתיים, איך אפשר לנהל ככה? עד היום זה לא עניין אף אחד, ומהרגע שנקבע שסמוטריץ' ינהל לא מפסיקים לדבר על זה.
"הדבר הראשון שהוא צריך לעשות זה להכפיף את החוקים של מדינת ישראל על יו"ש. הגיע הזמן שמישהו יקבל החלטות. 55 שנה אף אחד לא מקבל החלטות. צריך לספח את יו"ש כמו שסיפחו את רמת הגולן".