תביעת פיצויים שהגיש מוחמד קוטוב (21), תושב מזרח ירושלים, חשפה כי הוא אחד ממשתתפי הלינץ' בנהג בעיר העתיקה בירושלים - שהמשטרה לא הצליחה לזהות. קוטוב ביקש לתבוע את אפרים שחור, שדרס אותו בזמן שנרגם באבנים בלינץ' בעיר העתיקה בירושלים במהלך מבצע "שומר החומות", אך בשבוע שעבר נגזרו על קוטוב 40 חודשי מאסר, והוא נדרש גם לשלם פיצויים - אחרי שעלה כי הוא אחד המשתתפים, ותביעתו נדחתה.
1 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
ניצול הלינץ' אפרים שחור. התובע נשלח למאסר וישלם פיצויים
(צילום: עמית שאבי)
אפרים משחזר את רגעי הלינץ', בשיא "שומר החומות"
(צילום: גיל יוחנן )

בחודש מאי 2021 נסע אפרים שחור ברכבו בציר העופל, סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים. שם, עשרות ערבים רגמו באבנים אותו ואת שני הנוסעים שהיו עימו. "המחבלים פתחו את הדלתות והמשיכו להכות אותנו", סיפר אז שחור ל-ynet. לאחר השלכת האבנים מטווח אפס, ניסה שחור לנסוע לאחור - אולם הפורעים מנעו ממנו לחמוק מהמקום. בהמשך הוא נסע קדימה, סטה מהכביש והתנגש במעקה מבטון. קצין משטרה שהיה בזירה סייע לנהג ולחבריו - ואף ירה באוויר.
המשטרה עצרה אז כמה חשודים שהשתתפו באירוע, וחלקם אף הובאו לדין. עם זאת, זהותו של המחבל הנדרס, קוטוב, לא הייתה ידועה למשטרה. כעבור תקופה, הוא הגיש תביעת פיצויים נגד הנהג שהותקף בלינץ', בניסיון לפגוע בו כלכלית. כתב ההגנה שהוגש על ידי עורכי דינו, מנשה יאדו וחיים בלייכר מחוננו, העלה למעשה כי מדובר באותו משתתף בלינץ'.
תיעוד הלינץ' ב"שומר החומות"
(צילום: דוברות המשטרה)

כתב ההגנה הביא לדחיית תביעתו של קוטוב. במקביל הגיש שחור תלונה למשטרה נגד קוטוב - והוא נעצר. המשטרה גיבשה ראיות נגדו, הפרקליטות הגישה כתב אישום - ולפני כשבוע גזר עליו בית המשפט המחוזי בירושלים 40 חודשי מאסר וקבע כי הוא ישלם פיצויים ליושבי הרכב שנפגעו בלינץ'.
עו"ד חיים בלייכרעו"ד חיים בלייכרצילום: שרון צור
שופטת בית המשפט המחוזי, פנינה נויבירט, קבעה בגזר הדין כי "במעשיו האמורים, פצע הנאשם (קוטוב - ג"כ) את המתלוננים, בצוותא חדא עם אחרים, בכוונה להטיל נכות או מום או לגרום חבלה חמורה, והכל מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי, במטרה לעורר פחד או בהלה בציבור. במעשה היה סיכון ממשי לפגיעה חמורה בגופו של אדם או ברכושו". בתסקיר שירות המבחן אמר קוטוב כי הוא מכחיש את ביצוע העבירות וציין כי הוא מקבל את הכרעת בית המשפט, ולצד זאת טען כי נעשה לו עוול, מאחר שלא היה מעורב באירוע באופן אקטיבי לטענתו, אלא רק שהה במקום באקראי.
עו"ד חיים בלייכר, שייצג את אפרים מטעם ארגון חוננו, אמר ל-ynet: "סוף מחבל לתלייה. טוב לביטחון של אזרחי ישראל שהמחבל המסוכן הורשע ונכנס לתקופת מאסר. מכל מקום, לדעתנו מדובר בענישה מקילה ביחס לחומרת מעשיו והשתתפותו בלינץ' המרושע ואף ביחס לפסיקה הקיימת. אין כל מקום להקלה בעונשם של מחבלים טרוריסטים שפועלים כנגד מדינת ישראל ואזרחיה. אנו נפנה לפרקליטות לערער בבקשה להחמיר את העונש".