הכרעת בג"צ לגבי דרעי - טובה צימוקי מדווחת
(צילום: משי בן עמי)

בג"ץ קבע היום ברוב של 10 מול 1 כי אריה דרעי פסול מלכהן כשר עקב "חוסר סבירות קיצוני", ולכן על ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר אותו מתפקידו. בהכרעת השופטים, נכתב כי ההחלטה התקבלה "בשל צבר הרשעותיו הפליליות" וגם "בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן". גם השופטים אלכס שטיין ודוד מינץ, בעלי ההשקפה השמרנית, תמכו בפסילה. הפסיקה תאמה את עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שתמכה גם היא בפסילה.
בפסק הדין, כתבה נשיאת העליון אסתר חיות כי "צבר ההרשעות הזה מוביל לגישתי אל המסקנה כי כהונתו כשר בממשלת ישראל יש בה משום פגיעה חמורה וקשה בתדמיתן ובמעמדן של רשויות השלטון בישראל ובעקרונות היסוד של ניקיון כפיים וטוהר המידות, שלהם מחויבים נבחרי הציבור". לכן, סברה חיות, "אין מדובר עוד במינוי המצוי 'על גבול מתחם הסבירות', אלא במינוי שחוצה גבול זה באופן ברור".
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"כהונתו כשר היא פגועה קשה בתדמית ובמעמד של רשויות השלטון". דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט, עטא עוויסאת, עמית שאבי, גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, )
6 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
תמכה גם היא בפסילה. בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
השופט יוסף אלרון, בדעת יחיד, סבר כי המינוי תקף, אך על נתניהו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי לקבוע האם יש קלון בעבירות המס שבהן דרעי הורשע בשנה שעברה. בנוגע לתוקף "חוק דרעי" שמונע הטלת קלון על נבחר ציבור שהורשע במאסר על תנאי בלבד, השופטים נמנעו מהכרעה, נוכח הכלל לפיו בית המשפט יפנה לפסילת חוק כ"מוצא אחרון". עם זאת, גם השופט אלרון טען כי החוק לא חל על אריה דרעי, מפני שהפנייה ליו"ר ועדת הבחירות הייתה צריכה להתבצע בכל מקרה לפני שנחקק.
כעת, צפויים בקואליציה להאיץ את ביטול עילת הסבירות - דבר שיעמיד את התוכנית המשפטית בסימן פרסונלי. עם זאת, לא בטוח שגם אם הכנסת תבטל את עילת הסבירות, הביטול יחול רטרואקטיבית על הכרעות בג"ץ לפני אישור החוק. גם אם כן יחול, עדיין לא ברור אם דרעי יוכל להתמנות לשר.
פסילת דרעי: שיחה עם פרופ' אייל גרוס וד"ר שוקי שגב
(צילום: משי בן עמי)

פרופ' אייל גרוס הזכיר במשדר המיוחד ב-ynet כי חמישה מתוך 11 השופטים התייחסו בפירוש להבטחה של דרעי לבית משפט השלום שיפרוש מפעילות פוליטית, תחת נימוק "ההשתק השיפוטי". השופטים דפנה ברק-ארז, דוד מינץ ואלכס שטיין ציינו זאת במפורש, והשופטים עופר גרוסקופף וחאלד כבוב "הצטרפו גם הם לטעם זה כנימוק נוסף המצדיק את קבלת העתירות", כלשון הפסיקה. נימוק "ההשתק השיפוטי" הפך את חזרתו של דרעי לתפקיד שר למצב כמעט בלתי אפשרי, מאחר שאין דרך ברורה לעקוף את עילת הפסילה הזו.
השופט שטיין ציין כי התפטרותו של דרעי מהכנסת לאחר הרשעתו האחרונה, לצד הצהרתו כי הוא פורש לאלתר מהחיים הפוליטיים, סייעו לו באישור הסדר הטיעון שסיים את משפטו הפלילי, מבלי שבית משפט השלום נדרש לעסוק בסוגיית הקלון. זאת על אף שמדובר בעבירות המכילות רכיב תרמיתי שהן ככלל עבירות בנות קלון. שטיין סבר כי הצהרתו של דרעי והסתמכות בית המשפט והתובע עליה חוסמת בפניו את האפשרות להתמנות לשר, לכל הפחות לתקופת כהונת הממשלה הנוכחית.
הצהרת דרעי לאחר קבלת עסקת הטיעון, בשנה שעברה
(צילום: ערוץ כנסת )
כאמור, הסיבה לחסימה האפשרות למינוי, לפי שטיין ושופטים נוספים, היא עיקרון משפטי שנקרא "מניעות משפטית" או "השתק שיפוטי". לדברי השופטת ברק-ארז, המניעות נובעת "ממצג השווא שהציג דרעי בהליך הפלילי שתנהל בפני בית משפט השלום, אשר היה בו כדי להקנות לו הטבה פוטנציאלית מבחינת תוצאותיו של המשפט". לטענתה, חסם המניעות "מייתר את הצורך להידרש לטענות שעניינן עילת הסבירות".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לפסק הדין, ואמר כי "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק. ממשלה שאינה מצייתת לחוק, היא ממשלה לא חוקית. היא לא יכולה יותר לדרוש מהאזרחים לציית לחוק". לדבריו, "אם אריה דרעי לא יפוטר, ישראל תקלע למשבר חוקתי חסר תקדים והיא כבר לא תהיה דמוקרטיה ולא תהיה מדינת חוק".
לפיד מגיב לפסילת דרעי על ידי בג"ץ
(צילום: עידו רימון)

לעומת לפיד, בש"ס הוציאו הודעה שתוקפת בחריפות את פסק הדין: "בית המשפט העליון המתיימר לדאוג למיעוטים, השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת ש"ס המייצגת את ציבור המוחלשים". עוד נמסר כי "מצביעי ש"ס הלכו לקלפיות כשהם יודעים הכל על יו״ר שס, השר אריה דרעי. היום קבע בית המשפט למעשה כי הבחירות חסרות משמעות. החלטת בית המשפט פוליטית ונגועה באי-סבירות קיצונית".
בהודעה נכתב גם כי התנועה "לומדת את ההחלטה הקשה ותחליט על צעדיה הבאים בהתאם להנחיית מועצת חכמי התורה". בהמשך, יצאו במפלגה בקמפיין עם המסר: "גם לי בג"ץ פסל את הקול". בליכוד, בינתיים, הוכרז על עוצר ריאיונות. בעקבות הפסיקה, נתניהו הגיע לביתו של דרעי. בערב, צפוי מפגן תמיכה של רבנים בבית של דרעי.
סגן שר התחבורה אורי מקבל (יהדות התורה) הביע גם הוא ביקורת על החלטת בג"ץ, ואף קבע ברמז ברור לרפורמה המשפטית של הממשלה כי "פסיקה זו תהפוך לטריגר המניע של שינויי חקיקה מהותיים בכדי לייצר את האיזונים המתבקשים במערכת המשפט". השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) אף הייתה יותר נחרצת, ואמרה: "כששופטי בג"צ מאשימים את מיליוני אזרחי ישראל בחוסר סבירות קיצוני - זו באמת שירת הברבור של עילת הסבירות".
6 צפייה בגלריה
נתניהו מגיע לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו מגיע לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו מגיע לביתו של דרעי לאחר הפסיקה
(צילום: עמית שאבי)
6 צפייה בגלריה
תגובה של ש"ס לפסילה של דרעי
תגובה של ש"ס לפסילה של דרעי
"בית המשפט השליך היום לפח את קולם והצבעתם של 400 אלף מצביעי תנועת ש"ס". קמפיין התנועה בתגובה לפסילת דרעי
6 צפייה בגלריה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
"הפסיקה - שירת הברבור של עילת הסבירות". סטרוק
( צילום: לע״מ)
עורכת הדין דפנה הולץ לכנר, מגישת העתירה לבג"ץ מטעם חברים בקבוצת 'מבצר הדמוקרטיה', מסרה בתגובה לפסק הדין: "העותרים מברכים על החלטת בית המשפט לבטל את מינוי דרעי. בית המשפט העביר היום מסר ברור לפיו עבריין לא יכול לכהן כשר. אנחנו סבורים כי פסק הדין מחזק את טוהר המידות של נבחרי הציבור, ומודים לשופטי העליון שקיבלו את עמדתנו, לפיה מינויו של אדם שהורשע שלוש פעמים, הטעה את בית המשפט להסיק כי הוא מתחייב שלא לשוב לחיים הציבוריים, הוא מינוי לא סביר באופן קיצוני. אין מקום לעבריינים מורשעים סביב שולחן הממשלה".
התנועה לאיכות השלטון, שהשתתפה גם כן בעתירה, קראה בתגובה לפסק הדין לנתניהו לכבד אותו ולפטר דרעי. "התנועה לאיכות השלטון מברכת על פסק הדין ורואה בו צעד חשוב בשמירה על שלטון החוק וניצחון לציבור הישראלי כולו. הממשלה היא לא מוסד לשיקום עבריינים, ולמדינת ישראל מגיע יותר!", מסרו בארגון בתגובה להחלטה.
תגובת יו"ר התנועה לאיכות השלטון לפסיקה
(צילום: התנועה לאיכות השלטון)

מוקדם יותר השבוע כבר הבהיר דרעי שגם אם בג"ץ יפסול אותו הוא לא יתפטר, ואמר בשיחות סגורות: "האחריות היא על נתניהו, הוא צריך לפתור את הבעיה הזאת". אלא שגם בליכוד מתקשים למצוא פתרונות יצירתיים שישאירו את דרעי בממשלה באופן חוקי במקרה כזה, ובמפלגה אף מעריכים כי הוא יצטרך להישאר חבר קואליציה בלבד, מבלי לכהן כשר.
גם אם הפתרון של הקואליציה יהיה ביטול עילת הסבירות, הליך החקיקה עצמו מערים קשיים על הקואליציה: הבוקר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גורמים בליכוד העבירו מסר לדרעי, שלפיו לא ניתן להעביר בהליך בזק חוק כזה. "זה חוק שייקח זמן להעביר", אמר גורם במפלגה. לדברי ח"כים בליכוד, מאחר שראש הממשלה נתניהו לא מתכוון להפר את פסיקת בג"ץ - יו"ר ש"ס והשותף הנאמן ביותר שלו עלול להישאר תקופה ארוכה מחוץ לממשלה. תרחיש כזה עלול ליצור משבר קואליציוני משמעותי.
"אם לא ירצו את דרעי כשר, יקבלו אותו כראש ממשלה"
(צילום משה מזרחי, משי בן עמי)

שורה של אמירות חריפות שהשמיעו חברים בש"ס מאז אתמול, על רקע הדריכות סביב הכרעת בג"ץ, הובילה לעוצר ראיונות במפלגה. לפני תחילת ה"עוצר", אמר ח"כ אברהם בצלאל בריאיון לאולפן ynet כי "אם לא ירצו את דרעי כשר, יקבלו אותו כראש ממשלה. אנחנו מכבדים כל פסק דין של בג"ץ, דרעי יכול להיות ראש ממשלה חליפי ואפשר גם לבטל את החוק".
בצלאל, שאמר אתמול בריאיון לערוץ הכנסת כי "אם שופטי בג"ץ יפסלו את דרעי - הם יורים לעצמם בראש", ציין כי "בסוף העם בחר. יותר משני מיליון איש הצביעו לדרעי בצורה ישירה או עקיפה. אני מקווה ובטוח שממשלת ישראל תעשה כל דבר חוקי שאפשר לעשות בשביל שהוא יהיה שר בכיר בממשלה".
שר הרווחה יעקב מרגי אמר כי אם דרעי לא יוכל להישאר שר בעקבות הכרעת בג"ץ - הם יפרקו את הממשלה. "אם אריה דרעי לא בממשלה - אין ממשלה", אמר בריאיון לכאן רשת ב'. בהמשך ניסה מרגי לעדן את המסר: "אני אמליץ למועצת חכמי התורה שאם אריה דרעי לא בממשלה אין ממשלה, זו דעתי".