ההכרה של שלוש מדינות אירופיות במדינה פלסטינית נכנסת היום לתוקף - וראש ממשלת ספרד מסר פרטים חדשים על הצעד, שהוביל לזעם בישראל. ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס הודיע כי מדינתו מכירה במדינה פלסטינית, ברצועת עזה ובגדה המערבית - שמזרח ירושלים היא בירתה. "ספרד לא תכיר בשינויים לגבולות 1967, אלא אם הוסכמו על ידי כל הצדדים", הוסיף סנצ'ס. ממשלת ספרד צפויה לאשר היום את ההכרה באופן רשמי.
הכרזת ראש ממשלת ספרד
(צילום: רויטרס )

2 צפייה בגלריה
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
סנצ'ס מכריז על ההכרה במדינה הפלסטינית, היום
(צילום: EPA/Borja Puig De La Bellacasa/Moncloa HANDOUT )
שעות לאחר מכן, הודיעה גם ממשלת אירלנד על הכרה רשמית במדינה פלסטינית - ואף ציינו כי ימנו שגריר ברמאללה.
במקביל, שרי החוץ של האיחוד האירופי, שנועדים בכנס בבריסל, קיימו לראשונה "דיון משמעותי" על סנקציות נגד ישראל, אם זו לא תציית לפסיקה של בית הדין בהאג. כך לפי שר החוץ של אירלנד, מיהאל מרטין.
בתדרוך לעיתונאים הוא אמר: "יש קונצנזוס מאוד ברור לגבי הצורך לקיים את פסיקות המוסדות ההומניטריים והמשפטיים הבינלאומיים כמו הבית הדין הבינלאומי לצדק". הוא הדגיש בנוסף כי על ישראל "לדבוק בהוראות הזמניות הללו, לפתוח את מעבר הגבול ברפיח ולהפסיק את פעילותה הצבאית בעיר".
סגנית ראש ממשלת ספרד: פלסטין תשוחרר מהנהר לים
(צילום: מתוך X)

גם ראש ממשלת סלובניה, רוברט גולוב, הודיע כי ממשלתו תדון השבוע בהצעה להכרת במדינה פלסטינית. "ישיבת הממשלה בחמישי תשקול להעביר את 'ההכרה בפלסטין' לאישור בית המחוקקים במדינה", אמר גולוב בהצהרה שנשא הבוקר. "בינתיים, נמשיך לתאם עם קבוצה של מדינות דומות כדי ליצור לחץ מירבי להפסקת אש מיידית ולשחרור החטופים".
לאחר ההודעה בשבוע שעבר של נורבגיה, אירלנד וספרד, זימן שר החוץ ישראל כ"ץ לשיחת נזיפה את שגרירי שלוש המדינות - ונציגי משרד החוץ הראו להם בשיחה את סרטון חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז.
העימות המדיני מול ספרד נגע גם להצהרה של סגנית ראש ממשלת ספרד, יולנדה דיאז, שאמרה בסרטון רשמי כי "פלסטין תשוחרר מהנהר לים", סיסמה שפירושה הלכה למעשה מחיקת ישראל מהמפה. בתגובה, השר כ"ץ פרסם הצהרה חריפה, שבה כינה אותה "בורה מלאת שנאה" - והוסיף: "החלטתי לנתק את הקשר בין נציגות ספרד בישראל לבין הפלסטינים ולאסור על הקונסוליה הספרדית בירושלים לתת שירות לפלסטינים מיהודה ושומרון".
כ"ץ הגיב גם הבוקר בחריפות להכרזה הספרדית וקרא לרוה"מ ספרד סנצ'ס: "חמינאי, סינוואר וסגנית רוה"מ ספרד יולנדה דיאז קוראים לחיסול מדינת ישראל ולהקמת מדינת טרור פלסטינית איסלאמית מהנהר ועד הים. סנצ'ס, כשאתה לא מפטר את הסגנית שלך ומכריז על הכרה במדינה פלסטינית - אתה שותף להסתה לרצח העם היהודי ולפשעי מלחמה.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין מכריז על הגבלות קורונה חדשות
ראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין מכריז על הגבלות קורונה חדשות
שר החוץ של אירלנד, מיהאל מרטין. "על ישראל להפסיק את פעילותה ברפיח"
(צילום: AFP)
לדברי ד"ר עמנואל נבון, מומחה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת תל אביב, הכרה במדינה פלסטינית לא תשנה משפטית את המצב, אך עלולה לגרום בעיקר להשלכות תודעתיות ופוליטיות: "מבחינה משפטית זה לא ישנה הרבה. דה פקטו, לרשות הפלסטינית היום אין מדינה מבחינה משפטית, אבל יש לה שגרירויות בעולם ויש לה נציגות באו"ם. ההכרה לא תשנה את זה אבל יש להצהרות האלה השלכות תודעתיות ופוליטיות, בעיקר כלפי ההנהגה הפלסטינית".
הוא הוסיף כי האינטרס של אותן מדינות להכיר במדינה פלסטינית נובע בעיקר מסיבות פוליטיות. "בספרד ראש הממשלה הוא חסר עקרונות. למרות שהוא הפסיד בבחירות האחרונות, הוא הקים קואליציה עם השמאל הקיצוני כדי להישאר בשלטון והוא נמצא תחת הלחץ שלהם, כשהם פרו-איראנים ואש"ף. גם בסלובניה יש ממשלת שמאל מאוד רדיקלית, ואירלנד, בגלל המאבק מול בריטניה, תמיד הייתה קשורה לאש"ף. המניע הוא בעיקר פוליטי פנימי של אותן מפלגות".
פורסם לראשונה: 09:48, 28.05.24