חמישה במקום אחד: מועצת בכירים היא שתחליף בראש חמאס את מנהיג ארגון הטרור יחיא סינוואר שחוסל ברפיח. כך אמרו שני גורמים בחמאס לסוכנות הידיעות הצרפתית, AFP. "הגישה של מנהיגות חמאס היא לא למנות מחליף למנהיג לפני הבחירות הבאות", אמר אחד הגורמים וציין כי הבחירות מתוכננות להתקיים במרץ, "אם התנאים יאפשרו זאת".
תיעוד מחיסול סינוואר
(צילום: דובר צה"ל )

המועצה שכוללת חמישה חברים הוקמה אחרי חיסולו באוגוסט של ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה, בעקבות הקושי בתקשורת עם סינוואר בעזה. אותה מועצה, שבסיסה בדוחא שבקטאר, כוללת את נציג חמאס בעזה (חליל אל-חיה), ביהודה ושומרון (זאהר ג'בארין), בחו"ל (חאלד משעל) וכן את ראש מועצת השורא של חמאס (מוחמד דרוויש).
שמו של החבר החמישי, שכונה מזכיר הלשכה המדינית, לא פורסם "מסיבות ביטחוניות". לפי הערוץ הסעודי "אל-חדת'", זה עשוי להיות ניזאר עוודאללה - בכיר חמאס בעזה, שכמעט ניצח את יחיא סינוואר בבחירות להנהגת הארגון ברצועה ב-2021. גורם אחר בחמאס אמר כי מנהיגות ארגון הטרור דנה בשאלת מינוי מנהיג חדש מבלי להכריז עליו בשמו - אבל אפשרות זו ירדה מהפרק. אלו חברי המועצה שתחליף את סינוואר בהנהגת חמאס:

חאלד משעל

משעל נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בלשכה המדינית של חמאס, אבל דעותיו היו שונות מאלה של סינוואר - גם בכל הנוגע לקשר עם איראן. משעל משמש כיום מנהיג חמאס בחו"ל. הוא עמד בראש הלשכה המדינית של חמאס במשך 21 שנה, מ-1996 עד 2017, אז החליט לסיים את תפקידו, והוחלף על-ידי הנייה. ב-2021 נבחר שוב למנהיג חמאס בחו"ל בניסיון לשוב לזירה הפוליטית הפלסטינית. בשנת 1997, נזכיר, הוא ניצל מניסיון התנקשות בחייו במבצע כושל של המוסד בירדן.
4 צפייה בגלריה
חאלד משעל
חאלד משעל
חאלד משעל
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File)
נגד משעל הוגש כתב אישום בחודש שעבר בארה"ב בגין מעורבות בטבח 7 באוקטובר. הוא חי חיי יוקרה בקטאר, ובעבר הוערך הונו בארבעה עד חמישה מיליארד דולרים.
בימים האחרונים קיים סבב ראיונות לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. באחד הראיונות עורר סערה כשטען כי האבידות של חמאס "טקטיות", בעוד שהאבידות של ישראל "אסטרטגיות" - במיוחד בזירה הבינלאומית. הוא ספג ביקורת מתושבי עזה וגם מאנשי הנהגת פתח - שדווקא עשו רושם של מי שמתקרבים בצורה מסוימת למשעל לאחר החיסול של הנייה. בנוגע לאותו חיסול, אמר משעל - כנראה בטעות - כי "איראן חיסלה את איסמעיל הנייה בטהרן".

חליל אל-חיה

חליל אל-חיה, סגנו של סינוואר, יצא מרצועת עזה לפני 7 באוקטובר - ומאז נחשב לאחד הבכירים שמנהלים את שיחות המו"מ להפסקת אש ועסקת חטופים בשם ארגון הטרור. לאל-חיה גם קשר טוב עם איראן - לשם הגיע לאחר חיסול הנייה כדי להשתתף בהלווייתו. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי אל-חיה היה חלק מ"המועצה הצבאית המצומצמת" שכינס סינוואר במשך שנתיים, לתכנון מתקפת 7 באוקטובר - וגם היה השליח המיוחד לשיחות הסודיות שהתקיימו בנושא עם איראן וחיזבאללה.
4 צפייה בגלריה
חליל אל חיה
חליל אל חיה
חליל אל-חיה
לפני חצי שנה אותת אל-חיה שחמאס לא יסכים לעסקה כל עוד המלחמה לא מסתיימת. "אם לא מבטיחים לנו שהמלחמה תסתיים, למה שאסכים למסור את החטופים?", הוא אמר. באותו ריאיון לסוכנות הידיעות AP, טען אל-חיה שצה"ל לא הצליח להרוס אז אפילו 20% מיכולות חמאס. "הפתרון הוא להגיע להסכמות", אמר. כשנשאל אם הוא מתחרט על טבח 7 באוקטובר, הוא השיב שלא - חרף ההרס ברצועת עזה: "נניח שישמידו את חמאס. האם העם הפלסטיני ייעלם?".

זאהר ג'בארין

ג'בארין, בן 55, נחשב ל"מוח הכלכלי" של חמאס. הוא שימש כמחזיק תיק האסירים בחמאס והיה סגן מנהיג ארגון הטרור ביהודה ושומרון עד חיסולו בביירות של סאלח אל-עארורי.
4 צפייה בגלריה
זאהר ג'בארין
זאהר ג'בארין
זאהר ג'בארין
בכתבה מקיפה ב"וול סטריט ג'ורנל" אחרי אותו חיסול נכתב כי ג'בארין הפך בשנים האחרונות למפקח למעשה על אימפריה כלכלית שארצות הברית מעריכה כי שוויה מאות מיליוני דולרים, אימפריה שמממנת את פעולות הטרור של חמאס.
הוא זה שמנהל מטעם חמאס את הקשרים הכספיים של הארגון עם איראן, ולפי גורמים אמריקנים וישראלים, דואג למעבר הכספים מטהרן לרצועת עזה. הוא גם אחראי לשורת חברות שמעבירות הכנסה קבועה לחמאס, ומפעיל רשת של תומכים פרטיים ואנשי עסקים שמעבירים כספים לארגון הטרור.
4 צפייה בגלריה
אוגוסט 2024 מוחמד איסמעיל דרוויש אבו עומר חסן ראש מועצת השורא שורא חמאס עם זיאד נחאלה פגישה רצועת עזה
אוגוסט 2024 מוחמד איסמעיל דרוויש אבו עומר חסן ראש מועצת השורא שורא חמאס עם זיאד נחאלה פגישה רצועת עזה
דרוויש, לצד מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה

מוחמד דרוויש

האלמוני יחסית מבין חברי המועצה הוא מוחמד איסמעיל דרוויש, המוכר גם בשם אבו עומר חסן, ועומד בראש מועצת השורא של חמאס. שבוע לאחר חיסולו של הנייה בטהרן דווח כי נבחר להחליפו כראש הלשכה המדינית - אבל לאחר מכן הודיע חמאס כי סינוואר מונה ליורש.
פורסם לראשונה: 22:57, 21.10.24