ג'ייק סאליבן, היועץ של ג'ו ביידן לביטחון לאומי, אמר בצהריים (יום ד') שהניסיונות של ולדימיר פוטין לחזק את הברית עם איראן, על רקע המלחמה באוקראינה, מהווים איום גדול - והעולם צריך להתייחס לכך בהתאם. סאליבן אמר את הדברים אחרי שהשבוע חשף שבבית הלבן מעריכים שטהרן נערכת להעביר למוסקבה מאות כטב"מים – חלקם למטרות תקיפה – שימשו אותה באוקראינה.
6 צפייה בגלריה
נאום ביידן
נאום ביידן
היועץ של ביידן: פוטין מתקרב לאיראן "כדי להרוג אוקראינים"
(צילום: EPA ,רויטרס)
סאליבן ציין שלשום שייתכן שאיראן כבר החלה להעביר את כלי הטיס המדוברים למוסקבה, ושכוחותיה ידריכו את הלוחמים הרוסים כיצד להשתמש בהם. לפי הערכות בניו יורק טיימס, המניע העיקרי של סאליבן בחשיפת העברת הכטב"מים היה להזהיר את איראן ורוסיה שארה"ב עוקבת אחריהן. עם זאת, לאור העובדה שבמהלך ביקורו של ג'ו ביידן בישראל תוצג בפניו המערכת הישראלית החדשה ליירוט רקטות וטילים באמצעות לייזר, ייתכן שמדובר גם בניסיון להעביר מסר לממשלת ישראל בנוגע לתמיכה משמעותית יותר באוקראינה. כך ציינו בניו יורק טיימס.
אתמול פורסם שנשיא רוסיה פוטין יבקר בשבוע הבא בטהרן. היועץ של נשיא ארה"ב לביטחון לאומי אמר בצהריים שעיתוי הביקור של פוטין באיראן "מעניין", וציין: "העמקת הברית של רוסיה עם איראן כדי להרוג אוקראינים היא משהו שכל העולם צריך לבחון אותו, ולראות בו איום עמוק".
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ו נשיא איראן איברהים ראיסי פגישה ב טורקמניסטן בחודש שעבר
ולדימיר פוטין ו נשיא איראן איברהים ראיסי פגישה ב טורקמניסטן בחודש שעבר
פוטין ונשיא איראן איברהים ראיסי בפגישה בחודש שעבר בטורקמניסטן
(צילום: AP )
בצהריים, בהאשמה קשה נוספת נגד רוסיה, טען מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שהצבא הרוסי מפריד ילדים אוקראינים מהוריהם וחוטף ילדים אחרים מבתי יתומים. בהצהרתו של בלינקן, שיגיע היום לישראל כחלק מהמשלחת של ביידן, הוא ציין שאותם ילדים נמסרים לאימוץ ברוסיה.
בהצהרתו של בלינקן הוא הזכיר דיווחים לפיהם רוסיה "העלימה" אלפי אוקראינים, קרא לה לשחרר לאלתר את האוקראינים שגורשו מבתיהם והאשים את מוסקבה בפשע מלחמה.

אש בדונייצק, מספר ההרוגים בצ'אסיב יאר עלה ל-47

הלילה הפציץ הצבא הרוסי את העיר בחמוט שבמחוז דונייצק במזרח אוקראינה - המחוז שהפך למוקד הלחימה. הצבא הרוסי ירה טילים ונשק ארטילרי, ומוסקבה ציינה שמדובר בתגובה למתקפה בנובה קחובקה במחוז חרסון בדרום אוקראינה – שנכבש על-ידי הרוסים בראשית המלחמה. מושל דונייצק דיווח על הפגזות קשות במחוז במהלך הלילה. לדבריו בתקיפות הלילה לא היו הרוגים.
אוקראינה הודיעה שבמתקפה בעיירה נובה קחובקה בשני בערב הופצץ מחסן תחמושת רוסי, ו-52 לוחמים רוסים נהרגו. לטענת השלטון הפרו-רוסי בחרסון הכבושה שבעה בני אדם נהרגו במתקפה הזאת ועוד עשרות נפצעו. לפי השלטון בחרסון קייב הפציצה "ערים שלוות עם נשק אמריקני".
מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה זלנסקי, ציין שבמתקפה נעשה שימוש במערכת שיגור הרקטות HIMARS – שארה"ב סיפקה לאחרונה לצבא האוקראיני. המערכת מאפשרת לקייב לשגר רקטות לטווחים גדולים יותר. זלנסקי אמר שה"הכובשים הרגישו היטב מהי ארטילריה מודרנית". תמונות לוויין שפורסמו אחרי ההפצצה הראו מכתש גדול במקום שבו לכאורה היה המחסן.
תיעוד: כדור אש ענקי בעקבות מתקפה אוקראינית באזור חרסון הכבוש

6 צפייה בגלריה
צילום לוויין בעיירה נובה קחובקה ב חרסון אוקראינה אחרי הפצת מחסן נשק של רוסיה
צילום לוויין בעיירה נובה קחובקה ב חרסון אוקראינה אחרי הפצת מחסן נשק של רוסיה
צילום לוויין בנובה קחובקה אחרי ההפצצה האוקראינית
(צילום: AFP )
בצהריים מסרה לשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי בתקיפות הרוסיות ביממה האחרונה במדינה נהרגו לפחות חמישה אזרחים, ועוד 18 נפצעו. לפי קייב, רוב ההרוגים היו במחוז דונייצק.
מחוז דונייצק הוא אחד משני המחוזות המרכיבים את חבל דונבאס, החבל במזרח אוקראינה שברובו שולטים כעת המורדים הפרו-רוסים. לפני כשבוע השלימה מוסקבה את כיבושו של המחוז השני בחבל, לוהנסק, וכעת היא מזרימה כוחות לעבר מחוז דונייצק בתקווה לכבוש לגמרי גם אותו, ומגבירה את התקפותיה באזור. במתקפה קטלנית שהייתה בשבת בעיירה צ'אסיב יאר בדונייצק נחרב בניין מגורים בן חמש קומות, והיום עלה מניין ההרוגים במתקפה ל-47 בני אדם.

מו"מ על חידוש הייצוא מ"אסם התבואה של העולם"

נציגים מרוסיה ואוקראינה נפגשים היום באיסטנבול, למגעים שעוסקים בחידוש ייצוא התבואה מאוקראינה – שנמליה בים השחור נמצאים תחת מצור רוסי מתחילת המלחמה. השיחות, שמתקיימות בתיווך של טורקיה והאו"ם, נערכות על רקע משבר המזון שמתפתח בעולם, וצובר תאוצה בגלל המלחמה באוקראינה. מדובר בשיחות הראשונות בין הצדדים מאז חודש מרץ.
רוסיה ואוקראינה נחשבות שתיהן ליצואניות-ענק של דגנים, ועל כן יש המכנים אותן "אסם התבואה של העולם". לפני פרוץ המלחמה ב-24 בפברואר הן היו אחראיות יחד ל-30% מאספקת החיטה העולמית, אולם הפלישה הרוסית לאוקראינה שיבשה דרמטית את שרשראות ההספקה, והדבר גרם לעלייה חדה במחירי המזון בעולם ולחשש שמיליוני בני אדם יסבלו מרעב.
6 צפייה בגלריה
אוקראינה מחסן תבואה ש נפגע מ ירי רוסי ב פרברי חרקוב
אוקראינה מחסן תבואה ש נפגע מ ירי רוסי ב פרברי חרקוב
מחסן תבואה שנפגע מירי רוסי בפרברי חרקוב
(צילום: AP )
מוסקבה וקייב מטילות שתיהן את האחריות למשבר זו על זו: ממשלת אוקראינה מאשימה את רוסיה כי המצור הרוסי על הנמלים האוקראיניים הוא שמונע מאוניות סוחר להפליג משם עם התבואה אל מדינות היעד, וכי נוסף על כך מוסקבה גונבת חלק מהתבואה שהצטברה במחסנים האוקראיניים – ומשתמשת בה לצרכיה שלה או מוכרת אותה לצד שלישי.
רוסיה מצדה טוענת כי היא אינה מטילה שום מצור על נמלי אוקראינה, וכי בפועל מוקשים ימיים שהטמינו שם האוקראינים כדי לסכל את התקרבות הרוסים הם שמונעים את הפלגתן של אוניות הסוחר. כמו כן רוסיה חושדת שהאוניות משמשות את אוקראינה להברחת נשק.
6 צפייה בגלריה
מעמיסים חיטה על משאית באזור צ'רניהיב אוקראינה תבואה 24 במאי 2022
מעמיסים חיטה על משאית באזור צ'רניהיב אוקראינה תבואה 24 במאי 2022
מעמיסים חיטה על משאית באזור צ'רניהיב באוקראינה
(צילום: רויטרס)
לדברי מוסקבה, במשבר המזון המתהווה יש להאשים את המערב, משום שהסנקציות הקשות שהטיל עליה אינן מאפשרות למדינות העולם לסחור איתה בחופשיות, וכך היא אינה יכולה לסייע במילוי המחסור. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בחודש שעבר שמתחילת המלחמה הצטברו במחסנים האוקראיניים כ-22 מיליון טונות של תבואה. מי שנפגעות במיוחד מכך שהתבואה אינה מיוצאת הן מדינות במזרח התיכון ובאפריקה.
לקראת פתיחת השיחות באיסטנבול אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה כי הצדדים קרובים מאוד להסכם לחידוש ייצוא התבואה. "אנחנו במרחק שני צעדים מהסכם עם רוסיה. אנחנו בשלב האחרון, ועכשיו הכל תלוי ברוסיה", הוא צוטט בעיתון "אל-פאיס". גורמים אחרים שמעורבים במגעים נשמעו זהירים יותר, ואמרו שעדיין לא הושגו הסכמות על חלק מהנושאים.
דיפלומטים אומרים שהמתווה שעליו דנים הצדדים כולל פיקוח של כלי שיט אוקראיניים על מעבר של אוניות משא שמובילות את התבואה. לפי הדיפלומטים רוסיה מסכימה לנצור את האש בזמן מעבר האוניות, וטורקיה תוודא שהן לא משמשות את אוקראינה להברחת נשק.
עד שיושג הסכם שיאפשר את חידוש ייצוא הדגנים מהים השחור קייב מקווה להאיץ את הייצוא דרך תעלת ביסטרוי בנהר הדנובה. הגישה לנהר, ולנמלים הקטנים שלו, התאפשרה בעקבות ההשתלטות המחודשת של אוקראינה על אי הנחשים - אחרי שהצבא הרוסי נטש את האי בחודש שעבר.