איראן הזהירה היום (רביעי) את ארה"ב שלא לאיים עליה, והדגישה שהיא תגיב לכל תקיפה נגדה או נגד האינטרסים שלה. הדברים נאמרו אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע שהחליט כיצד להגיב לתקיפת הכטב"ם בבסיס האמריקני בירדן – שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים ועוד עשרות נפצעו. ביידן לא פירט על ההחלטה, אך הדגיש שארה"ב לא מעוניינת במלחמה אזורית.
אחרי תקיפת הבסיס "Tower 22" בירדן, בקרבת הגבול הסורי, הטיל ביידן את האחריות על "מיליציות קיצוניות שנתמכות על-ידי איראן". בהמשך קיבלה המיליציה העיראקית הפרו-איראנית "גדודי חיזבאללה" אחריות להרג האמריקנים, והודיעה שהיא החליטה "להשעות" את המתקפות שלה נגד כוחות אמריקניים באזור – כדי "למנוע מבוכה" מהממשלה בבגדד.
4 צפייה בגלריה
חוסיין סלאמי, ג'ו ביידן
חוסיין סלאמי, ג'ו ביידן
ביידן ומפקד משמרות המהפכה של איראן
(צילום: EPA/IRAN SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA /AFP)
מתחילת המלחמה בעזה הותקפו הכוחות האמריקניים במזרח התיכון יותר מ-150 פעמים על ידי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, בסוריה, בירדן ומול חופי תימן בים האדום. תקיפת הבסיס האמריקני בירדן הייתה הראשונה מפרוץ המלחמה שבה נהרגים חיילים אמריקנים. בעקבות התקיפה הקטלנית, בוושינגטון לוחצים על ביידן לנקוט יד קשה מהרגיל. ביידן, שנמצא בשנת בחירות, צריך כעת להגיב בעוצמה ולהרתיע את איראן - מבלי להיגרר למלחמה במזרח התיכון.
בתחילת השבוע פורסם שבין האפשרויות שעומדות בפני ביידן נמצאות על הפרק תקיפת מטרות איראניות במזרח התיכון – או באיראן עצמה, חיסול בכירים איראנים במזרח התיכון או פעולות תגמול זהירות יותר נגד המיליצות שתומכות בטהרן, ונתמכות על ידיה.
4 צפייה בגלריה
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
מוצב Tower 22 בצפון-מזרח ירדן בגבול עם עיראק ו סוריה שבו מוצבים כוחות ארה"ב
הבסיס האמריקני שהותקף בצפון-מזרח ירדן, ליד הגבול הסורי
(צילום: Planet Labs PBC/Handout via REUTERS)
בטהרן, ובמיליציות שבהן היא תומכת, טוענים כי ההחלטות של המיליציות מתקבלות בצורה "עצמאית" – ושהן לא מקבלות פקודות ממשטר האייתוללות. בעבר הצהירה איראן שלמרות שתמיכה ב"ארגוני ההתנגדות" היא בגדר "חובה" מבחינתה, אותם ארגונים פועלים באופן "עצמאי".
הבית הלבן מסר כי ארה"ב יכולה להגיב לתקיפה בדרכים רבות. היום דיווחה רשת NBC כי התגובה של ארה"ב צפויה לכלול פעולות תגמול רבות, שיהיו חלק מ"מבצע" שעשוי להימשך שבועות. לפי גורמים רשמיים בארה"ב, המטרות שיותקפו יכללו יעדים איראניים מחוץ לאיראן, ובנוסף לתקיפות יהיו פעולות סייבר אמריקניות. היעדים, כך דווח ב-NBC, נמצאים בכמה מדינות במזרח התיכון.
4 צפייה בגלריה
חמושים ב מיליציה מיליציות פרו-איראניות ליד  המטה שלהם ב בגדד עיראק שהופצץ
חמושים ב מיליציה מיליציות פרו-איראניות ליד  המטה שלהם ב בגדד עיראק שהופצץ
חמושים פרו-איראנים בעיראק
(צילום: REUTERS/Ahmed Saad)
"אמריקה חייבת להפסיק להשתמש בשפה של איומים, ולהתמקד בפתרון מדיני", אמר היום שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן. הוא הזהיר את ארה"ב שהתגובה האיראנית "תהיה נחרצת ומיידית". בהתייחסות למיליציות הפרו-איראניות אמר שר החוץ של טהרן שוושינגטון חייבת להתייחס ל"ארגוני ההתנגדות" כאל עובדה מוגמרת.
אחרי תקיפת הכטב"ם הכחישה איראן קשר לאירוע, והצהירה שאינה מעוניינת בהרחבת העימות במזרח התיכון. גנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה של איראן, אמר היום שהאיומים האמריקניים "לא יעברו ללא תגובה. אנחנו לא רוצים מלחמה, אבל גם לא מפחדים ממלחמה".
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ איראן נאום העצרת הכללית של ה או"ם
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ איראן נאום העצרת הכללית של ה או"ם
שר החוץ האיראני
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
"אנחנו שומעים על איומים מצד הגורמים האמריקנים על תקיפה נגד איראן", אמר סלאמי, ופנה לארה"ב: "אתם בחנתם אותנו, ואנחנו מכירים זה את זה. אנחנו לא משאירים שום איום ללא מענה".
לפי הפרסומים, המיליציות הפרו-איראניות במזרח התיכון נמצאות בכוננות גבוהה מחשש לפעולת תגמול אמריקנית נגדן. בתוך כך, הבוקר דיווח המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם (ארגון אופוזיציה הפועל מלונדון) שמשמרות המהפכה הורו למיליציות הפרו-איראניות בסוריה להפסיק את פעילותן נגד הבסיסים האמריקניים באזור.