5 צפייה בגלריה
 יובל כאהן
 יובל כאהן
אתמול הביע חרטה. יובל כאהן
(צילום: חיים הורנשטיין)
יובל כאהן (49), שעמד בראש מכינת בני ציון בזמן אסון נחל צפית - ומואשם בהמתה בקלות דעת של עשרה מחניכיו - העיד אתמול (רביעי) בפעם השנייה במסגרת משפטו בבית המשפט בבאר שבע.
ביום עדותו הראשון אמר אומנם כי הוא "מתבייש וחש אשמה על האסון הזה", אך אתמול, בדיון השני בעניינו, המשיך להטיל אחריות על כלל הגורמים שהיו כפופים לו בעת האסון. כאהן הסביר כי לא הבין שהחניכים הולכים לטייל בנחל צפית, וכי מדובר באי הבנה של האנשים שתחתיו אשר תכננו את הטיול - המדריך אביב ברדיצ'ב, שהיה מנהל התוכנית החינוכית של המכינה ומואשם גם כן, המדריכה נועם דור והחניך ירין שִימשי, ששרד את האסון.
כאהן ציין כי שימשי תכנן את הטיול, וטען כי במשך כל השבוע חש את הלחץ שהחניך הפעיל כדי לקיימו. "בראייה שלי, אם החניכים היו במסלול ולמדו שבמקרה של גשם לא מטיילים בו - זה שווה הכול. ראיתי ערך בלעצור את הטיול כדי שנלמד לטייל נכון. זה ערך מלמד, בטיחותי", אמר. "ברדיצ'ב ואני ישבנו על המפה, בגלל החשש משיטפונות. נועם דור אמרה שהתחזית היא שיש זרימה משמעותית בנחלים. אמרתי לה שיש שיטפונות ושאסור לצאת. למה זה קרה? הכול מפני ששימשי הכניס את ההיסטריה".
עדות יובל כאהן בבית המשפט בבאר שבע, שלשום
(צילום: רועי עידן)

5 צפייה בגלריה
אביב ברדיצ'ב
אביב ברדיצ'ב
מואשם גם כן. אביב ברדיצ'ב
(צילום: חיים הורנשטיין)
5 צפייה בגלריה
ירין שימשי
ירין שימשי
"כאהן ידע על כל הטיולים והיה מעורב". ירין שימשי
(צילום: הרצל יוסף)
בעדותו לאחר האסון, אמר שימשי, כיום חייל בצה"ל, שכאהן ידע על כל הטיולים והיה מעורב, וכי החניכים התבשרו שברדיצ'ב הוא המנהל בשטח. "ביקשנו מיובל לדחות את הטיול ונענינו בשלילה. הוא התערב וארגן תוכנית טיול משלו, בדק עם כל מיני גורמים והעביר לנו את מתווה הטיול שלו", אמר. לדברי שימשי, מנהל המכינה תיאר אותו כחניך שמכניס פחד בהתכתבות בקבוצת הוואטסאפ לקראת הטיול: "מי מכניס את הפאניקה, שימשי?".
השופט יובל ליבדרו תהה בפני כאהן: "האם לנוכח העובדה שהיה חשש לשיטפונות - ולנוכח העובדה שלא הכרתם את החניכים והבנת שיש רגישות של בטיחות - לא מצאת לנכון להעביר אתה את הטיול?".
כהאן ענה בתגובה: "לא, סמכתי על אביב במאה אחוז. אביב הוא מנהל הטיול ומנהל את ההחלטות. ראיתי ערך חינוכי רק בהגעה למקום". השופט המשיך להקשות, ושאל את כאהן מדוע בכלל לתכנן טיול כזה מלכתחילה. "כשמסתכלים על זה בדיעבד זה נראה מאוד מסובך", אמר כהאן, "כל תכנון שלי נראה ככה, אני לא רואה את זה כעניין מסובך. לפני שאתה יוצא לטיול אתה בודק אם יורד גשם או לא".
5 צפייה בגלריה
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
5 צפייה בגלריה
שלט של נחל צפית
שלט של נחל צפית
נחל צפית
(צילום: חיים הורנשטיין)
השופט ליברדו שאל את כהאן: "אז באותו יום בדקת אם יורד גשם או לא?", והוא השיב: "לא חשבתי שהם יטיילו". בתגובה, ענה השופט: "אבל אם לא יורד גשם - הם יכולים לטייל". השופט הוסיף לשאול את כהאן: "כשהבנת איפה החניכים - הרמת להם טלפון שיעופו משם, או שרק שלחת הודעה בקבוצה?". סנגורו של כאהן התנגד לשאלה, ואמר: "נגיע לזה באופן מסודר".
כאהן התעקש כי חשב שהטיול בוטל: "לי ברור שאם בוטל צאלים אין טיול, אני בכלל לא טורח להגיד את זה". לטענתו, "יש אי הבנה מתוך ניתוח מצב עובדתי שקרה". השופט ליברדו הקשה ושאל: "עשיתם הכנות כל השבוע, ואני שואל אותך - איך יצאת עם תובנה שאין טיול, והם, אנשים רציניים - מבינים להיפך?". כאהן הסביר: "יכול להיות שאי ההבנה הזו היא המקור לאסון. כל אחד מבין משהו אחר". בתגובה, התרעם השופט: "אז למה אתה לא טרחת לברר איתם מה הם עושים?".
פורסם לראשונה: 23:40, 14.09.22