3 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים אזיקים/תקיפה/אישום
אילוס אזיקים אזיקים/תקיפה/אישום
"גזר הדין הוא מהלך נוסף בדרך להתמודד עם התופעה והשלכותיה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע גזר היום (שני) 12 חודשי מאסר על מוסא עזאזמה, בן 36 משגב שלום שבנגב, לאחר שהורשע בשנה שעברה בעבירה של ריבוי נישואים. על פי כתב האישום שהוגש נגדו ב-2018, עזאזמה הציע לצעירה בת 24 להינשא לו שנה קודם לכן, ואף ערך איתה חוזה נישואים למרות שהיה נשוי לאישה אחרת. יחד עם אשתו השנייה הוא פנה לבית הדין השרעי בבקשה לקבל תוקף לנישואיהם.
מדובר בגזר הדין החמור ביותר שניתן לעבירה הזו, כאשר פרקליטות מחוז דרום עתרה לעונש מאסר בפועל שינוע בין 8 ל-18 חודשי מאסר. השופט רון סולקין ציין במתן גזר הדין כי "מעבר לפגיעה בכבוד האישה ובאפשרות לקדם את השוויון בין המינים - מהות עבירות אלה היא כר פורה לתופעות רבות של עוני, ניצול ועבריינות. אם התופעה לא תטופל היא עלולה להסיג לאחור את מצבן של משפחות רבות, חרף קידום שילובן במסגרת החברה המודרנית".
אשתו הראשונה של עזאזמה סיפרה כי הוא הודיע לה שבכוונתו לשאת אישה נוספת, אך רצונה לא משנה בעניין זה, וגם אם הייתה מתנגדת - הוא היה מתחתן. מנגד, הוא טען כי התגרש מאשתו הראשונה, אך ציין כי יש לו "בעיה בזיכרון" ולכן לא זוכר מתי נחתמו הגירושים. בנוסף אמר לבית המשפט כי שני אחיו נשואים לשתי נשים והוא לא מבין "למה דווקא אני?".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה סטודנטית מוסלמית
אילוסטרציה סטודנטית מוסלמית
גם אם הייתה מתנגדת - הוא היה מתחתן. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לאחר שעבירות פוליגמיה וריבוי נישואים לא נאכפו במחוז הדרום במשך כשבעה עשורים מאז קום המדינה, הנחה היועץ המשפטי לשעבר יהודה וינשטיין להגביר את אכיפת איסור הפוליגמיה. הנחיה זו עברה בסופו של דבר בשנת 2017, בה נקבע כי יש לאכוף את החוק במשפחות פוליגמיות בהן נערכו הנישואים מינואר באותה השנה.
סנגורו של הנאשם טען כי אי אפשר לעבור "מאפס למאה" בענישה, וכי לוקח זמן עד שההנחיה הופנמה ונטמעה. עוד נטען כי הפרקליטות עצמה מסרה שקיים קושי באכיפה, וכי בישיבה של פרקליטות המדינה הוצגו נתונים לפיהם הוגשו כתבי אישום רק נגד 4.5% מהגברים שידוע כי הם פוליגמיים ונישאו לאחר פרסום הנחיית היועמ"ש. לטענת ההגנה מדובר באכיפה בררנית פסולה.
עזאזמה אמר כי הוא מצטער על מעשיו וביקש להתחשב בו בעת קביעת העונש מכיוון שלדבריו הוא המפרנס היחיד של שמונת ילדיו. הוא ניסה להימלט מהדין ונמנע מלהתייצב פעמיים לשמיעת גזר הדין. בית המשפט נאלץ להורות על מעצרו ועל הבאתו בצו לאולם.
מדובר במגמת החמרה בענישה בגין עבירת ריבוי נישואים. על אימן אבו סקיק, תושב רהט והבדואי הראשון שהורשע בעבירה זו, גזר בית משפט השלום 400 שעות של עבודות שירות לתועלת הציבור וקנס של 36 אלף שקלים. הפרקליטות ערערה על עונשו, ובשנת 2019 גזרו עליו השופטים בבית המשפט המחוזי שבעה חודשי מאסר בפועל.
3 צפייה בגלריה
רון סולקין
רון סולקין
"אם התופעה לא תטופל היא עלולה להסיג לאחור את מצבן של משפחות רבות". השופט רון סולקין
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
אחד העונשים החמורים ביותר עד גזר דינו של עזאזמה עמד על תשעה חודשים וניתן בשנת 2020. גם אז הדין ניתן על ידי השופט סולקין. במקרה זה טען הנאשם, בן 45 ואב לעשרה ילדים, כי נישא לאישה שנייה מאחר והראשונה הייתה עייפה ועסוקה במטלות הבית. עוד הוא ציין כי לא ידע שפוליגמיה אסורה בחוק. במקרה אחר ניתן עונש של 11 חודשי מאסר, והוא הופחת לאחר ערעור למחוזי לתשעה חודשי מאסר.
עורכת הדין אליזבט ברנר מפרקליטות מחוז דרום מסרה כי "תופעת ריבוי הנישואים היא תופעה שפוגעת בנשים, בתא המשפחתי, בילדים, וגם בקהילה כולה. גזר הדין שניתן היום הוא מהלך נוסף בדרך להשגת היעד ששמה לעצמה הפרקליטות: לאכוף את החוק, להתמודד עם התופעה והשלכותיה ולהביא לשינוי גם באמצעות עונשים מרתיעים".