גרמניה העלתה הבוקר (שישי) הילוך במלחמתה נגד ההגירה הבלתי-חוקית וממדי הפשע שהביאה לרחובותיה, ולראשונה מ-2021 גירשה מתחומה 28 אזרחי אפגניסטן. המהלך התרחש שבוע אחרי שפליט סורי דקר למוות שלושה בני אדם בעיר זולינגן, אולם קידומו החל בערוצים סודיים כבר אחרי הפיגוע במנהיים במאי, שבו מהגר אפגני רצח שוטר גרמני בדקירות סכין.
מצוד אחר החשוד במסע דקירה בפסטיבל בסולינגן, גרמניה
(צילום: Reuters)

בזה אחר זה הועלו האפגנים על מטוס חכור בואינג 787 של חברת קטאר איירווייז בדרכו מלייפציג למולדתם. כל אחד מהם קיבל גם אלף אירו. המגורשים הובאו לשדה התעופה מכל רחבי גרמניה, בתום משא ומתן ממושך בין הממשלה בברלין למנהיגי הטאליבן בתיווך קטאר. בהודעה רשמית של הממשל המקומי נמסר כי כל 28 המגורשים הם "פושעים מורשעים שאיבדו את הזכות שלהם להישאר בגרמניה".
זו הפעם הראשונה כאמור שגרמניה מחזירה לקאבול מהגרים מאז חזרת הטאליבן לשלטון לפני שלוש שנים. הגירוש התרחש יום אחד לאחר שננסי פייזר, שרת הפנים הפדרלית של גרמניה ואחת הפעילות היותר נמרצות בממשל במלחמה נגד האיסלאם הקיצוני, אמרה שארצה תחל בקרוב מאוד בהרחקת מהגרים מורשעים או מסוכנים לסוריה ואפגניסטן.
המהלך התבצע יומיים לפני בחירות חשובות בשתי מדינות במזרח גרמניה. מדובר באקט סימבולי שבא לשדר כי גרמניה מורידה את הכפפות במאבק מול הטרור האיסלאמיסטי. הממשלה הודיעה אתמול על תקנות חדשות בנוגע למדיניות נשק וסכינים, והבהירה כי עומדת לאכוף ביתר שאת גירוש של מבקשי מקלט ששוהים בגרמניה בניגוד לחוק.
1 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ זירת ה פיגוע ב זולינגן
קנצלר גרמניה אולף שולץ זירת ה פיגוע ב זולינגן
קנצלר גרמניה שולץ
(צילום: EPA / CHRISTOPHER NEUNDORF / POOL)
מאחר שלא מתקיימים מגעים ישירים בין גרמניה לשלטון הטאליבן, כמות האפגנים שצפויים להיות מגורשים לארץ המוצא שלהם תמשיך להיות קטנה באופן יחסי. יחד עם זאת, הממשלה הגרמנית נמצאת במשא ומתן עם ארצות שגובלות עם אפגניסטן, כדוגמת אוזבקיסטן, כדי לגרש אליהן אזרחים אפגנים.
עד כה נמנעה הממשלה בברלין לגרש מבקשי מקלט לאפגניסטן, לנוכח מצב זכויות האדם בתחומה, התמוטטות מערכת החוק והמשפט, והדאגה לגורל המורחקים תחת שלטון הטאליבן. ארגוני זכויות אדם במערב מתחו ביקורת על הגירוש, אבל הרשויות בגרמניה החליטו שמבחינתן ומבחינת הביטחון האישי של אזרחיה, הגיעו מים עד נפש.
שטפן הבשטרייט, דובר הממשלה הגרמנית, אמר: "האינטרסים הביטחוניים של גרמניה גוברים על האינטרס לשמירת ביטחונם של פושעים ויחידים מסוכנים".