נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר היום (יום שני) יחד עם נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר בקיבוץ בארי. תחילה סיירו הנשיאים בשרידי הבתים בקיבוץ, משם המשיכו לגלריית הקיבוץ שנשרפה כליל, ושם נשיא גרמניה הכריז שיהיה שותף באופן רשמי לשיקומה של הגלריה, והודיע על כוונתו של הפרלמנט הגרמני לתרום כשבעה מיליון אירו עבור בנייה מחודשת של הבניין. בסיום ביקרו הנשיאים בבית הדפוס "דפוס בארי", שספג פגיעה קשה במסע הטרור ב-7 באוקטובר.
הנשיא הרצוג יחד עם נשיא גרמניה שטיינמאייר בקיבוץ בארי

"אנחנו נמצאים ליד בניין הגלריה, שהיה חדר האוכל הראשון של קיבוץ בארי, שנשרף כולו. הגלריה הזו במשך עשרות שנים הציגה כ-400 תערוכות והייתה אחד ממפעלי התרבות המרשימים במדינת ישראל", אמר הנשיא הרצוג. "אנחנו רוצים לשקם את המקום הזה כי הוא מסמל את הרוח של בארי ואת העובדה שכאן התכנסו כולם. לא רק לחשוב על איך לטעת ולבנות, אלא גם על הרוח הגדולה של עם ישראל. אני רוצה להגיד תודה לראש המועצה גדי ירקוני על אומץ ליבו ותעוזתו, ולאנשי בארי הנפלאים שהביאו אותנו לכאן שוב ושוב כי אנחנו מאמינים בהם ובכל הישובים - עוד נטע, נבנה, נקבע מזוזות ונחזור".
"אני גאה ומבקש להביע את תודתי על כך שהוזמנו לישראל על ידי הנשיא ורעייתו, אנחנו מתרגשים להיות כאן בבארי", אמר שטיינמאייר. "היה קל לדמיין מה קרה כאן - אבל להיות פה, במקום הזה, זה שונה. ההריסות שמאחורינו הן העדות האילמת למה שהתרחש כאן. לא קל למצוא את המילים לתאר את מה ששמענו מאלו שיודעים ומאלה שהיו עדים למעשים, לרציחות, להרג ולאונס של חמאס כאן ב-7 באוקטובר. הקיבוץ הזה נוסד על ידי יהודים מגרמניה, מהונגריה ומצ'כוסלובקיה - ולכן הקיבוצים הם חלק מההיסטוריה והם מייצגים את נשמתה של ישראל. עצם העובדה שאנחנו כאן פירושה שאנו יכולים לראות עד כמה הנשמה הזו של ישראל נחרבה מההתקפה של חמאס על העם הישראלי, על קיבוץ בארי והקיבוצים הסמוכים".
הכותרת
המתווכת שהעבירה מזוודות כסף לחמאס: הסיפור של קטאר
27:44
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג סיור עם נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר ב בארי
נשיא המדינה יצחק הרצוג סיור עם נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר ב בארי
הנשיא יצחק הרצוג ונשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר בבארי
(צילום: חיים צח/לע״מ)
הנשיא הגרמני התייחס גם להחלטתו לתרום את הכסף לשיפוץ הגלריה: "אני מקווה שגם בימי אבל אלו, בימים אלו שבהם אנו חושבים על בני הערובה, אנחנו עדיין מחכים להם, לאלו שעדיין נמצאים ברצועת עזה. גם בימים אלו אנו חושבים על העתיד. כדי שנוכל לתת לכם סיבות לכך שאנשי בארי יחזרו, והמקום הזה יחזור להיות מקום חי מאוד לישראל כאן בדרום ישראל".
במהלך הביקור בעוטף, פגשו הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל את בנם הלוחם, שגויס למילואים ביום הראשון למלחמה ויצא היום להתרעננות קצרה מהלחימה בעזה.
בדרכו לקיבוץ בארי, קיבל הרצוג עדכון שהבן שלו יצא מעזה להתרעננות של מספר שעות והוא נמצא באיזור. הם קבעו להיפגש בכניסה לקיבוץ בארי - השיירה של שני הנשיאים עצרה, הרצוג ורעייתו מיכל ירדו ופגשו את הבן. נרשמה התרגשות גדולה, אחרי שהם לא התראו מעל חודש. לאחר מכן, הנשיא הרצוג הציג את בנו לנשיא שטיינמאייר והבן המשיך הביתה להתרעננות, ואמור לחזור בקרוב לעזה.
המפגש המרגש של הנשיא הרצוג ורעייתו עם בנם, שיצא להתרעננות

גם נשיאת הבונדסטאג (הפרלמנט הגרמני) בארבל באס נכחה בסיור ובין היתר אמרה: "היה לי חשוב להגיע לכאן יחד עם הנשיא שטיינמאייר כדי להפגין סולידריות עם ישראל. לישראל הזכות להגן על עצמה. ראיתי במו עיני אילו זוועות התרחשו כאן. הצעירים שגרו פה, שרצו שלום ופעלו למענו – נרצחו באכזריות ובדם קר. אין לי מילים לתאר את מה שעיניי ראו היום. אנחנו נעמוד לצד ישראל".
יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה, אשר ביקר איתה בכפר עזה ובקיבוץ בארי: "אני מודה לנשיאת הבונדסטאג, שהגיעה כדי לראות מקרוב את אשר אירע כאן. תודה על התמיכה שלך, של הבונדסטאג ושל גרמניה בישראל בימים הקשים הללו. אנחנו חייבים לחסל את חמאס לא רק עבור ישראל, אלא גם עבור העולם החופשי".