ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה אתמול (ד') את החלטת קהיר להצטרף לתביעת דרום אפריקה מבית הדין הבינלאומי לצדק לצווים נגד ישראל. "אם מצרים תיכנס לזה, זה יהיה דבר חמור מאוד", אמר נתניהו לשרים.
גלנט בביקורת חריפה על נתניהו: מגמה מסוכנת מקדמת ממשל צבאי ואזרחי ישראלי בעזה; זה מסוכן
(צילום: לע"מ)

3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
תקף את מצרים, ושרים ש"יוזמים את הכנסת הרשות הפלסטינית לעזה". נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
הממשלה החליטה על הקמת צוות שרים שירוכז על-ידי שר המשפטים יריב לוין, שיגבש צעדי תגובה נגד הרשות הפלסטינית בעקבות החלטת העצרת הכללית של האו"ם להעניק זכויות למדינה הפלסטינית. בצוות יהיו חברים שר החוץ ישראל כ"ץ ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר כי "הגיע הזמן להקריס כלכלית את הרשות הפלסטינית". נתניהו הנחה בדיון את לוין וראש המל"ל צחי הנגבי לגבש תוך יממה חבילת צעדים נגד הרשות הפלסטינית.
ההחלטה התקבלה לאחר ששרים הציעו צעדים חריפים נגד הרשות הפלסטינית בשל החלטת האו"ם. "צריך לתת להם מכה קשה שתנער אותם", אמרה השרה מירי רגב. השרה אורית סטרוק אמרה שהצעדים הפלסטיניים הם טרור מדיני, ו"צריך לגבש חבילת צעדים שתכאיב להם ותגבה מהם מחיר".
שר המשפטים יריב לוין הטיל את האשמה על הסכמי אוסלו וההתנתקות. "אנחנו שבויים בעמדת הדרג הביטחוני ששיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית מועיל לנו, בשעה שהמצב הולך ומחמיר, ואנו נשלם עליו מחיר איום ונורא. נזקי הרשות הפלסטינית עולים על תועלתה, ולכן צריך לפגוע בבכיריה ולגבות מחיר בשטח, בפרט דרך ההתיישבות", אמר.
נתניהו תקף בישיבה שרים בכירים בקבינט ניהול המלחמה, שלדבריו מעוניינים בהכנסת הרשות הפלסטינית לעזה - לפני חילופי הדברים בתקשורת מול שר הביטחון גלנט, שהזהיר מפני ממשל צבאי ואזרחי ישראלי בעזה. השרים שאליהם התכוון, בני גנץ, גדי איזנקוט וגלנט, כאמור לא נכחו בישיבת הממשלה.
"יש בקבינט ניהול המלחמה מי שיוזמים את הכנסת הרשות הפלסטינית לעזה ואני מונע את זה. זכותם להגיד מה שהם רוצים, אבל ככל שזה נוגע לי, אני לא מוכן שזה יקרה", אמר נתניהו, והכחיש דיווחים שלפיהם ישראל הציעה לרשות הפלסטינית לקבל אחריות על מעבר רפיח.
נתניהו עונה לגלנט: "לא מוכן להחליף את חמאסטן בפתחסטן"

3 צפייה בגלריה
מירי רגב בצלאל סמוטריץ'
מירי רגב בצלאל סמוטריץ'
יצאו בחריפות נגד דובר צה"ל. רגב וסמוטריץ'
(צילום: יובל חן, אלכס קולומויסקי)
סמוטריץ' אמר: "כבר למעלה משנה אני אומר שנזקה של הרשות הפלסטינית עולה על תועלתה. הגיע הזמן שמדינת ישראל תביא לקריסתה, וגם אם לא, אין מצב לעבור על סדר היום על המאבק שהרשות מנהלת נגד מדינת ישראל בזירה המדינית והמשפטית במטרה לפגוע במלחמה שלנו".
השר ברקת אמר כי פורסם שהוצע לרשות הפלסטינית לנהל את מעבר רפיח. נתניהו הכחיש בתוקף, תקף את הרשות, ורמז לשרים שתומכים בהעברת ניהול הרצועה לרשות הפלסטינית: "לא היה ולא נברא. 80% מהציבור שמחונך ברשות הפלסטינית תומך בטבח, ולא ניתן לזה פרס". השר קרעי שאל: "למה עוד מעבירים להם כספי מיסים?". סמוטריץ' השיב: "כבר נתתי הוראה לא להעביר".
במהלך הישיבה, השרים בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב תקפו בחריפות את דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי בעקבות דבריו שלשום, כי הדרג המדיני צריך לקבל החלטה בשאלה מי ינהל אזרחית את עזה. רגב אמרה: "הגרי לא יכול לדבר על היום שאחרי ולהתגולל על הממשלה". סמוטריץ' אמר כי "זה חמור שדובר צה"ל מתדרך נגד השרים".
שר האוצר הציע בישיבה להקים יישוב על שם כל מדינה שהצביעה נגד מדינה פלסטינית. נתניהו העיר שאירלנד תמכה, וסמוטריץ' הציע שבמקום יישוב על שם המדינה תוקם על שמה מבשלת ויסקי. "ומה סקוטלנד הצביעה?", שאל סמוטריץ'. רה"מ השיב שאין מדובר במדינה נפרדת וכי היא חלק מבריטניה. שר האוצר נשם לרווחה: "אז ויסקי סקוטי אפשר להמשיך לשתות".
במהלך הישיבה אישרה הממשלה פה אחד את הצעת רה"מ נתניהו לדחיית החלטה של העצרת הכללית של האו"ם מיום שישי האחרון, שבמסגרתה הוחלט להעניק זכויות למדינה הפלסטינית למרות שלא התקבלה כחברה מלאה - בשל הווטו האמריקני במועצת הביטחון.
במסגרת הדחייה קבעה הממשלה לדחות את ההחלטה; לקבוע כי אין בהחלטה האמורה כדי לשנות את מעמד האזורים השנויים במחלוקת ואין בה כדי לגרוע מזכויות כלשהן של מדינת ישראל והעם היהודי בארץ ישראל; ולקבוע כי ההחלטה האמורה לא תהווה בסיס למשא ומתן עתידי, ואין בה כדי לקדם פתרון בדרכי שלום.
נתניהו אמר: "הממשלה התנגדה היום להחלטת האו"ם מהשבוע שעבר לקדם הכרה במדינה פלסטינית. לא ניתן פרס לטבח הנורא של 7 באוקטובר, כש-80% מהפלסטינים, הן ביהודה ושומרון והן בעזה, תומכים בו. לא ניתן להם להקים מדינת טרור ממנה יוכלו לתקוף אותנו ביתר שאת. אף אחד לא ימנע מאיתנו, מישראל, לממש את זכותנו הבסיסית להגן על עצמנו - לא העצרת הכללית של האו"ם ולא שום גורם אחר. נעמוד יחד בראש מורם כדי להגן על מדינתנו".
3 צפייה בגלריה
תוצאות ההצבעות  באו"ם
תוצאות ההצבעות  באו"ם
תוצאות ההצבעות באו"ם לזכויות לפלסטינים. נתניהו ביקש "לגבות מחיר" על ההחלטה
( צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
במהלך ישיבת הממשלה תקף השר ברקת את מדיניות הממשלה ברצועת עזה. "הטפטופים לעוטף חזרו והמשאיות זורמות לעזה", אמר ודפק על השולחן. נתניהו השיב: "אנחנו נחסל את חמאס". ברקת ענה: "כבר שבעה חודשים אנחנו שומעים את זה. לא לילד הזה פיללנו". נתניהו אמר כי ביקש מהנגבי לגבש את הצעות השרים לגביית מחיר על החלטת האו"ם. "בישראל הממשלה היא הריבון, אנחנו הסכמנו איתכם (הקבינט - א"א) לפני שבעה חודשים לנהל את המלחמה ונראה שלא לדבר הזה ייחלנו", אמר ברקת.
השר עמיחי שיקלי העיר כי "הפורום הזה של הממשלה הפך ללא רלוונטי. אין כאן דיונים על המלחמה. לא יעלה על הדעת שנשלים עם מה שקורה בצפון עם הפינוי". השר אופיר סופר אמר: "בלתי מתקבל על הדעת המצב בצפון. למה יש ממשלה אם לא דנים במה שקורה במדינה?". ברקת תקף: "אנחנו לא ממשלה של בובות, נתנו לכם שבעה חודשים סמכות ולא הבאתם את התוצאה. אני דורש תשובות". בהמשך שאל השר: "מי מונע את פרסום סרטון הזוועות לעולם, למה מונעים מהעולם לראות מה עשו לנו ב-7 באוקטובר?".
נתניהו השיב: "מי מונע? למה מונעים?". נציג היועצת המשפטית לממשלה בדיון אמר: "יש רצון להגן על הפרטיות של האנשים שמופיעים בסרטונים". ברקת ענה: "יש פה אינטרס לאומי. העולם צריך לדעת מה עשו לנו, בזמן שקטאר מפיצה זוועות מעזה. אני לא מבין למה לא להשתמש בנשק הכי חזק שיש לנו?". נתניהו הסכים עם השר ברקת, ואמר כי "האינטרס הלאומי גובר על הזכות לפרטיות".
פורסם לראשונה: 21:59, 15.05.24